Fulda to barokowa perła w centralnej części Niemiec. W tej miejscowości, niedaleko Frankfurtu panowie Gust Becker oraz Moritz Hasenclever założyli u progu XX stulecia przedsiębiorstwo, które kilka lat później stanie się czołowym graczem na rynku gumowym w Niemczech i okolicach. Dowiedz się więcej o jej historii.

Firma ruszyła z produkcją już w 1901 roku. Pierwszy katalog produktów zawierał asortyment codziennego użytku z gumy – podeszwy do butów, podkładki do butelek z wodą mineralną i piwem i dywaniki. Z kolei pierwsze opony marki Fulda były przeznaczone do… wózków dziecięcych i powozów konnych.

W kolejnych latach firma sukcesywnie zbliżała się do swojego głównego przeznaczenia – produkcji ogumienia samochodowego. Zanim Fulda wyprodukowała pierwsze modele opon dla czterokołowych pojazdów zmotoryzowanych w 1906 roku, wytwarzała też opony do rowerów i motocykli. Na początku kolejnej dekady rowerowe modele Diadem, Transport i Gebirgsreifen (dla rowerów górskich) okazały się nawet sporymi sukcesami komercyjnymi. Przedsiębiorstwo zapewniało swoim klientom dziesięć różnych rodzajów bieżników oraz roczną gwarancję na wszystkie produkty.

logo marki opon fulda
Logo marki opon Fulda.

Licencja dla Continentala

W 1915 roku firma wprowadza na rynek swoje pierwsze opony do samochodów ciężarowych. Model Sembusto wyposażony jest w stalowe sprężyny, które zastępują sprężystość gumy w tradycyjnych oponach. Interes w tej branży rozwijał się znakomicie, czego najlepszym dowodem była decyzja szefów Fuldy, którzy w 1919 roku postanowili skupić się wyłącznie na produkcji ogumienia, rezygnując z wytwarzania innych wyrobów gumowych.

Po pierwszej wojnie światowej model Fulda Riesenkissenreifen staje się jedną z najlepiej sprzedających się opon ciężarowych w Europie. Model ten, charakteryzujący się nowatorskim wzorem bieżnika, zapewniał amortyzację przed uderzeniami generowanymi podczas jazdy po nierównej drodze. Riesenkissenreifen umożliwiał jazdę z prędkością 40 km/h, co wydawało się zawrotną prędkością przy dozwolonych dotąd 15 km/h dla standardowych opon ciężarowych wykonanych w całości z gumy. Innowacyjny pomysł został opatentowany i inni producenci, tacy jak Continental, Dunlop czy Polack długo produkowali go na warunkach licencji.

opony zimowe fulda
Opony Fulda przeznaczone są na każdą porę roku, do róznego rodzaju samochodów.

Reklama dźwignią handlu

Kolejnym patentem Fuldy w tym segmencie było wynalezienie opony Parabel, pierwszej wyposażonej w komorę powietrza utrzymującą stałe ciśnienie we wnętrzu opony. W 1927 roku oferta marki powiększa się o pneumatyczny model Elastic, który tylko w ciągu kilkunastu miesięcy rozszedł się w liczbie ponad tysiąca egzemplarzy, zaś sześć lat później debiutuje model Luxus z charakterystycznym białym bokiem. Od 1939 roku opony Fuldy testowane są w specjalnym samochodzie-prototypie opracowanym na bazie Maybacha. Auto mogło rozpędzić się do ponad 200 km/h, dzięki czemu możliwe stało się szczegółowe przygotowywanie badań ogumienia pod kątem jego zachowania przy dużych prędkościach.

Kolejne pomysły i innowacje zostały powstrzymane po wybuchu drugiej wojny światowej. Później, wskutek bombardowań, fabryki Fuldy zostały niemal doszczętnie zniszczone. Po wojnie częściowo zrekonstruowane zakłady z trudem wznowiły produkcję opon latem 1946 roku. Gdy jednak w 1950 roku firma świętowała swoje półwiecze, widoki na odbudowę swojej pozycji na rynku skłaniały do większego optymizmu. W 1952 roku Fulda prezentuje pierwszą oponę zimową do samochodów osobowych, trzy lata później przenosi się do swojego nowego biurowca i otwiera nowe hale produkcyjne. A w roku 1959 kolejny przełom – pierwsza reklama Fuldy jest wyświetlana w niemieckich kinach. Widzowie mogli zobaczyć w niej, jak cztery opony, bez samochodu, przemierzają ulice miast i wsi. W trosce o odpowiednią promocję, szefowie firmy zadbali też o spoty w telewizji i w 1964 roku pierwsze reklamówki Fuldy pojawiły się w niemieckich domach.

opony fulda maybach
Fulda zasłynęła między innymi poprzez współpracę z Maybachem.

Znów z Maybachem

Marka miała co reklamować, bo od początku dekady sprzedawała nowy model Diadem, do którego później dołączyły opony o nazwie Spectral (pierwsza, w której zastosowano opasanie z włókna szklanego) oraz Rasant z opasaniem stalowym. Z kolei do testowania ogumienia do samochodów ciężarowych, Fulda kupiła aerodynamiczny autobus, który mógł jechać z prędkością ponad 140 km/h. Dużym sukcesem firmy było też podpisanie kontraktu z Mercedesem na dostawę opon do prestiżowego modelu 600 Pullman.

W 1962 roku udziałowcem Fuldy stał się amerykański koncern Goodyear Tire & Rubber Company. Pod skrzydłami partnera zza oceanu marka zdobywa pozycję lidera w segmencie opon niskoprofilowych. Jej sztandarowym produktem w tej klasie był wówczas model Y2000, pierwsza niskoprofilowa opona high performance. W kolejnej dekadzie firma zadebiutowała w branży terenowej, wprowadzając na rynek oponę Campo 4x4, która zapoczątkowała późniejszą serię różnorodnych modeli przeznaczonych do tego segmentu (Tramp 4x4 i 4x4 Road). Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych oferta Fuldy powiększa się między innymi o pierwszą zimową oponę high performance nazwaną Kristall 3000. W tym czasie firma rozpoczyna też kampanię „Fulda Lasercheck” poświęconą bezpieczeństwu na drodze. Wykorzystując laserowe urządzenie, organizuje pomiary głębokości bieżnika wśród niemieckich kierowców.

Tuż po setnych urodzinach przedsiębiorstwa, Fulda wznowiła współpracę sprzed lat z Maybachem i razem z luksusową marką stworzyła prototyp coupe Exelero (700 KM, prędkość ponad 350 km/h), z którym testuje nowe generacje szerokich opon.

Te, podobnie jak inne modele z literką „F” powstają obecnie w trzynastu fabrykach rozmieszczonych na terenie całej Europy. Rocznie firma sprzedaje ok. 10 milionów sztuk ogumienia na całym świecie.

 

Zobacz ofertę opon Fulda

 

dlaczego warto kupić w oponeo