Accelera – trudno sobie wyobrazić bardziej adekwatną nazwę dla marki tworzącej opony, które mają się sprawdzać w szybkiej, sportowej jeździe. Od razu przywodzi na myśl angielskie „accelerate”, czyli „przyspieszać”. Nie ma tutaj miejsca na przypadek, podkręcanie tempa to czynność, w której ogumienie indonezyjskiego producenta sprawdza się najlepiej.

Logo indonezyjskiej marki Accelera.

Opony Accelera

Accelera nie ma wielkich oponiarskich tradycji – przedsiębiorstwo nie może pochwalić anegdotami o słynnym założycielu-wynalazcy, który kilka dekad temu opracowaną przez siebie technologią pchnął do przodu technikę produkcji opon. Nie oznacza to jednak, że firma nie ma się czym pochwalić. Accelera to młoda azjatycka marka, która po prostu bardzo dobrze zna się na projektowaniu i tworzeniu ogumienia.

Dawne logo marki Accelera.

Krótka historia oponiarstwa na Indonezji

Co prawda najstarszą indonezyjską marką był GT Radial, założony w 1951 roku przez Gajah Tunggal, jednak pionierami branży oponiarskiej na azjatyckiej wyspie byli Amerykanie. W 1935 w Bogor na zachodniej części Jawy swoją fabrykę otworzył Goodyear. Za przykładem przedsiębiorstwa z Ohio poszli inni „wielcy gracze”, tacy jak Michelin, Bridgestone czy Sumimoto. W 2008 roku produkcja ogumienia na terenie Indonezji przekroczył 70 milionów sztuk. Znaczny udział w tym imponującym wyniku miała także druga lokalna spółka – EP Tyres, które stworzyło i rozwinęło markę Accelera.

Fabryka na Jawie

W 1996 roku w Bogor, tym samym mieście, w którym sześćdziesiąt lat wcześniej podwaliny pod przemysł oponiarski kładł Goodyear, zaczęła działać fabryka przedsiębiorstwa EP Tyres. Zakład do dziś mieści się w otoczeniu pięknego górskiego krajobrazu wyspy, niedaleko toru wyścigowego Sentul International Circuit, na którym odbywają się zawody azjatyckiej serii GP2, Formuły BWW Asia oraz Formuły V6 Asia.

Na terenie 127 000 m² wybudowano nie tylko fabrykę, ale także biura EP Tyres. Zakład został zbudowany zgodnie z europejskimi wzorcami – maszyny oraz większość wyposażenia trafiły do Indonezji ze Starego Kontynentu. Europejscy fachowcy odgrywali także role konsultantów i przekazywali nowemu przedsiębiorstwu techniczne know-how.

Fabryka na Jawie.

Początki EP Tyres

Accelera była pierwszą marką w portfolio EP Tyres. Na jej sukces złożył się dynamiczny rozwój indonezyjskiej gospodarki oraz niemalejący popyt na opony z segmentu budżetowego w Europie. Najpierw firma ugruntowała swoją pozycję na rynku krajowym oraz w państwach sąsiednich – Malezji, Singapurze, Brunei. Pierwsze katalogi indonezyjskiej firmy były bardzo podstawowe, obejmowały głównie modele przeznaczone do samochodów osobowych i ciężarówek. W kolejnych laltach oferta Accelery poszerzyła się o ogumienie do samochodów dostawczych, autobusów, aut terenowych oraz coraz popularniejszych SUV-ów.

Szefowie EP Tyres postanowili zdywersyfikować swoje portfolio i otoczyli swoją flagową markę dwiema innymi liniami opon – Forecum oraz Epco. Stopniowy, bardzo przemyślany rozwój firmy sprawił, że indonezyjski koncern mógł świętować rekordowy wynik 1,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy w 2001 roku. Od 2002 roku w fabrykach EP Tyres powstają także opony rowerowe, produkowane we współpracy z jedną z holenderskich firm.

Logo konceru EP Tyres.

Prędkość i styl

Indonezyjska marka jest dostępna na ponad 50 światowych rynkach. Bardzo silną pozycję zyskała w krajach Bliskiego Wschodu, gdzie posiada kilkadziesiąt swoich przedstawicielstw. Od 2005 roku Accelera sprzedawana jest także w USA, a w Europie ma mocno ugruntowaną pozycję w krajach, takich jak: Polska, Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania czy Włochy.

Motto Accelery brzmi „For speed’n style”, co oznacza, że jej produkty mają nie tylko pozwalać na dynamiczną jazdę, ale dostarczać także wrażeń estetycznych. W myśl hasła przewodniego marka mocno angażuje się w motorsport. W Szwecji jest głównym partnerem zawodów EP Bug Run, w Wielkiej Brytanii towarzyszy imprezie England Drifting Competition. Natomiast w całej Indonezji firma organizuje widowiskowy show „Accelera Auto Contest” adresowany do amatorów tuningu. W największych miastach kraju wybierane są najciekawiej zbudowane samochody, a zwycięzcy nagradzani są sportowymi modelami, np. Mitsubishi Lancerem. Wszystko pod jednym warunkiem – uczestnicy muszą jeździć na oponach Accelera lub Forecum.