Dwadzieścia opon dziennie lub mniej – tak produkcja ogumienia rozpoczynała się w Kumho. Jej założyciel - Park Incheon, z małej firmy działającej lokalnie zrobił potentata na rynku azjatyckim. Co więcej, dziś jego marka klasyfikowana jest w dziesiątce największych na świecie.

Najpierw Korea, potem Kuwejt i Liban

Kumho to w języku koreańskim "jasne jezioro". Początkowo jezioro było tylko małą sadzawką, gdy w 1960 roku w mieście Kwangju narodziła się firma Samyang Tire. Pierwszy cel - wsparcie raczkującego przemysłu motoryzacyjnego w Korei Południowej. Na rynku brakowało wówczas nie tylko opon. Nie mniejsze kłopoty były ze zdobyciem choćby części do samochodów. W 1961 roku, z fabryki zlokalizowanej w Yangdong, części metropolii Kwangju, wyjechały premierowe modele ogumienia, w pierwszych miesiącach powstawało ich zaledwie kilkanaście do dwudziestu sztuk dziennie, co nie zaspokajało nawet ułamka potrzeb rodzimego rynku. Potrzeba jest ponoć matką wynalazku, ale więc odpowiadając na rosnący popyt, w 1963 roku Samyang zaprezentował pierwsze koreańskie opony przeznaczone do kompaktowych samochodów osobowych. Świetna sprzedaż błyskawicznie zmobilizowała szefów firmy do zainwestowania w eksport do innych krajów azjatyckich, w których sytuacja na rynku oponiarskim przypominała tę z ojczystej Korei. W październiku 1965 roku pierwszych 200 opon z napisem Samyang popłynęło do Tajlandii. Kolejne dostawy trafiły również do Hongkongu, a niedługo później również dalej na wschód – do Kuwejtu, Libanu i Jordanii.

 

Logo marki Kumho
Logo marki Kumho.

Pierwszy milion w półtorej dekady

Świadectwem dobrej marki w Korei, były dla firmy pierwsze kontrakty na zaopatrywanie w opony tamtejszych producentów samochodów. Tylko w 1968 roku Samyang podpisał umowę o współpracy z Shinjin Motors, protoplastą Daewoo oraz z Kia Industries. Kilka miesięcy później portfolio rozwijającego się przedsiębiorstwa powiększyło się o Hyundai Motors. W tym czasie fabryka w Yangdong była zdolna wytwarzać około 750 sztuk ogumienia dziennie. Z każdym rokiem możliwości firmy rosły, tym bardziej, że w 1972 roku doczekała się ona drugiego zakładu produkcyjnego w Songjung (już w 1973 roku produkował on prawie 650 tys. opon rocznie), również w obrębie Kwangju. Pięć lat później został on powiększony o bliźniaczą fabrykę postawioną na sąsiedniej działce. Tam powstawały pierwsze zimowe opony Samyang opracowane jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych, pierwsze koreańskie opony radialne stworzone w roku 1970 oraz duże opony do pojazdów rolniczych i przemysłowych. Szefowie przedsiębiorstwa nie zapomnieli też o sprawnej sieci sprzedaży – na przełomie dekad tworzyło ją blisko 300 dilerów.

W 1973 roku Samyang związał się współpracą z amerykańską firmą Uniroyal, której celem było technologiczne partnerstwo w rozwijaniu opon radialnych. Nie minęły trzy lata, a przedsiębiorstwo z Kwangju produkowało milion sztuk ogumienia rocznie, w tym pierwszych na rynku koreańskim opon bezdętkowych (debiut w 1973 roku), dzięki czemu stało się absolutnym liderem w swoim kraju. W 1976 roku Samyang debiutował na koreańskiej giełdzie i z pozytywnym skutkiem zakończył testy premierowych opon do samolotów oraz kuloodpornych opon do "zadań specjalnych". Dodajmy, że te pierwsze firma produkuje do dziś, jest zresztą jednym z głównych graczy w tym sektorze.

 


Reklamy opon Kumho.

Samyang zmienia się w Kumho

Wróćmy do lat 70., bowiem był to schyłek firmy znanej pod dotychczasową nazwą. W 1978 roku Samyang przeobraził się w Kumho. Ani zmiana szyldu, ani kryzys naftowy, który zmienił oblicze całego przemysłu motoryzacyjnego, nie zaszkodziły koreańskiemu producentowi, który nawet w najtrudniejszych latach 70. ciągle notował wzrost sprzedaży. Co więcej, żeby oferować towar jak najwyższej jakości, w 1982 roku otworzył swoje pierwsze centrum badań zlokalizowane przy fabryce w Songjung. Trzy lata później w olimpijskim Seulu, tuż przed igrzyskami firma ulokowała część swoich biur. To wydarzenie zbiegło się z otwarciem czwartej fabryki Kumho, tym razem wybudowanej w miejscowości Goksung. Już w 1989 roku produkowano w niej opony do samochodów ciężarowych i autobusów, a z czasem również... piłeczki golfowe.

Kumho uczestniczy w sportach motoryzacyjnych
Kumho uczestniczy w sportach motoryzacyjnych.

W 1990 roku Kumho wszedł na rynek ogumienia typu high performance, przedstawiając model Power Racer, a potem kolejny, przeznaczony na rynek europejski model ECSTA. Nowy wizerunek marki podbudował też udział jej opon w morderczym Rajdzie Paryż-Dakar (rok 1993; od 2000 roku Kumho dostarcza ogumienie do wyścigów Formuły 3, a od 2001 roku bierze udział w słynnych zawodach Daytona 24).

W dziesiątce najlepszych

Sukcesywny rozwój całego koncernu zaowocował pierwszym w historii awansem do elitarnej dziesiątki największych producentów opon na świecie (1992 rok; niewiele ponad dekadę później Kumho awansował na dziewiąte miejsce w tym rankingu). Było to efektem spektakularnych inwestycji na zagranicznych rynkach – firma otworzyła swoją pierwszą fabrykę w Chinach, a od 1990 roku mogła również pochwalić się nowym centrum badań w Akron, w Stanach Zjednoczonych. Kolejne zamorskie laboratorium Kumho powstało w 1998 roku w Birmingham, w Wielkiej Brytanii.

Obecnie, oprócz fabryk w Korei, Kumho posiada trzy zakłady produkcyjne w Chinach, jeden w Wietnamie, a w maju 2008 roku firma otworzyła nową fabrykę w Macon w USA. Docelowo ma ona wytwarzać 2,1 milionów opon rocznie. Oprócz ogumienia własnej marki, Kumho produkuje też opony marki Marshal. Kumho jest również właścicielem południowokoreańskiej firmy Daehan Tire.

 

Zobacz ofertę opon Kumho

 

dlaczego warto kupić w oponeo