Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Dayton

aktualizacja: 18 kwietnia 2011
OPONEO.PL

Dayton to najmniejszy i najmniej znany członek grupy Bridgestone, choć od japońskiego giganta, którego jest częścią, starszy jest o niemal trzy dekady. Był też jednym z budowniczych amerykańskiej potęgi oponiarskiej, która wywodzi się z różnych zakątków stanu Ohio.

Opony Dayton - początki

Ojcem Dayton był John C. Hooven, emerytowany wojskowy i znany lokalny przedsiębiorca. Zanim w 17 maja 1905 roku w miejscowości Hamilton we wspomnianym wcześniej stanie Ohio założył firmę Dayton Rubber Company, zajmował się między innymi unowocześnianiem rolnictwa oraz produkcją maszyn. Kierując DRC, przez pierwsze dwa lata z niezłym skutkiem produkował i sprzedawał takie materiały z gumy, jak węże ogrodowe, płaszcze przeciwdeszczowe, uszczelki i rozmaite elementy wykorzystywane w maszynach przemysłowych.

W 1908 roku do Hoovena zgłosił się John A. Macmillian, młody wynalazca rodem z Wyspy Księcia Edwarda. Kanadyjczyk trafił do Dayton z pomysłem na gotowy produkt, który miał przynieść firmie sukces komercyjny w rozwijającej się szybko branży oponiarskiej. Pierwsze modele ogumienia autorstwa Macmilliana, reklamowane pod hasłem: „Dla mężczyzny, który chce zapomnieć o problemach z oponami” rzeczywiście przyniosły Dayton rozgłos i spore zyski. W 1913 roku oferta firmy poszerzyła się o eleganckie ogumienie z białymi bokami.

Tak rozpoczęła się też kariera samego Macmilliana w spółce. Wynalazca został nagrodzony stanowiskiem generalnego menedżera, zaś wkrótce potem awansował na prezesa zarządu. Pod jego kierunkiem, w 1917 roku Dayton rozpoczął zakrojoną na szeroką skalę budowę nowej fabryki na trasie Pennsylvania Railroad. Zaledwie rok później w zakładzie rozpoczęto produkcję, zaś w roku 1920 działał już na pełnych obrotach.

dayton logo
Logo marki Dayton.

Dayton pod wodzą Freelandera - ekspansja na rynku

Kolejną ważną postacią w historii amerykańskiej firmy był A.L. Freedlander, pierwszy dyrektor nowej fabryki w Ohio. Freedlander, chemik i inżynier z wykształcenia był twórcą koncepcji „Program: Dywersyfikacja”, który zapewnił Dayton rozszerzenie produkcji i zdobycie innych części rynku gumowego. Spółka z powodzeniem weszła na takie pola, jak przemysł włókienniczy oraz sportowy.

W 1936 Freedlander został nowym prezesem zarządu Dayton, a jego kariera w amerykańskiej firmie trwała w sumie aż 52 lata. Początkowo, w realizacji dalszych koncepcji przeszkodził mu wybuch drugiej wojny światowej, podczas której fabryki marki przestawiły się na produkcję dla armii i wytwarzanie takiego asortymentu, jak zbiorniki, pontony czy kamizelki ratunkowe.

opony dayton reklama
Dynamiczny rozwój marki rozpoczął się w 1920 roku.

Dayton się zmienia - DAYCO i przejęcie przez Firestone

W latach pięćdziesiątych firma rozpoczęła ekspansję na terenie Stanów Zjednoczonych, rozszerzając swoją działalność. W 1952 roku kupiła kalifornijską spółkę American Latex Products Corporation of Hawthorne, która zajmowała się produkcją materaców, poduszek i narzut. Pięć lat później własnością Dayton stało się przedsiębiorstwo Cadillac Plastic and Chemical Co. z Detroit. Zajmowało się ono wytwarzaniem plastikowych tub, arkuszy i pontonów. Pod sam koniec dekady Dayton przejął Hardman Aerospace z Los Angeles, firmę produkującą między innymi fotele samolotowe, części wnętrz oraz klocków hamulcowych oraz Metal Hose and Tubing Co. z Dover, spółkę wytwarzającą gumowe węże wzmacniane włóknami stalowymi. W 1959 roku opony Dayton zadebiutowały na rynku indyjskim.

W 1960 roku Dayton zmienił nazwę na DAYCO Corporation i stał się oddziałem nowego koncernu. Rok później został on przejęty przez amerykańskiego potentata w branży oponiarskiej, Firestone. Należy pamiętać, że do tego czasu, oprócz działań na niwie czysto biznesowej, inżynierowie Dayton przez kilka dekad byli znani z proponowanych innowacji. Firma była jedną z pierwszych w Stanach Zjednoczonych, która wprowadziła na rynek oponę bezdętkową, a także jednym z pierwszych producentów opon niskociśnieniowych.

opony dayton reklama lew
Opony Dayton zawsze kojarzyły się z wyjątkową dynamiką.

Dayton łączy się z Bridgestone

W 1973 roku firma Dayton Tire zyskała swój wieloletni symbol, postać Leona, stworzoną przez jej pracownika Chicka Noreau. Leon reklamował opony Dayton i stał się ikoną porównywaną w Stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych do Myszki Miki.

W 1988 roku Dayton Tires, wraz z Firestone trafił pod skrzydła japońskiego koncernu Bridgestone. Początkowo, nowy nadzór właścicielski zapewnił amerykańskiej firmie dalszy rozwój. Dayton zadebiutował na rynku opon do samochodów ciężarowych, a także rozszerzył swoją ofertę o ogumienie sportowe. W kolejnych latach znaczenie marki na rynku globalnym zmalało, choć firma do dziś zatrudnia blisko 2 tys. pracowników, a jej produkty dostępne i znane są między innymi w Polsce. W naszym kraju opony Dayton powstają w fabryce Bridgestone w Poznaniu.

 

Kup opony Dayton

dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

dayton reklama    dayton reklama

dayton reklama   dayton reklama

dayton baner

dayton leon

dayton stare logo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz