Opony od zawsze były okrągłe, ale co z kolorem, dlaczego muszą być akurat czarne? Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się dlaczego tak jest, mamy dla was odpowiedź! Przeczytaj nasz artykuł o tym zagadnieniu i sprawdź, jakie właściwości czarnych opon są najważniejsze.

Co sprawia, że opona jest czarna?

Czarny kolor opony pochodzi od pigmentu używanego do produkcji opon, czyli sadzy. W zamyśle, nie jest ona dodawana jako środek koloryzujący, ale raczej w celu ulepszenia właściwości kauczuku wulkanizowanego. Sadza poprawia odporność gumy na zużycie, wydłuża jej żywotność i trwałość.

Oczywiście istnieją także inne korzyści wynikające z dodawania z sadzy. Związek ten zmniejsza ryzyko odkształceń, opona lepiej zachowuje swój oryginalny kształt, co prowadzi do redukcji tarcia i  oporów toczenia Spełnia on również dodatkową funkcję tłumiącą, która redukuje wstrząsy nadwozia, poprawa efektywność zawieszenia i komfort jazdy.  

Sadza to składnik odpowiedzialny za czerń opon.

Dzięki obecności sadzy w mieszance, opony nie twardnieją w nawet bardzo niskiej temperaturze. Zmniejsza to ryzyko deformacji i zapewnia płynną jazdę.

Sadza jest również ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o estetykę opon. Czarny kolor doskonale pasuje do szerokiej gamy odcieni, w której produkuje się nowoczesne samochody. Jeśli byłoby inaczej, producenci musieliby dobierać różne barwy opon dla każdego koloru auta z osobna, w celu uatrakcyjnienia ich wyglądu. Wielu kierowców twierdzi również, że czarne opony nie wyglądają źle, gdy się zabrudzą w porównaniu do ich białej alternatywy.

Czy czarne opony były używane od zawsze?

Mało kto wie, że pierwszy samochód miał białe opony. Wynikało to z braku dodatku sadzy i innych czarnych pigmentów. Zamiast tego, w tych wczesnych produktach stosowano kremowy kolor kauczuku naturalnego.

Jednak czysty kauczuk, zwłaszcza po wulkanizacji, jest bardzo miękki a przez to niezbyt odporny na zużycie. Poza tym dość szybko nagrzewa się, co zwiększa prawdopodobieństwo deformacji. Kauczuk wzbogacano więc o dodatkowe substancje, aby opona lepiej radziła sobie w wyższych temperaturach. Jednym z oryginalnych związków był tlenek cynku, który miał charakterystyczny jasnobiały kolor. Podobnie jak sadza sprawia, że opona jest czarna, tak tlenek cynku wybielał ówczesne opony.

Najstarsze historycznie pojazdy używały białych opon bez wypełniacza w postaci sadzy.

Najstarsze historycznie pojazdy używały białych opon bez wypełniacza w postaci sadzy.

Zmieniło się to w czasie pierwszej wojny światowej, gdy zaczęto produkować sadzę na masową skalę i doceniać jej właściwości wspomagające żywotność i rozpraszanie ciepła. Pierwotnie sadza była stosowana tylko w bieżnikach, co sprawiało, że ściany boczne pozostawały białe. To właśnie dlatego opony vintage mają charakterystyczne białe ściany boczne - ze względu na zastosowanie tlenku cynku.

Z czasem sadza zaczęłą być wykorzystywana we wszystkich częściach opony, co doprowadziło do tego, że stały się one całkowicie czarne. Współcześnie sadzę stosuje się praktycznie we wszystkich modelach opon komercyjnych, w tym w oponach Runflat.

Czy dostępne są inne kolory opon?

Oczywiście, kolorowe opony można znaleźć na rynku wtórnym lub w sklepach, ale rzadko przynoszą jakiekolwiek korzyści oprócz tych czysto estetycznych.

Fabrycznie nowe opony.

Fabrycznie nowe opony.

Kupując nowe opony można zauważyć na nich kolorowe paski, nie są one jednak istotne z punktu widzenia kierowcy. Opony są oznaczane w fabrykach i jest to swoisty kod zrozumiały dla danego producenta. Malowanie odbywa się po zakończeniu procesu produkcji i kolor nie jest częścią mieszanki, a jedynie ścieralną farbą na bieżniku.