Portfolio francuskiego koncernu Michelin to jeden z najbardziej międzynarodowych konglomeratów z istniejących obecnie na rynku oponiarskim. Oprócz marek francuskich (Michelin i Kleber), znajdziemy w nim również te m.in. z USA (BFGoodrich), Serbii (Tigar), Chin (Warrior) i Polski (Kormoran). Jest też jedna marka japońska – Riken Tires.

Riken, instytut naukowy

Aby poznać jej historię, należy przybliżyć dwa wątki, które zbiegły się w 1958 roku. Ponad czterdzieści lat wcześniej powołany został instytut Riken (dokładnie Riken Gomu Industry), wtedy jako prywatna fundacja naukowa, wspierana (również finansowo) między innymi przez samego cesarza Japonii. Placówka zajmowała się badaniami z dziedziny fizyki, chemii i farmacji, a także pokrewnych im dyscyplin.

Jeszcze zanim w końcu przekształcono ją w niezależną jednostkę administracyjną podległą rządowi, wydzielony z niej został oddział pod nazwą Riken Rubber Company, który pod koniec lat pięćdziesiątych połączył się z inną japońską spółką.

riken instytut badawczy logo
Logo instytutu badawczego Riken.

Fuzja z Okamoto Rubber

Teraz kilka zdań o tej drugiej spółce. W 1934 roku w stolicy Kraju Kwitnącej Wiśni powstało przedsiębiorstwo Japan Rubber Industry in Tokyo założona przez Minosuke Okamoto i Amihei Tsuge. W fabryce Ebara firma produkowała m.in. gumowane ubrania i odzież przeciwdeszczową. Po kilku miesiącach przedsiębiorstwo wyewoluowało w Okamoto Rubber Industries, a swoją gamę gumowych produktów poszerzyło między innymi o prezerwatywy, do dziś znane na japońskim rynku pod nazwą „Skinless Skin”.

W 1943 roku część produkcji przeniesiono do nowego zakładu w miejscowości Ashikaga. Jego głównym zadaniem, do końca drugiej wojny światowej było jednak działanie na zlecenia japońskiej armii (powstawały w niej m.in. części do czołgów). Po wojnie fabryka zajęła się produkcją obuwia.

W 1949 roku spółka Okamoto Rubber Industries weszła na tokijską giełdę, a dziewięć lat później przeprowadziła fuzję ze wspomnianym na początku Riken Rubber Company. Tak w lutym 1958 roku narodziła się firma Nippon Riken Rubber (dziesięć lat później raz jeszcze zmieni ona nazwę na Okamoto Riken Rubber). Wtedy też światło dzienne ujrzała marka oponiarska Riken Tires.

fabryka opon riken z lotu ptaka
Fabryka opon Riken widziana z lotu ptaka.

Pod skrzydłami Michelin

Pierwsza dekada działalności w branży ogumienia upłynęła jej na próbach zaistnienia na rodzimym rynku, następnie Riken powoli przebijał się na sąsiednie rynki azjatyckie. Z bardziej zdecydowaną działalnością eksportową firma weszła w lata osiemdziesiąte. W 1974 roku otwarto jej amerykański oddział w Nowym Jorku, a niedługo później roku opony Riken zadebiutowały w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Kolejnym, naturalnym celem ekspansji była Europa. Zaistnienie na Starym Kontynencie umożliwiło japońskiej marce najważniejsze posunięcie w jej najnowszej historii. W 1989 roku, po długich negocjacjach doszło sfinalizowano porozumienie joint venture pomiędzy Okamoto Riken Rubber i francuskim gigantem Michelin. Trzy lata później Michelin przejął Rikena i włączył go do swojej biznesowej stajni podległych mu brandów. Oprócz wymienionych na wstępie firm będących w posiadaniu Francuzów, należy jeszcze pamiętać o mniejszych producentach, jak Taurus (Węgry), Siamtyre (Łotwa) czy Kronprinz (Niemcy). Riken zajął miejsce wśród marek segmentu budżetowego, oferujących solidny produkt za rozsądne pieniądze.

riken obecne logo riken dawne logo
Aktualne (z lewej) i dawne (z prawej) logo marki Riken.

Francuska gwarancja

Korzyści z wejścia pod skrzydła francuskiego koncernu były niezaprzeczalne dla firmy z Kraju Kwitnącej Wiśni. Oprócz zreformowania przedsiębiorstwa i umożliwienia korzystania z najnowszych technologii, Riken został włączony w globalną sieć dystrybucyjną, która w przypadku Michelina, obejmuje ponad 170 krajów na wszystkich kontynentach. Nie trzeba dodawać, że Michelin to gwarancja jakości dla każdej podległej mu marki. Ogumienie Riken projektowane, opracowywane i produkowane jest pod okiem specjalistów francuskiego koncernu.

Dziś marka Riken, dla której Europa to obok Azji najważniejszy rynek, oferuje opony do samochodów osobowych, w tym vanów i SUV-ów, a także aut ciężarowych. Jednym z najbardziej udanych serii modelowych japońskiej firmy jest od kilku lat gama Raptor. 

 

Kup opony Riken

 

dlaczego warto kupić w oponeo