Menu

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Dobór opon a oszczędność paliwa w samochodach ciężarowych

aktualizacja: 16 listopada 2010
OPONEO.PL
Przeczytaj artykuł i dowiedz się, które opony mają największy wpływ na poziom spalanego paliwa w samochodach ciężarowych.

Koncerny Goodyear i Continental wprowadziły w tym roku na rynek nowe opony naczepowe w segmentach długodystansowych (LHT II oraz HTL2). Obydwie firmy przytoczyły przy tej okazji interesujące informacje dotyczące oporów toczenia oraz redukcji spalania paliwa w samochodach ciężarowych. Co wynika z przedstawionych przez koncerny materiałów? Krótko - oszczędność płynie z odpowiedniego doboru opon naczepowych oraz zachowaniu zalecanego przed producenta ciśnienia powietrza.

Czy dobór odpowiedniego ogumienia może obniżyć koszty eksploatacyjne samochodów ciężarowych?

Tak. Kluczowe są dwie kwestie:

  • właściwe ciśnienie,
  • dobór opon z niskimi oporami toczenia.

Właściwe ciśnienie

Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje wzrost zużycia paliwa oraz zmniejszenie żywotności opon. Badania przeprowadzone w Kanadzie wykazały, że posiadanie zalecanego przez producenta ciśnienia w oponach gwarantuje przeciętnemu kierowcy ok. 2 tygodnie jazdy bez tankowania w skali roku. Z kolei badani Bridgestone wykazały, że zbyt niskie ciśnienie może skrócić przebieg opon nawet o 40%.

Dobór opon z niskimi oporami toczenia

Niższe opory toczenia oznaczają mniejsze zużycie paliwa oraz ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Stosowanie opon z obniżonymi oporami toczenia pozwala zaoszczędzić nawet 0,25l benzyny an 100 km. Dotyczy to zarówno jazdy w trasie, jak i w mieście.

Wpływ oporów toczenia na efektywne zużycie paliwa
  • Stosując opony długodystansowe na autostradach możemy obniżyć opory toczenia o m/w 10%, co przekłada się na 4% poprawę efektywności zużycia paliwa w ciężarówce.
  • Stosując opony regionalne w transporcie lokalnym możemy obniżyć opory toczenia o m/w 10%, co przekłada się 3% poprawę efektywności zużycia paliwa w ciężarówce.

Jak wygląda rozdział oporów toczenia ze względu na oś?
  • od 12.5% do 17% całkowitych oporów toczenia opon przypada na oś prowadzącą,
  • od 27,5 do 33% całkowitych oporów toczenia opon przypada na oś napędową,
  • od 50% do 60% całkowitych oporów toczenia przypada na osie naczepowe.
Wnioski

Stan techniczny każdych opon w ciężarówce jest szalenie ważny. Jednak jak widać oszczędności w spalaniu paliwa należy szukać w pierwszej kolejności w naczepie. Tam zyski i straty w spalaniu są największe.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Oponeo na świecie
Belgique
(français)
België
(nederlands)
Česká republika
Deutschland
Éire
España
France
Italia
Magyarország
Nederland
Österreich
Slovenská republika
Türkiye
United Kingdom
USA