Marshal to marka opon budżetowych stworzona przez południowokoreański koncern Kumho Tires – jeden z dziesięciu największych potentatów na globalnym rynku ogumienia.

marshal logo
Logo marki Marshal.

Kumho – ojciec marki Marshal

Na początek – warto pamiętać o poprawnej pisowni nazwy azjatyckiej marki. Choć w innych kontekstach (np. jako nazwiska, miasta w USA czy nawet funkcja), słowo to pojawia się z dwiema literami „L” na końcu, w tym przypadku litera „L” jest tylko jedna. A więc „Marshal” – zgodnie z angielską pisownią, a nie „Marshall”.

Marki tej pewnie nie byłoby na rynku, gdyby nie sukces Kumho Tires.  Trudno uwierzyć, że ten potężny dziś koncern zaczynał od skromnej produkcji w małej manufakturze w miejscowości Yangdong w Korei Południowej. W 1960 roku założono go jako Samyang Tire, rok później ruszyła produkcja, trzy lata później przedsiębiorstwo dysponowało swoimi pierwszymi modelami ogumienia do małych i kompaktowych samochodów.

marshal all round
Marshal dostarcza na rynek opony do różnego typu pojazdów.

Już w pierwszej dekadzie firma rozwijała się błyskawicznie – rynek opon w Korei i sąsiednich krajach nie był w stanie sprostać potrzebom nawet raczkującego  przemysłu samochodowego. Samyang na pniu sprzedawał ogumienie do aut największych koreańskich producentów – m.in. do Shinjin Motors (protoplasta Daewoo i Kia Industries) oraz Hyundai Motors.

Debiut Marshal Tires

W 1970 roku firma stworzyła swoje pierwsze opony radialne. Pod koniec lat 70. produkowano je nie w jednym, a trzech zakładach – dwa kolejne powstały w Songjung. Zresztą, nie tylko ogumienie radialne, ale też pierwsze modele zimowe, opony do samochodów ciężarowych, opony rolnicze i przemysłowe. Od 1973 roku partnerem Kumho w zakresie rozwijania technologii radialnych został Uniroyal. Po trzech latach koreańska firma produkowała milion sztuk ogumienia rocznie i szybko stała wiodącym graczem na rodzimym rynku.

Lata 70. były przełomowym okresem w dziejach przedsiębiorstwa – w 1976 roku debiutowało ono na koreańskiej giełdzie. Natomiast dwa lata później ostatecznie zmieniła się jego nazwa i wizerunek – Samyang przeobraził się w Kumho. Z kolei rok 1984 to pierwsza data w dziejach Marshal Tires: wtedy powstała marka projektowana docelowo jako tańsza dla flagowych opon koreańskiego koncernu.

kumho rajd
Marka Marshal nie istniałaby, gdyby nie Kumho Tyres.

Nowy brand traktowano jako rodzaj inwestycji, początkowo pozycjonowano go na lokalnych rynkach. Pamiętajmy też, że sama marka Kumho w tamtym czasie nie była jeszcze rozpowszechniona globalnie jak ma to miejsce teraz. Innymi słowy – pierwsze kroki nowego projektu Koreańczyków były uzależnione od dalszego powodzenia opon Kumho na zagranicznych rynkach.

Opony zaprojektowane w Wielkiej Brytanii

Te w 1990 roku debiutowały w segmencie high performance, gdy przedstawiono model Power Racer, a potem kolejny, przeznaczony na rynek europejski model ECSTA. Nowy wizerunek marki podbudował też udział jej opon w morderczym Rajdzie Paryż-Dakar (rok 1993; od 2000 roku Kumho dostarcza ogumienie do wyścigów Formuły 3, a od 2001 roku bierze udział w słynnych zawodach Daytona 24).

Sukcesywny rozwój całego koncernu zaowocował pierwszym w historii awansem do elitarnej dziesiątki największych producentów opon na świecie (1992 rok; niewiele ponad dekadę później Kumho awansował na dziewiąte miejsce w tym rankingu). Było to efektem spektakularnych inwestycji na zagranicznych rynkach – firma otworzyła swoją pierwszą fabrykę w Chinach, a od 1990 roku mogła również pochwalić się nowym centrum badań w Akron, w Stanach Zjednoczonych. Kolejne zamorskie laboratorium Kumho powstało w 1998 roku w Birmingham, w Wielkiej Brytanii.

marshal reklama
Opony Marshal cieszą się popularnością wśród kierowców na całym świecie.

Opony Marshal przez lata coraz mocniej korzystały z technologii, wiedzy i zaplecza produkcyjnego Kumho, a oprócz powyższych, również z sieci dystrybucyjnej obejmującej nie tylko Azję, ale i m.in. kraje europejskie, Australię oraz obie Ameryki. W ten sposób już w latach 90. budżetowa marka koreańskiego producenta zagościła w Niemczech, we Włoszech oraz w Wielkiej Brytanii (opony Marshal dostępne są dziś w większości krajów Europy, w tym w Polsce), która pozostaje jednym z najważniejszych rynków zbytu ogumienia Marshal na terenie Unii Europejskiej.

Wspomnieliśmy o dostarczanym przez macierzysty koncern know-how, niezbędny do udoskonalania opon również tańszej marki należącej do Kumho – właśnie w European Technical Centre Birmingham od kilkunastu lat projektowane są modele Marshal Tires przeznaczone na rynek UE.

marshal excellence
Od kilku lat Marshal dostarcza na rynek opony do aut typu SUV.

Koreańska marka zaczynała od skromnej oferty przeznaczonej do samochodów osobowych. Następnie została ona wzbogacona o opony do aut ciężarowych oraz lekkich aut dostawczych. Od kilku lat Marshal produkuje też ogumienie do SUV-ów. W 2014 roku jego katalog został gruntownie odświeżony – pojawiły się w nim nowe rozmiary i modele (nieco wcześniej marka weszła na rynek krajów Bliskiego Wschodu, który w przyszłości ma być jednym z kluczowych w strategii Marshal Tires).

Tym flagowym pozostał model Matrac – opona z asymetrycznym bieżnikiem stworzona głównie z myślą o małych i kompaktowych samochodach osobowych. Marka przyjęła też filozofię „3 Lows”, która w produkcji, a następnie w użytkowaniu, sprowadza się do trzech priorytetów: obniżenie zużycia paliwa przez samochody, hałasu emitowanego w trakcie jazdy przez opony oraz zwiększenia trwałości ogumienia.

 

Zobacz ofertę opon Marshal

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

all round experience marshal

marshal autobus

marshal all round excellence

kumho perfect fit

matrac

reklama marshal burza

marshal w terenie

marshal reklama

marshal matrac