Menu

Informacje

Historia opon Michelin

Aktualizacja: 28 sierpnia 2017
| OPONEO.PL

Znacie go wszyscy. Stwora o ludzkich kształtach przypominającego po trosze chłopka z klocków Lego, bajkowego ducha Kacpra oraz legendarnego Golema. Ludzik Michelin, zwany Bibendum to bohater towarzyszący firmie, dzięki której przemysł oponiarski od dziesięcioleci podąża naprzód z kolejnymi przełomowymi wynalazkami.

Skąd się wziął ludzik Michelin?

Skoro zaczynamy od głównego wyróżnika francuskiej marki, warto wspomnieć, że Bibendum (po łacinie jego imię oznacza „wypić”) przez lata solidnie zapracował na miano ikony popkultury. Ludzik Michelin, którego ponoć kiedyś nad Sekwaną bały się dzieci, jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych i charakterystycznych symboli towarowych na świecie. Pojawiał się w piosenkach (np. francuskiej grupy reggae Tryo), w komiksach (choćby „Asteriks u Helwetów” z 1970 r.), czy w literaturze (np. w powieści science fiction Williama Gibsona „Pattern Recognition”).

W 2000 roku Bibendum zdobył dla Michelina tytuł najlepszego logo w historii. Jak głosi legenda, pomysł stworzenia go zrodził się przypadkowo, gdy założyciele firmy, bracia Andre i Eduard Michelin spostrzegli, że stos opon przypomina kształtem ludzką postać. Na papierze dodano jej ramiona i specyficzny uśmiech.

Autorem pierwszego plakatu z tą postacią był w 1898 roku artysta Marius Rossillon. Ludzik z opon wznosił przy stole biesiadnym toast pucharem wypełnionym odłamkami szkła i innymi ostrymi przedmiotami, mówiąc słowami Horacego: „Nunc est bibendum!” (czyli: „Pora pić!”). Hasło to odnosi się do pierwszych sloganów reklamowych marki, według których jej opony wprost „połykały (czy raczej: wypijały) przeszkody”.

logo Michelin

Kwadrans na oponę

Takim mottem Michelin promował się w czasach, gdy przemysł oponiarski jeszcze raczkował, a ogumienie tylko z wyglądu przypominało to produkowane obecnie. Było to dokładnie na przełomie XIX i XX wieku. I choć oficjalną datą, jaką przyjmuje się za początek istnienia francuskiej firmy jest rok 1889 (wtedy powstał Michelin & Co.), warto pamiętać o latach, które poprzedziły powstanie marki Michelin. Poprzednikami braci Andre i Eduarda byli kuzyni, Aristide Barbier i Eduard Daubre, którzy w 1832 roku otworzyli w Clermont-Ferrand mały zakład produkujący maszyny rolnicze, gumowe kulki, a potem również uszczelki, wentyle i inne elementy gumowe. Bracia Michelin przejęli kontrolę nad przedsiębiorstwem w 1889 roku i wzbogacili jego ofertę o hamulce wytwarzane z kauczuku do pojazdów, których opony w owym czasie były wykonane z drewna.

Znacznie istotniejszy był inny wynalazek z tamtych czasów. Po wynalezieniu przez Johna Boyda Dunlopa opony pneumatycznej, panowie Michelin znaleźli rozwiązanie dla skrócenia długiego czasu naprawy kół wyposażonych w opony z pełnej gumy. Skonstruowali pierwszą odłączalną oponę pneumatyczną. Czas wymiany jej został skrócony do piętnastu minut, a wszystko dzięki specjalnemu połączeniu obręczy z oponą za pomocą małej śrubki oraz zacisków, które utrzymywały te dwa elementy razem. Tak narodziły się opony typu dętkowego.

Bracia Eduard i Andre musieli zaangażować dużo sił i pieniędzy nie tylko na udoskonalenie swojego patentu, ale i rozreklamowanie go. To drugie było możliwe przez wykorzystanie opon Michelin w wyścigach kolarskich i samochodowych. Łatwość wymiany ogumienia, a przy okazji jego solidna trwałość zapewniły zwycięstwo między innymi w rajdzie Paryż-Brest-Paryż czy Paryż-Bordeaux. W 1891 roku ich wynalazek został opatentowany, a kilka lat później pozwolił rodzinnej firmie stać się wiodącą marką na rynku.

Bidendum zmieniał się na przestrzeni lat.

Bidendum zmieniał się na przestrzeni lat.
 

Sto samolotów gratis

Na początku XX wieku, zakład Michelin w Clermont-Ferrand zajmował już 74 akry i zatrudniał cztery tysiące pracowników. W Londynie firma otworzyła swoje pierwsze przedstawicielstwo zagraniczne – Michelin Tyre Co. Ltd.

Niecałe trzy tygodnie po wybuchu pierwszej wojny światowej, Michelin zaproponował francuskiemu rządowi swoje usługi w zakresie konstruowania samolotów. Pierwsze sto maszyn firma wykonała bezpłatnie, kolejne sprzedawała po kosztach produkcji. W sumie, do końca wojny, przedsiębiorstwo zbudowało 1884 samoloty.

Po jej zakończeniu priorytetem był powrót do „cywilnej” rzeczywistości. Już w 1923 roku Michelin zaprezentował swój kolejny wynalazek – pierwszą niskociśnieniową oponę pasażerską o nazwie „The Comfort”, która gwarantowała pokonanie 15 tysięcy kilometrów. Niebawem ofertę wzbogacono o podobne ogumienie dla ciężarówek. Tuż przed rozpoczęciem drugiej wojny światowej, firma wypuściła na rynek oponę Michelin Metalic, pierwszy w historii model posiadający metalowe zbrojenie.

Opony radialne i nowa epoka

Szefowie spółki nie zapominali też o innych rynkowych działaniach. W 1925 roku kupili dwie plantacje gumy w Indochinach. Sześć lat później otworzyli swoją pierwszą fabrykę w Niemczech (Karlsruhe), a w roku 1935 przejęli kontrolę nad Citroenem. Za rządów ludzi Michelina, w Citroenie rozpoczęły się prace nad prototypem TPV, który później wyewoluuje w słynny model 2CV.

Epokowym osiągnięciem ery powojennej w historii francuskiego przedsiębiorstwa było opracowanie patentu na opony radialne. W 1952 roku w takie ogumienie Michelin zaczął wyposażać też ciężarówki (od początku lat osiemdziesiątych produkuje też opony radialne dla samolotów i motocykli). W 1965 roku na północy Clermont-Ferrand otwarto Centrum Testów i Badań Ladoux. Jego pierwszym osiągnięciem było stworzenie asymetrycznego modelu XAS przeznaczonego dla samochodów o wysokich osiągach. Sukcesy technologiczne i komercyjne pozwoliły firmie na szybki rozwój – w 1966 roku Michelin zatrudniał w sumie 81 tysięcy osób, z który tylko niecała połowa pracowała we Francji.

Obecność marki Michelin uświadczymy na wszystkich większych imprezach motoryzacyjnych.

Obecność marki Michelin uświadczymy na wszystkich większych imprezach motoryzacyjnych.

Tweel, czyli opona bez opony

Lata dziewięćdziesiąte przyniosły firmie pierwszą zieloną oponę „Green X” oraz nowatorski system PAX, pozwalający na bezpieczną jazdę nawet po złapaniu gumy. To kolejne kroki w kierunku stworzenia opony przyszłości, która, tak jak wcześniej ogumienie pneumatyczne czy radialne zrewolucjonizuje nie tylko przemysł oponiarski, ale i transport. Tym najnowszym jest model Tweel – składający się z piasty i szprych, wykonanych z elastycznego materiału, który wygina się, absorbując wstrząs, a następnie powraca do pierwotnego kształtu. Ta futurystyczna wizja zakłada ostateczny koniec kłopotów związanych z przebijaniem się opony i wymianą koła.

Jeszcze zanim Tweel w obecnym kształcie został zaprezentowany opinii publicznej, Michelin zadbał o stworzenie globalnego imperium oponiarskiego, w skład którego wchodzi 69 zakładów produkcyjnych w 19 krajach, centra technologiczne zlokalizowane na trzech kontynentach (Europa, Azja i Ameryka Północna) oraz sześć plantacji kauczuku w Brazylii i Nigerii. Opony Michelin oferowane są w 170 krajach, a nad ich produkcją, badaniami i sprzedażą pracuje prawie 130 tysięcy osób. W skład grupy Michelin wchodzą też takie marki, jak Kleber, BFGoodrich, Riken, Taurus, Kormoran, Warrior, Siamtyre, Tigar, Euromaster oraz Recamic. Od 1994 roku francuska firma obecna jest w Polsce, kiedy to w Warszawie powstała jej pierwsza filia w tej części Europy. Od roku 1995 Michelin jest właścicielem olsztyńskiego Stomilu.

Ponad sto lat przewodników

Od początku istnienia marka obecna jest w świecie sportów motorowych i na przestrzeni lat może pochwalić się znaczącymi sukcesami niemal w każdej dyscyplinie wyścigowej i rajdowej. Ukoronowaniem tego zaangażowania było zdobycie przez kierowców korzystających z opon Michelin pięciu tytułów mistrzowskich w pięciu różnych dziedzinach motorowej rywalizacji: Formuły 1, WRC, 24h Le Mans, Moto GP oraz VTT Cross Country.

Opony to jedno, ale w zarysie historii francuskiej marki nie sposób nie wspomnieć o jeszcze jednej specjalności, w której Michelin wiedzie prym od 110 lat. To przewodniki turystyczne, pomysł samego Andre Michelina, który w 1900 roku założył sieć biur informacji podróżniczej wskazujących najlepsze trasy, miejsca szczególnie warte odwiedzenia oraz doradzały, gdzie przenocować lub zatrzymać się na obiad. Z czasem, kolekcja przewodników zaczęła się rozszerzać, a na rynku pojawiły się także mapy i dokładne plany miast. Słynne wydawnictwa stały się dostępne nie tylko w formie papierowej, ale także elektronicznej. Aplikacja Michelin Guide Restaurants do telefonów iPhone pozwala szybko znaleźć najlepsze restauracje w okolicy, a strona Viamichelin.pl łączy funkcję mapy, przewodnika, wyszukiwarki najlepszych tras oraz bazy hoteli i restauracji.

Całe dzieło zapoczątkowane przez braci Michelinów najlepiej zobaczyć na własne oczy w Muzeum L’Aventure. Łącznie z tym, jak przez dekady zmieniała się maskotka firmy, sukcesywnie „wypijająca” kolejne przeszkody.

Kup opony Michelin

Galeria:

Bracia Andre i Edouard Michelin.

Legendarny
Bibendum w wersji współczesnej.
Bibendum w starszej wersji.
Stare zakłady Michelin.
Jeden ze starych plakatów Michelin.
Michelin Automotive
Stara reklama Michelin.
Reklama Michelin.
Współczesna reklama Michelin.
Współczesna reklama pokazująca korzyści związane z używaniem opon Michelin w zakresie ograniczania zużycia paliwa.
Michelin i wyścigi.
Zespół Michelin w przeszłosci.
Podziel się
Powiązane artykuły
Komentarze (2)
Dodaj komentarz
Damian Pakuła 2011-02-07 Z doświadczenia zdobytego w branży wiem, że marka którą produkuje Michelin to "Riken" a nie "Rekin"... pozdrawiam Odpowiedz Odpowiedzi: 1
oponeo.pl 2011-02-07 Już zmienione, gratulacje za czujność! Odpowiedz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA