Trzy firmy – Bata, Ruben i Mitas. To one dały początek Barum, czołowej marce na rynku środkowoeuropejskim. Trójka protoplastów stworzyła też jej nazwę – sprawiedliwie, od pierwszych liter nazw spółek założycielskich.

Bracia Bata, twórcy jednej z najbardziej znanych marek obuwia na świecie, bardzo skromnie rozpoczynali swoją przygodę z wielkim biznesem. Przed pierwszą wojną światową zatrudniali zaledwie trójkę pracowników. Przełomowe w historii firmy było późniejsze zamówienie od wojska, a także początek produkcji butów z gumowymi podeszwami w 1924 roku. Ostatnia data jest również kluczowa w dziejach założonej kilka dekad później spółki Barum.

Zdobywając coraz większe doświadczenie w prężnie rozwijającym się przemyśle gumowym, Bata odkrył, że transport drogowy może być szybszy, tańszy i łatwiejszy od kolejowego, dlatego postanowił założyć własny park samochodowy. Było to o tyle istotne, że jego firma wytwarzała i sprzedawała coraz więcej, dlatego potrzebne były nowe sposoby usprawnienia jej działalności. Bata postawił zatem na produkcję opon, czego efektem było uruchomienie produkcji ogumienia rowerowego w 1931 roku. Trzy lata później gotowe były pierwsze modele opon samochodowych. Błyskawiczny rozwój sektora motoryzacyjnego umożliwił dalsze inwestycje w branży oponiarskiej.

logo marki opon barum

Barum, czyli fuzja trojga

Po zakończeniu drugiej wojny światowej, na mocy nacjonalizacji przeprowadzonej w 1945 roku doszło do fuzji Baty z dwoma mniejszymi czeskimi firmami produkującymi ogumienie samochodowe i rowerowe: Rubeną i Mitasem. Z pierwszych liter trzech przedsiębiorstw utworzono nazwę Barum (a dokładnie Ba-Ru-M). Historia Rubeny sięga 1908 roku, gdy Josef Kudrnac zajął się wytwarzaniem materiałów gumowych w miejscowości Nachod. Dwadzieścia lat później Kudrnac, który wtedy jeszcze nazywał firmę własnym nazwiskiem, wyprodukował pierwszą oponę rowerową, zaś od 1929 roku dołożył do swojej oferty ogumienie samochodowe. W 1945 roku nazwa Kurdnac została zastąpiona Rubeną, a zaraz później firma weszła w skład spółki Barum.

Krótszą historią mogła pochwalić się marka Mitas stworzona w 1933 roku w Zlinie. Od początku swojego istnienia firma współpracowała z Batą. Dodajmy, że w 1937 roku z fabryki Mitasa wyjeżdżało codziennie trzysta opon samochodowych i ponad sto rowerowych. W czasie wojny kontrolę nad nią przejęli Niemcy, zaś w 1945 roku firma została znacjonalizowana i połączona z Batą i Rubeną.

Jak wielu producentów opon Barum wspiera rozwój sportów motorowych.

Jak wielu producentów opon Barum wspiera rozwój sportów motorowych.

Barum - ze Zlina do Otrokovic

Nowoutworzona spółka Barum, opierając się na potencjale produkcyjnym połączonych przedsiębiorstw, mogła liczyć na szybkie zdobycie pewnej pozycji na rynku. Produkty marki Barum trafiły też do Polski, gdzie oprócz opon samochodowych, dużym wzięciem cieszyło się również ogumienie do motocykli, w tym tych wyczynowych używanych w sporcie żużlowym.

W 1966 roku firma wzbogaciła się o nową fabrykę wybudowaną w miejscowości Otrokovice. Tam, na 5,3-hektarowej działce powstał nowoczesny zakład, w którym do dziś powstają opony marki Barum. Zanim została tam przeniesiona cała produkcja w 1972 roku, pięć lat wcześniej w starej fabryce w Zlinie rozpoczął się montaż pierwszych opon radialnych, które były wówczas dużym osiągnięciem technicznym.

Od 1983 roku firma Barum patronuje rajdowi o tej samej nazwie. Po pierwszych edycjach nikt nie oczekiwał, że impreza stanie się tak ważnym wydarzeniem w kalendarzu sportów motorowych. Dziś rajd rozgrywany w okolicach Zlina jest jedną z eliminacji mistrzostw Europy.

Fabryka Barum-Continental w Otrokovicach.

Fabryka Barum-Continental w Otrokovicach.

Barum pod skrzydła Continentala

Po upadku komunizmu, podziale Czechosłowacji, zachodnie koncerny oponiarskie zaczęły inwestować na terenie Europy Wschodniej. W Polsce Michelin przejął zakłady Stomil, Goodyear wykupił Dębice, natomiast Continental wybrał Czechy i w roku 1992 podpisał porozumienie joint venture z firmą Barum. Było to pierwszym krokiem do stworzenia rok później spółki Barum Continental s.r.o Group of Companies, w wyniku której czeska spółka stała się częścią grupy Continental.

Zaowocowało to nie tylko stabilnością organizacyjno-finansową, ale i dostępem do najnowszych technologii produkcji, wzorów bieżników oraz możliwości naukowo-badawczych. Barum rozszerzył też swoją ofertę o modele ogumienia przeznaczone dla samochodów ciężarowych i maszyn rolniczych.

Obecnie opony czeskiej marki trafiają do klientów w całej Europie. Każdego dnia w fabryce w Otrokovicach powstaje ok. 60 tysięcy sztuk ogumienia. Rocznie z zakładów Barum wyjeżdża 18 milionów egzemplarzy opon, które w naszym kraju reklamowane są hasłem: „Na polskie drogi i polską kieszeń”.

Zobacz ofertę opon Barum