Koncerny Goodyear i Continental wprowadziły w tym roku na rynek nowe opony naczepowe w segmentach długodystansowych (LHT II oraz HTL2). Obydwie firmy przytoczyły przy tej okazji interesujące informacje dotyczące oporów toczenia oraz redukcji spalania paliwa w samochodach ciężarowych. Co wynika z przedstawionych przez koncerny materiałów? Krótko - oszczędność płynie z odpowiedniego doboru opon naczepowych oraz zachowaniu zalecanego przed producenta ciśnienia powietrza.

Czy dobór odpowiedniego ogumienia może obniżyć koszty eksploatacyjne samochodów ciężarowych?

Tak. Kluczowe są dwie kwestie:

  • właściwe ciśnienie,
  • dobór opon z niskimi oporami toczenia.

Właściwe ciśnienie

Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje wzrost zużycia paliwa oraz zmniejszenie żywotności opon. Badania przeprowadzone w Kanadzie wykazały, że posiadanie zalecanego przez producenta ciśnienia w oponach gwarantuje przeciętnemu kierowcy ok. 2 tygodnie jazdy bez tankowania w skali roku. Z kolei badani Bridgestone wykazały, że zbyt niskie ciśnienie może skrócić przebieg opon nawet o 40%.

Dobór opon z niskimi oporami toczenia

Niższe opory toczenia oznaczają mniejsze zużycie paliwa oraz ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Stosowanie opon z obniżonymi oporami toczenia pozwala zaoszczędzić nawet 0,25l benzyny an 100 km. Dotyczy to zarówno jazdy w trasie, jak i w mieście.

Wpływ oporów toczenia na efektywne zużycie paliwa

  • Stosując opony długodystansowe na autostradach możemy obniżyć opory toczenia o m/w 10%, co przekłada się na 4% poprawę efektywności zużycia paliwa w ciężarówce.
  • Stosując opony regionalne w transporcie lokalnym możemy obniżyć opory toczenia o m/w 10%, co przekłada się 3% poprawę efektywności zużycia paliwa w ciężarówce.

Jak wygląda rozdział oporów toczenia ze względu na oś?

  • od 12.5% do 17% całkowitych oporów toczenia opon przypada na oś prowadzącą,
  • od 27,5 do 33% całkowitych oporów toczenia opon przypada na oś napędową,
  • od 50% do 60% całkowitych oporów toczenia przypada na osie naczepowe.

Wnioski

Stan techniczny każdych opon w ciężarówce jest szalenie ważny. Jednak jak widać oszczędności w spalaniu paliwa należy szukać w pierwszej kolejności w naczepie. Tam zyski i straty w spalaniu są największe.