Menu

Informacje

Historia opon Dębica

Aktualizacja: 28 sierpnia 2017
| OPONEO.PL

W 1937 roku w Stanach Zjednoczonych świętowano otwarcie mostu Golden Gate w San Francisco. Królem Wielkiej Brytanii został Jerzy VI, a laureatem Nagrody Nobla w medycynie został nasz bratanek Węgier, Albert Szent-Gyorgyi. Mniej więcej w tym samym czasie w Dębicy rozpoczęła się budowa zakładów największej oponiarskiej firmy w Polsce.

 

logo Dębica
Logo marki Dębica.

Historia marki Dębica rozpoczęła się od decyzji polskiego rządu o budowie Centralnego Okręgu Przemysłowego, najważniejszego przedsięwzięcia ekonomicznego II Rzeczypospolitej. Fabrykę kauczuku syntetycznego, opon i farb postanowiono umieścić na Podkarpaciu. Autorem projektu technologicznego był Amerykanin E. Hoovrer, a w pracach pomagał mu Edward Wróblewski, kierownik działu budowlanego poznańskiego Stomilu. Projekt techniczny opracowali specjaliści z amerykańskiej firmy General Tire and Rubber Company we współpracy z trójką polskich inżynierów: Kazimierzem Obrębskim, Henrykiem Saganem i Wiktorem Piotrowskim. Po kilkunastu miesiącach, gotowa była hala produkcyjna o kubaturze 59,5 tys. metrów sześciennych. Do fabryki zakupiono najnowocześniejsze, jak na owe czasy, maszyny angielskiej firmy Francis Shaw Company Ltd Manchester. Cała inwestycja pochłonęła 300 tysięcy złotych.

Dębica - gigantyczna inwestycja II RP

Jej pierwsze efekty można było zobaczyć już wiosną 1939 roku. 30 marca w podkarpackich zakładach wyprodukowano pierwszą oponę. Oficjalne otwarcie Fabryki Gum Jezdnych odbyło się 4 kwietnia. W uroczystości wzięli udział m. in. twórca COP Eugeniusz Kwiatkowski, a także lokalne i regionalne władze oraz przedstawiciele generalicji z Ministerstwa Spraw Wojskowych.

Delegacja notabli podziwiała pracę 260 robotników, 16 inżynierów oraz maszyn, które początkowo były w stanie wytwarzać około 350 sztuk kompletów ogumienia (opon i dętek), w siedmiu różnych rozmiarach na dobę. Początkowo cała produkcja trafiała do polskiej armii. Fabryka rozwijała się bardzo szybko. Latem 1939 roku zatrudniano w niej już ponad 600 osób, a zdolność produkcyjna wzrosła do 600 sztuk ogumienia na dobę.

Dalszy rozwój przerwał wybuch II wojny światowej. W 1940 roku poznański Stomil, wraz z dębicką filią został sprzedany przez władze okupacyjne niemieckiemu koncernowi Continental Gummiwerke AG Hanower. Niemcy zmienili jego nazwę na Posener Gummiwerke.

 

Budowa zakładu Dębica.
Początek budowy zakładu Dębicy.

Dębica w gospodarce centralnie sterowanej

Po wojnie zakład w Dębicy przez kilka lat przystosowywano do świetności z końca poprzedniej dekady. W pierwszych latach po odzyskaniu wolności, należało uporać się z takimi problemami, jak rewindykacja maszyn i urządzeń z Niemiec, a także odtworzenie technologii i produkcji okresu przedwojennego. Gdy Dębica była gotowa na nowe otwarcie, wdrożono w niej centralny Plan Sześcioletni. Zakład musiał sprostać rosnącemu popytowi na opony, konieczne było zwiększenie produkcji. W związku z tym, został on rozbudowany, a przeprowadzone inwestycje objęły również zakup wydajniejszych maszyn i unowocześnienie technologii produkcji. W latach sześćdziesiątych fabryka otrzymała zmodernizowany park maszynowy, dobudowano halę produkcji opon rowerowych, a także stworzone zostały podwaliny pod zaplecze naukowo-badawcze.

Przełomem w historii marki Dębica była jednak kolejna dekada. Do seryjnej produkcji wprowadzone zostały opony radialne do samochodów osobowych. Zbudowano też kilka dużych wydziałów produkcyjnych, w tym Wytwórnię Osobowych Opon Radialnych i Centralną Wytwórnię Dętek. Niestety, postępujący kryzys w centralnie sterowanej gospodarce powstrzymał dalszy rozwój firmy. Mimo ekonomicznej stagnacji, na przełomie 1986 i 1987 roku powstała nowa Wytwórnia Opon Ciężarowych i Rolniczych oddana do użytku w kolejnym roku. Zatrudnienie w niej znalazło 700 pracowników, a docelowa produkcja miała wynosić 800 tysięcy sztuk opon rocznie.

 

Nowo powstały zakład w Dębicy.
Nowo powstały zakład w Dębicy.

Dębica - mariaż polsko-amerykański

Kolejnym rozdziałem w historii dębickiej marki, związanym z restrukturyzacją i dostosowaniem jej do nowych realiów gospodarczych, była prywatyzacja. W 1991 roku firma została przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Pierwsze notowanie akcji spółki na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych odbyło się 24 listopada 1994 roku. Niewiele ponad rok później proces prywatyzacji został zwieńczony sprzedażą pakietu akcji inwestorowi strategicznemu, amerykańskiemu koncernowi The Goodyear Tyre & Rubber Company. Na początku 1996 roku Goodyear był już większościowym udziałowcem firmy (od kwietnia 2008 roku posiada 65,99 proc. udziałów).

Pierwsze lata współpracy polegały na dostosowaniu polskiej spółki do międzynarodowych standardów produkcji i zarządzania obowiązujących w całym koncernie. Zmiany dotyczyły praktycznie każdej dziedziny działalności, począwszy od struktury organizacyjnej, poprzez finanse, politykę handlową oraz energetyce i inwestycjach. Te ostatnie doprowadziły do szybkiego uruchomienia produkcji całostalowych opon ciężarowych. Już w kwietniu 1996 roku rozpoczęła się sprzedaż ogumienia do ciężarówek typu Dębica 4Ever. Dwa lata później uruchomioną nowoczesną halę do ich wytwarzania.

W 1997 roku kierownictwo Goodyeara zadecydowało o przeniesieniu do Dębicy produkcji ogumienia dla rolnictwa z Fuldy w Niemczech i Amiens we Francji, a także produkcji dętek z tureckiej fabryki koncernu. Dębica jest dziś jedynym producentem dętek i opon dla rolnictwa w obrębie koncernu Goodyear. Trzy lata później w Tarnowie powstało Centrum Logistyczne firmy, zlokalizowane obecnie na powierzchni 46 tysięcy metrów kwadratowych i wyposażone między innymi w 46 nowoczesnych doków przeładunkowych do obsługi samochodów ciężarowych.

 

zakłady Dębica.
W polskich zakładach wytwarza się także dętki i opony marki Goodyear.

Dębica wytwarza 15 milionów opon rocznie

W ciągu kolejnych lat Dębica zamierza zainwestować ponad 100 milionów dolarów w rozwój produkcji opon do samochodów o wysokich osiągach (opony high performance i ultra high performance). W kwietniu 2007 roku szefowie firmy ogłosili też planowaną inwestycję (8,5 mln dol.) w rozwój opon do samochodów ciężarowych.

Obecnie Dębica jest już największym w Europie i trzecim na świecie zakładem Goodyeara (do 2011 roku ma być największym na świecie dostawcą opon dla Goodyeara). Z linii produkcyjnych polskiej spółki schodzą opony różnych marek należących do koncernu. Oprócz samej Dębicy i Goodyeara, są to również: Dunlop, Fulda i Sava. Rocznie w fabryce wytwarza się 15 milionów opon. Ogumienie wyprodukowane na Podkarpaciu trafia m. in. do Niemiec, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Turcji, a nawet Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

fabryka opon w dębicy
Aktualny widok na fabrykę opon w Dębicy. 

 

Kup opony Dębica

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

Dębica fabryka

fabryka dębica

fabryka dębica

fabryka dębica

dębica fabryka

dębica fabryka

fabryka dębica

fabryka dębica

fabryka dębica

fabryka dębica

fabryka dębica

dębica fabryka

fabryka dębica

Dębica fabryka

fabryka dębica

fabryka dębica

Podziel się
Powiązane artykuły
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA