Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Nokian

Źródło: OPONEO.PL SA
aktualizacja: 07 maja 2009

Telefony komórkowe – to pierwsze skojarzenie, jakie przychodzi do głowy większości ludzi na hasło "Nokia". Nokia to również miejscowość w Finlandii, w której w 1898 roku powstało przedsiębiorstwo Finnish Rubber Works, protoplasta firmy Nokian, największego od lat producenta opon samochodowych w Europie Północnej.

logo opon nokian
Logo marki opon Nokian.

Nad rzeką Nokianvirta

Jego początków należy szukać w drugiej połowie dziewiętnastego stulecia, kiedy w 1865 roku w Tampere w południowo-zachodniej Finlandii inżynier górnictwa Knut Fredrik Idestam założył mały zakład działający w przemyśle leśnym. Z czasem przeniósł go do miasteczka Nokia nad rzeką Nokianvirta. Było to pierwsze i jedno z trzech przedsiębiorstw, które później weszły w skład koncernu Nokia Corporation. Od imienia miasta pochodzi również nazwa firmy – Nokia Wood Mills, choć należy pamiętać, że słowo "nokia" oznacza również w fińskim języku leśną łasicę.

Trzydzieści trzy lata później, w 1898 roku, powstaje firma Finnish Rubber Works (Fińskie Zakłady Gumowe, w języku ojczystym to Suomen Gummitehdas Oy). W 1904 roku pracę rozpoczyna pierwsza fabryka FRW zbudowana w mieście Nokia. Na początku dwudziestego wieku firma przejmuje Nokia Wood Mills, a w 1967 roku dochodzi do połączenia obu przedsiębiorstw z założoną w 1912 roku spółką Finnish Cable Works, co dało początek Nokia Corporation.

W fabryce Nokian Tyres
Produkcja opon Nokian.

Najpierw rowery, potem samochody

Wróćmy do produkcji opon. W 1925 roku zakłady gumowe Finnish Rubber Works rozpoczęły wytwarzanie ogumienia rowerowego. Wcześniej zajmowały się między innymi produkcją obuwia oraz elementów gumowych wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu. W 1932 roku w fabryce w mieście Nokia powstaje pierwsza opona samochodowa. Cztery lata później gotowy jest sztandarowy produkt firmy – opona znana dziś pod nazwą Nokian Hakkapeliitta. Od początku zakłady Finnish Rubber Works specjalizowały się w ogumieniu przystosowanym do warunków panujących w mroźnym klimacie charakterystycznym dla tamtego regionu.

Jak łatwo się domyślić, druga wojna światowa nie wpłynęła pozytywnie na dalszy rozwój fińskiego przedsiębiorstwa. Ucierpiała nie tylko praca nad nowymi technologiami, ale i eksport. Załamanie współpracy z Rosjanami było ogromnym ciosem dla firmy. Odbudowano ją po wojnie, a niedługo później eksport został poszerzony o takie kraje, jak Stany Zjednoczone, Francję i Wielką Brytanię. Rok 1945 jest również istotny dla fińskiej marki z jeszcze jednego powodu. Wtedy wybudowana została nowa fabryka w mieście Nokia.

Opony ciężarowe Nokian
Opony ciężarowe Nokian.

Nokian odchodzi od Nokii

Ukształtowanie terenu oraz specyficzne warunki naturalne w Finlandii (dużo lasów, jezior i obszarów trudno dostępnych) w naturalny sposób umożliwiły producentowi ekspansję na rynku tak zwanych opon przemysłowych. Finnish Rubber Works z powodzeniem rozpoczęła produkcję ogumienia wykorzystywanego w leśnictwie, kopalniach, kamieniołomach i placach budów. Dziś obecna firma Nokian jest ważnym dostawcą tego typu wielkogabarytowych opon na światowych rynkach. Niezmiennie zajmuje też istotną pozycję na rynku ogumienia rowerowego. Od 1974 roku asortyment ten jest produkowany w fabryce Nokiana znajdującej się w fińskiej miejscowości Lieksa. Dodajmy, że firma jest dziś jednym z niewielu producentów zimowych opon z kolcami do rowerów.

Skoro wspomnieliśmy o obowiązującej dziś nazwie Nokian, warto raz jeszcze cofnąć się do roku 1967, kiedy powstał koncern Nokia Corporation. Z czasem stał się on największym na świecie producentem telefonów komórkowych. Olbrzymi sukces Nokii, dał impuls do wyodrębnienia Nokiana jako niezależnej spółki. Doszło do tego w 1988 roku, natomiast siedem lat później firma zadebiutowała na Helsińskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Obecnie największym udziałowcem fińskiego przedsiębiorstwa jest japoński koncern Bridgestone. W 2003 roku wykupił on 18,9 procenta udziałów w Nokianie. Nie wpływa to na niezależność fińskiego producenta.

 

Siedziba Nokian Tyres
Siedziba firmy Nokian.

Międzynarodowa ekspansja

W latach dziewięćdziesiątych Nokian postawił na solidną ekspansję międzynarodową. W 1998 roku otworzył swoje pierwsze salony sprzedaży w Szwecji oraz na Łotwie. Następnie w kolejnych latach rozpoczął dystrybucję w ramach sieci Vianor, największej obecnie sieci oponiarskiej w Skandynawii. Dziś obejmuje ona ponad 360 punktów detalicznych nie tylko Finlandii, ale i Szwecji, Norwegii, Estonii, Rosji, Łotwie, Szwajcarii, Niemczech, Czechach i Stanach Zjednoczonych. Natomiast ogumienie marki Nokian produkowane jest poza Finlandią w fabrykach w Rosji (dwie fabryki, w tym niedawno otwarta w St. Petersburgu), Chinach, Indonezji, Kazachstanie, Stanach Zjednoczonych oraz na Słowacji i na Ukrainie. Nic więc dziwnego, że fińska firma jest dziś największym producentem opon w północnej Europie. Kluczowymi rynkami zbytu dla produktów Nokiana są między innymi Rosja, Ameryka Północna, Europa Wschodnia oraz kraje alpejskie.

 

Kup opony Nokian

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (5)
wiesiekza 2016-09-05
ciekawe gdzie są produkowane, słyszałem,że w Rosji i Chinach ??? Odpowiedz
Marek 2013-11-12
Terve! A nazwa hakkapeliitta ma jeszcze ciekawszą historię. Odpowiedz
Asia 2011-04-05
Zwięźle i na temat :) Historia w pigułce, ale ciekawa. podoba mi się. Odpowiedz
cypel 2011-10-20
Dobrze opowiedziana historia marki. Pragnę tylko zwrócić uwagę na jeden szczegół. Finlandia to nie jest Skandynawia. Finlandia to kraj nordycki, ale nie Skandynawowie ! Do krajów skandynawskich należą Szwecja, Norwegia i Dania. To tak jak by powiedzieć, że Niemcy to BENELUX. Odpowiedz
Alex 2018-04-02
cypel 2011-10-20
Dobrze opowiedziana historia marki. Pragnę tylko zwrócić uwagę na jeden szczegół. Finlandia to nie jest Skandynawia. Finlandia to kraj nordycki, ale nie Skandynawowie ! Do krajów skandynawskich należą Szwecja, Norwegia i Dania. To tak jak by powiedzieć, że Niemcy to BENELUX.
Przejdź do komentarza
Ugrofinski, a nie nordycki. Odpowiedz