Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Dayton

aktualizacja: 18 kwietnia 2011
OPONEO.PL

Dayton to najmniejszy i najmniej znany członek grupy Bridgestone, choć od japońskiego giganta, którego jest częścią, starszy jest o niemal trzy dekady. Był też jednym z budowniczych amerykańskiej potęgi oponiarskiej, która wywodzi się z różnych zakątków stanu Ohio.

Opony Dayton - początki

Ojcem Dayton był John C. Hooven, emerytowany wojskowy i znany lokalny przedsiębiorca. Zanim w 17 maja 1905 roku w miejscowości Hamilton we wspomnianym wcześniej stanie Ohio założył firmę Dayton Rubber Company, zajmował się między innymi unowocześnianiem rolnictwa oraz produkcją maszyn. Kierując DRC, przez pierwsze dwa lata z niezłym skutkiem produkował i sprzedawał takie materiały z gumy, jak węże ogrodowe, płaszcze przeciwdeszczowe, uszczelki i rozmaite elementy wykorzystywane w maszynach przemysłowych.

W 1908 roku do Hoovena zgłosił się John A. Macmillian, młody wynalazca rodem z Wyspy Księcia Edwarda. Kanadyjczyk trafił do Dayton z pomysłem na gotowy produkt, który miał przynieść firmie sukces komercyjny w rozwijającej się szybko branży oponiarskiej. Pierwsze modele ogumienia autorstwa Macmilliana, reklamowane pod hasłem: „Dla mężczyzny, który chce zapomnieć o problemach z oponami” rzeczywiście przyniosły Dayton rozgłos i spore zyski. W 1913 roku oferta firmy poszerzyła się o eleganckie ogumienie z białymi bokami.

Tak rozpoczęła się też kariera samego Macmilliana w spółce. Wynalazca został nagrodzony stanowiskiem generalnego menedżera, zaś wkrótce potem awansował na prezesa zarządu. Pod jego kierunkiem, w 1917 roku Dayton rozpoczął zakrojoną na szeroką skalę budowę nowej fabryki na trasie Pennsylvania Railroad. Zaledwie rok później w zakładzie rozpoczęto produkcję, zaś w roku 1920 działał już na pełnych obrotach.

dayton logo
Logo marki Dayton.

Dayton pod wodzą Freelandera - ekspansja na rynku

Kolejną ważną postacią w historii amerykańskiej firmy był A.L. Freedlander, pierwszy dyrektor nowej fabryki w Ohio. Freedlander, chemik i inżynier z wykształcenia był twórcą koncepcji „Program: Dywersyfikacja”, który zapewnił Dayton rozszerzenie produkcji i zdobycie innych części rynku gumowego. Spółka z powodzeniem weszła na takie pola, jak przemysł włókienniczy oraz sportowy.

W 1936 Freedlander został nowym prezesem zarządu Dayton, a jego kariera w amerykańskiej firmie trwała w sumie aż 52 lata. Początkowo, w realizacji dalszych koncepcji przeszkodził mu wybuch drugiej wojny światowej, podczas której fabryki marki przestawiły się na produkcję dla armii i wytwarzanie takiego asortymentu, jak zbiorniki, pontony czy kamizelki ratunkowe.

opony dayton reklama
Dynamiczny rozwój marki rozpoczął się w 1920 roku.

Dayton się zmienia - DAYCO i przejęcie przez Firestone

W latach pięćdziesiątych firma rozpoczęła ekspansję na terenie Stanów Zjednoczonych, rozszerzając swoją działalność. W 1952 roku kupiła kalifornijską spółkę American Latex Products Corporation of Hawthorne, która zajmowała się produkcją materaców, poduszek i narzut. Pięć lat później własnością Dayton stało się przedsiębiorstwo Cadillac Plastic and Chemical Co. z Detroit. Zajmowało się ono wytwarzaniem plastikowych tub, arkuszy i pontonów. Pod sam koniec dekady Dayton przejął Hardman Aerospace z Los Angeles, firmę produkującą między innymi fotele samolotowe, części wnętrz oraz klocków hamulcowych oraz Metal Hose and Tubing Co. z Dover, spółkę wytwarzającą gumowe węże wzmacniane włóknami stalowymi. W 1959 roku opony Dayton zadebiutowały na rynku indyjskim.

W 1960 roku Dayton zmienił nazwę na DAYCO Corporation i stał się oddziałem nowego koncernu. Rok później został on przejęty przez amerykańskiego potentata w branży oponiarskiej, Firestone. Należy pamiętać, że do tego czasu, oprócz działań na niwie czysto biznesowej, inżynierowie Dayton przez kilka dekad byli znani z proponowanych innowacji. Firma była jedną z pierwszych w Stanach Zjednoczonych, która wprowadziła na rynek oponę bezdętkową, a także jednym z pierwszych producentów opon niskociśnieniowych.

opony dayton reklama lew
Opony Dayton zawsze kojarzyły się z wyjątkową dynamiką.

Dayton łączy się z Bridgestone

W 1973 roku firma Dayton Tire zyskała swój wieloletni symbol, postać Leona, stworzoną przez jej pracownika Chicka Noreau. Leon reklamował opony Dayton i stał się ikoną porównywaną w Stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych do Myszki Miki.

W 1988 roku Dayton Tires, wraz z Firestone trafił pod skrzydła japońskiego koncernu Bridgestone. Początkowo, nowy nadzór właścicielski zapewnił amerykańskiej firmie dalszy rozwój. Dayton zadebiutował na rynku opon do samochodów ciężarowych, a także rozszerzył swoją ofertę o ogumienie sportowe. W kolejnych latach znaczenie marki na rynku globalnym zmalało, choć firma do dziś zatrudnia blisko 2 tys. pracowników, a jej produkty dostępne i znane są między innymi w Polsce. W naszym kraju opony Dayton powstają w fabryce Bridgestone w Poznaniu.

 

Kup opony Dayton

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

dayton reklama    dayton reklama

dayton reklama   dayton reklama

dayton baner

dayton leon

dayton stare logo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA