Choć na hasło Matador do głowy przychodzą nam głównie walki byków gdzieś w dalekiej Andaluzji, marka działająca pod tą nazwą w branży oponiarskiej przecierała szlaki w tej dziedzinie całkiem niedaleko nas. Dokładniej na terenie dawnych Austro-Węgier. Dziś słowacka firma jest jednym z najstarszych producentów opon w tej części Europy.

Wszystko zaczęło się 7 września 1905 roku. Właśnie wtedy siódemka biznesmenów wspólnie zgłosiła do rejestru handlowego firmę Matador – Gummi und Balata Werke. Jej pierwszym prezesem został Eduard Vest, doradca na cesarskim dworze Franciszka Józefa I, władcy Monarchii Austro-Węgierskiej. Zaledwie pół roku później, w marcu 1906 roku ruszyła produkcja w nowej fabryce Matadora w Petrzalce, najgęściej zaludnionej dzielnicy Bratysławy. Pierwszymi produktami, jakie powstały w tych zakładach były węże i pasy gumowe. W 1911 roku przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Matador Bratislava.

matador logo
Logo marki Matador.

Matador na początku XX wieku

Początek doświadczeń z oponami datuje się na pierwszą połowę drugiej dekady XX wieku. W 1925 roku firma rozpoczęła testowe wytwarzanie premierowych egzemplarzy samochodowego ogumienia. Stała się tym samym pionierem w tej branży i przez sześć lat pozostawała jedynym producentem opon w nowym państwie w Europie Środkowej – Czechosłowacji. W latach trzydziestych opony Matadora montowano we wszystkich samochodach produkowanych za naszą południową granicą. Dzięki temu, obok takich marek jak Skoda czy Tatra, marka Matador na stałe wpisała się do historii rozwoju przemysłu samochodowego. Bratysławskie przedsiębiorstwo pokrywało wówczas ponad czterdzieści procent zapotrzebowania na opony w Czechosłowacji.

produkcja opon matador
Produkcja opon Matador.

Matador - z rąk prywatnych w ręce państwa

Po zakończeniu drugiej wojny światowej firma została znacjonalizowana, a w 1946 roku w pełni przekształcono ją w przedsiębiorstwo państwowe. To część wielkiego planu upaństwawiania przemysłu, handlu i usług w Czechosłowacji zapowiadającego przeobrażenie jej w kraj socjalistyczny.

Transformacja nie wpłynęła niekorzystnie na błyskawiczny rozwój Matadora. Po wojnie popyt na opony w państwie naszych południowych sąsiadów był tak duży, że miejscowi producenci nie byli w stanie mu sprostać. Tak narodziła się decyzja o budowie nowej fabryki. W 1947 roku wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego zakładu w Puchovie. Po zaledwie kilkunastu miesiącach prac budowlanych i pomimo problemów związanych z embargo na import części do maszyn produkcyjnych, zakład był gotowy do pracy już w 1948 roku. 1 marca 1950 roku zakład rozpoczął pracę w ramach programu pilotażowego, zaś dwa miesiące później w nim ruszyła produkcja opon. Warto dodać, że fabryka nie działała pod nazwą Matador, lecz „Gumarne 1. maja”, zaś produkty, które firma wprowadzała na rynek były oznaczone nazwą Barum.

matador sponsoring wyscigow
Matador jest aktywny na polu sportów motorowych.

Matador - opony, dętki i przenośniki taśmowe

Choć działalność oponiarska pozostawała wiodącą częścią strategii biznesowej Matadora, firma poszerzała swoją ofertę o inne towary wykonane z gumy. W 1955 roku zaczęła wytwarzać pasy do przenośników taśmowych wykorzystywane w przemyśle górniczym, hutniczym, budowlanym oraz energetyce. W 1962 roku Matador stał się czechosłowackim monopolistą w produkcji dętek, a w 1979 roku przedstawił pierwsze w kraju taśmy transporterowe wzbogacone o kord.

Rok 1968 to premiera opon radialnych Steel do ciężarówek. Trzy lata później w ogumienie tego typu zaczęły być zaopatrywane auta osobowe, zaś w 1976 roku oferta skierowana do kierowców samochodów ciężarowych została poszerzona o modele All Steel. Równolegle do poszerzania gamy swoich produktów, szefowie przedsiębiorstwa nie zaniedbywali prac nad nowymi technologiami. W 1987 roku w Puchovie powstało firmowe centrum badań, które wspierało produkcję opon nie tylko w Czechach, ale i zagranicą, między innymi w Indiach, Indonezji, Etiopii, Kambodży, Turcji, Iranie i Jugosławii.

opony matador do autobusów
Oferta opon Matador jest bardzo szeroka.

Matador - powrót w latach 90-tych

W 1991 roku przedsiębiorstwo przekształciło się w spółkę akcyjną, zaś w latach 1992-1994 zostało sprywatyzowane. Firma powróciła też wtedy do starej nazwy Matador. W 1995 roku utworzone zostały dwie spółki zależne: Matador Machinery oraz Matador Omskshina, a trzy lata później słowacki producent rozpoczął współpracę z koncernem Continental, która zaowocowała wtedy powołaniem w Puchovie spółki joint venture Continental Matador wytwarzającej opony do ciężarówek. Zapowiedzią kolejnych zmian było też wprowadzenie w Matadorze, przy użyciu międzynarodowych doradców, niemieckiego modelu zarządzania firmą.

Matador, jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw w tej części Europy zdobył w 2001 roku certyfikat zarządzania jakością rozwoju i produkcji opon według specyfikacji technicznej ISO/TS 16949. Nie był to pierwszy dowód wysokiej klasy rozwiązań systemowych stosowanych w słowackiej firmie. Wcześniej podobne certyfikaty odnoszące się do serwisowania i projektowania opon, innych produktów gumowych, a także ekologicznych standardów panujących w zakładach produkcyjnych Matador uzyskiwał w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych.

W 2005 roku w miejscowości Dubnica nad Vahom powstała spółka joint venture Matador Dongwon odpowiedzialna za produkcję metalowych części dla słowackiego oddziału firmy Kia. W tym samym roku przedsiębiorstwo obchodzi stulecie swojego istnienia i z tej okazji przedstawia swoje nowe logo. Dwa lata później większościowym udziałowcem Matador Rubber Division, oddziału zajmującego się produkcja gumy.
Od lat Matador pozostaje jedną z najlepiej rozwijających się firm na Słowacji. Blisko 90 procent jego produktów trafia na eksport do ponad 80 krajów na całym świecie. Najważniejszymi rynkami zbytu są Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy oraz państwa byłego Związku Radzieckiego.

 

Zobacz ofertę opon Matador

 

dlaczego warto kupić w oponeo