Toyo to japoński producent opon zaliczanych do klasy średniej. Pełna nazwa przedsiębiorstwa to Toyo Gomu Kogyo Kabushiki kaisha. Poniżej przeczytasz kiedy firma zaistniała na rynku opon i z czym jest kojarzona najbardziej.

Na początek, żeby wszystko było jasne, rozszyfrujmy ten skomplikowany, przywołany powyżej zapis krok po kroku. Toyo to właściwa nazwa przedsiębiorstwa, a Gomu Kogyo oznacza mniej więcej tyle, co „firma oponiarska”. Kabushiki kaisha to w prawie japońskim odpowiednik naszej spółki akcyjnej. Warto wspomnieć, że choć Toyo to gracz najmłodszy wśród najbardziej znaczących producentów ogumienia z Kraju Kwitnącej Wiśni, to właśnie on przecierał szlaki na giełdzie starszym i bardziej znanym rywalom, jak choćby Bridgestone’owi czy Yokohamie.

Już w maju 1949 roku firma Toyo debiutowała na giełdzie w Osace, sześć lat później była notowana również na największej i najsłynniejszej w Japonii giełdzie tokijskiej. Dla porównania, gdy w 1961 roku przedsiębiorstwo wchodziło na parkiet w Nagoi, Bridgestone dopiero trafiał na giełdę w Tokio. Ale po kolei.

logo Toyo

60 lat w Osace

Pierwszą datą w historii marki Toyo jest utworzenie w grudniu 1943 roku firmy Hirano Rubber Manufacturing Inc. Na bazie tego przedsiębiorstwa, niespełna półtora roku później powstanie Toyo Tire & Rubber Company, którego oryginalną nazwę mogliśmy podziwiać na wstępie. Założycielem spółki był Rikimatsu Tomihisa, jedna z najważniejszych postaci w dziejach Toyo, pomysłodawca giełdowej ekspansji firmy na początku jej działania.

Od początku jej główną siedzibą była Osaka (jest nią do dziś). Na peryferiach tej metropolii, w miejscowości Itami, w 1953 roku wybudowano pierwszą fabrykę Toyo. W pierwszych latach powstawały w niej wyłącznie opony do samochodów ciężarowych. Znakomita sprzedaż umożliwiła jednak firmie budowę kolejnych zakładów produkcyjnych oraz wejście na rynek ogumienia dla aut osobowych w 1961 roku. Przedsiębiorstwo było świetnie przygotowane na ten krok, bowiem w tym samym czasie otworzyło swoje pierwsze centrum badań w Osace, wówczas jeden z najnowocześniejszych takich ośrodków na świecie.

Kup opony Toyo

reklama opon toyo

Jak zdobywano Amerykę

W 1963 roku opony Toyo zadebiutowały w Stanach Zjednoczonych, na rynku zupełnie zdominowanym przez lokalnych producentów. Firma na tyle dobrze radziła sobie z konkurencją, że trzy lata później stała się pierwszą japońską marka oponiarską, która utworzyła swoje przedstawicielstwo w USA. Dzięki własnej fabryce, ogumienie z napisem Toyo było nie tylko lepiej dostępne w Ameryce, ale i, gdy zniknęły cła i koszty transportu, można było je kupić za mniejsze pieniądze. Kilka lat później pozycję firmy za oceanem umocniło porozumienie z amerykańską spółką Hercules Tire & Rubber Company. Amerykanie docenili jakość produktów Toyo, a Toyo, zachęcone sukcesem w USA, odważniej weszło na inne rynki, między innymi do Wielkiej Brytanii, Australii i Niemiec.

W 1974 roku japońska firma wykupiła australijską markę Vaculug Australia i przemianowała ją na Toyo Tyre and Rubber Australia. Rok później zawiązała współpracę z Mitsubishi Corporation w Europie, tworząc Toyo Reifen GmbH (obecnie Toyo Tire Europe GmbH). W kolejnej dekadzie ekspansja przedsiębiorstwa z Osaki rozszerza się o Kanadę (rok 1982 – utworzenie Toyo Tire Canada Inc.) oraz Chiny (rok 1987; joint venture z Cheng Shin Rubber Industry Company).

W 1983 roku japońska marka rozpoczęła technologiczną kooperację z firmą General Tire w Stanach Zjednoczonych. Dalsza eksploracja rynku amerykańskiego była nieprzypadkowa – właśnie tam opony Toyo przez lata cieszyły się i do dziś cieszą się szczególnym wzięciem. Ważnym i bardzo udanym posunięciem było mocniejsze zaangażowanie się w produkcję opon typu high performance do naprawdę szybkiej jazdy. Wielkie uznanie przyniosła Toyo seria Proxes, spopularyzowana między innymi dzięki filmowi „Szybcy i wściekli” (warto pamiętać również o obecności Toyo w wyścigach, między innymi w zawodach NASCAR).

Od 1988 roku ogumienie Toyo wyposażane jest w ciągle udoskonalany za pomocą komputerowych symulacji system DSOC (Dynamic Stability Optimize Contact; obecnie DSOC II), zapewniający jak najlepszy kontakt z nawierzchnią podczas jazdy oraz konstrukcję Spiral Winding odpowiedzialną za stabilność opony, niski poziom hałasu i komfort przy wysokich prędkościach.

Reklama opon Toyo.

Reklama opon Toyo.

Coś więcej niż jazda samochodem

Przez lata szefowie firmy nie zaniedbali też innych segmentów rynku. Na początku lat dziewięćdziesiątych, Toyo porozumiało się z innym japońskim gigantem, Yokohamą w kwestii produkcji opon do samochodów ciężarowych i autobusów w USA. W tym samym celu przedsiębiorstwo kilka lat później wykupiło spółkę Cheng Shin-Petrel Tire Company w Chinach. Do tego szerokiego spektrum działania dodajmy współpracę z Kinugawa Rubber Industrial Company w Japonii, w wyniku której od 1999 roku Toyo zajmuje się również wytwarzaniem elementów gumowych do samochodów i maszyn przemysłowych. Od 2004 roku spółka ta jest już w stu procentach własnością Toyo i nosi nazwę Toyo Automotive Parts.

Obecnie w skład koncernu Toyo Tire & Rubber Company wchodzi kilkanaście oddziałów rozlokowanych na całym świecie, oprócz Japonii, USA, Kanady i Chin, również we Włoszech, Rosji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Głównym rynkiem zbytu dla opon marki pozostaje Japonia (ok. 45 procent sprzedaży) oraz Ameryka Północna (30 procent). Europa to tylko dziesięcioprocentowy kawałek tortu obrotów Toyo. Japońska firma zatrudnia w różnych punktach globu ponad trzy tysiące pracowników odpowiedzialnych za motto Toyo: „Driven to perform”. Zgodnie z nim, opony marki mają gwarantować coś więcej niż tylko standardową przejażdżkę samochodem.