Zabranie roweru na wyjazd znacznie zwiększa atrakcyjność wycieczki oraz umożliwia sprawniejsze, a w dodatku aktywniejsze, zwiedzanie nowych rejonów. Aby móc cieszyć się jazdą na dwóch kółkach, trzeba jednak w jakiś sposób przetransportować je do miejsca docelowego. Bardzo pomocnym akcesorium jest w tej kwestii bagażnik samochodowy na rowery. Charakteryzuje go nie tylko łatwy montaż, ale też duża wygoda użytkowania. W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat transportu jednośladu – obowiązujące przepisy dotyczące jego przewozu oraz najpopularniejsze typy bagażników.

grupa kolarska na drodzeBagażnik mocowany na dach samochodu to rozwiązanie stosowane przez grupy kolarskie.

Pakowanie bagażu na wyjazd to całkowicie normalna sprawa, która nie przysparza większych trudności. O ile jednak torby i walizki można bez problemu schować w bagażniku samochodowym, to transport rowerów dla wielu osób stanowi już pewne wyzwanie. Istnieje jednak wiele sposobów na to, aby bezpiecznie przewozić swoje dwa kółka nawet na długodystansowych trasach. Trzeba jednak zadbać o to, aby zapakować je w zgodny z przepisami sposób. W przeciwnym wypadku, kierowcy może grozić mandat, dlatego warto w pierwszej kolejności zapoznać się z aktualnymi regulacjami prawnymi.

Przewożenie rowerów samochodem - przepisy

Przepisy dotyczące przewożenia rowerów za pomocą samochodu odnoszą się przede wszystkim do bagażników montowanych na haku oraz na tylnej klapie. Wszystko dlatego, że mogą one zasłaniać światła, a to negatywnie wpływałoby na bezpieczeństwo. Często uniemożliwiają również odczytanie napisów na tablicy rejestracyjnej. Co ciekawe, przez lata nie zwracano na ten aspekt uwagi, a kodeks drogowy w żaden sposób tego zagadnienia nie regulował. Niestety ograniczające widoczność bagażniki stawały się coraz bardziej palącym problemem, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Z tego powodu sytuacja wymagała unormowania prawnego.

Odpowiednie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia weszło w życie w 2016 roku. Znalazł się w nim fragment bezpośrednio dotyczący bagażników samochodowych na rowery montowanych na haku. Nowe przepisy zobowiązały kierowców do używania modeli wyposażonych w komplet świateł, co oznacza:

  • kierunkowskazy,
  • czerwone światła hamowania stop,
  • oświetlenie tablicy rejestracyjnej,
  • światła awaryjne,
  • światła pozycyjne,
  • światła przeciwmgielne,
  • światła cofania.

Warto zaznaczyć, że większość modeli bagażników stosowanych przed 2016 rokiem nie mogła spełnić tych wymagań, ponieważ podłączano je do haka wiązką elektryczną 7-biegunową (7-pin), która jest w stanie obsłużyć jedynie podstawowe lampy, bez światła cofania. Do poprawnego zasilenia wszystkich wymienionych w rozporządzeniu świateł potrzeba wtyczki z wiązką 13-pin. Istniejące adaptery umożliwiające podłączenie gniazda 13-pin w miejsce 7-pin nie rozwiązują źródła problemu, ponieważ z taką przejściówką światła cofania dalej nie będą działać.

Ten stan rzeczy sprawił, że na przełomie 2016 i 2017 wielu kierowców było zmuszonych do wymiany bagażnika montowanego na hak na taki, który będzie spełniał nowe standardy. Obecnie modele dostępne w sklepach odpowiadają wymaganiom polskiego prawa. Należy wspomnieć, że za użytkowanie nieaktualnych, 7-pinowych wersji grozi mandat w wysokości 500 zł.

Przed wyruszeniem w trasę warto upewnić się, czy opony zamontowane w samochodzie są w stanie udźwignąć ciężar wszystkich pasażerów, ich rowerów oraz dodatkowych bagaży. W tym celu należy sprawdzić indeks nośności ogumienia. Więcej na temat tego parametru napisaliśmy w dedykowanym artykule.

To jednak nie wszystko. Bagażnik, który ma posłużyć do przewozu rowerów, nie może też zasłaniać tablicy rejestracyjnej pojazdu. W przeciwnym wypadku, musi być on wyposażony w osobną, dobrze widoczną tablicę.

Bardzo istotne jest również przestrzeganie wytycznych znajdujących się w instrukcji obsługi danego modelu. Dotyczy to przede wszystkim prawidłowego montażu oraz dostosowania się do prędkości określonych przez producenta bagażnika.

bagażnik na roweryBagażnik na hak musi w Polsce spełniać wymogi narzucane przez przepisy.

Przewożenie roweru w środku samochodu

Wielu rowerzystów bardzo troszczy się o swoje rowery, dlatego obawiają się przewożenia ich przy pomocy zewnętrznych bagażników, które nie zabezpieczają przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi czy czynnikami takimi jak np. odpryskujące spod opon kamienie, mogące zarysować ramę. Osoby należące do tego grona nie muszą się martwić o uszkodzenie jednośladów – jeżeli tylko posiadany przez kierowcę pojazd jest wystarczająco duży, istnieje możliwość, aby przewieźć dwa kółka wewnątrz samochodu. Musi on być jednak zapakowany w taki sposób, aby nie przemieszczał się we wnętrzu i nie stwarzał żadnego zagrożenia ani utrudnienia dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu.

Przewożenie roweru w bagażniku

Jeżeli transport roweru ma odbyć się wewnątrz samochodu, to najwygodniejszym sposobem będzie oczywiście umieszczenie go w bagażniku auta. W tym celu, w zwykłych osobówkach, najlepiej zacząć od złożenia tylnych foteli, w pojazdach typu kombi taki zabieg może nie być potrzebny. Dobrze będzie też pomyśleć o zabezpieczeniu tapicerki.

Przed załadunkiem, konieczne może okazać się zdjęcie obu kół roweru oraz poluzowanie mostka w taki sposób, aby możliwe było przekręcenie kierownicy równolegle do ramy. Dzięki takim zabiegom cała konstrukcja zajmie mniej miejsca. Warto jednak zadbać o zabezpieczenie poszczególnych elementów jednośladu. Istnieją specjalne pokrowce na koła i ramę, zapobiegające ich zarysowaniu. Dobrze będzie również przypiąć całość osobnymi pasami, aby rower nie przemieszczał się po wnętrzu auta na zakrętach i podczas zwalniania. Aby ograniczyć to zjawisko warto też często stosować hamowanie silnikiem, a pedał wciskać z odpowiednim wyprzedzeniem tak, by manewr nie był zbyt gwałtowny. Dodatkową zaletą takiego działania będzie oszczędność paliwa i dłuższy czas eksploatacji elementów układu hamulcowego.

Rowery na dachu samochodu

Jedną z najpopularniejszych metod transportu jednośladów stanowi specjalny bagażnik na rowery na dach. Dzięki niemu kierowca zachowuje doskonałą widoczność i nie musi obawiać się o to, że tablica rejestracyjna lub światła będą zasłonięte.

Należy jednak pamiętać, że dwa kółka usytuowane na dachu mocno wpływają na kierowanie pojazdem. Zwiększają opór powietrza, a przy silnym wietrze mogą powodować niewielkie trudności w prowadzeniu, takie jak np. znoszenie pojazdu czy drgania na kierownicy podczas jazdy. Dlatego bardzo ważne jest, aby jechać z prędkością określoną w instrukcji obsługi i dostosować ją do warunków panujących na drodze. Trzeba także przykładać większą uwagę do tego, jak pokonywać zakręty samochodem, ponieważ dodatkowy bagaż na dachu zakłóca aerodynamikę. Warto decydować się na modele oznaczone jako City Crash. Wówczas rowery pozostaną na swoim miejscu nawet w razie kolizji, o ile nie przekroczymy 50 km/h.

Należy także pamiętać, że nasz pojazd automatycznie stanie się wyższy, co może uniemożliwić wjazd np. na parkingi podziemne lub w centrach handlowych.

Przewożenie rowerów na bagażniku dachowym zapewnia kierowcy dobrą widoczność.

Ile rowerów na dachu można przewieźć?

Wszystko zależy od rodzaju bagażnika. Jeżeli jest on naprawdę duży, może udać się przewieźć nawet 4 rowery na dachu. W standardowych wersjach zazwyczaj zmieszczą się jednak tylko trzy sztuki. Trzeba też pamiętać, że nie tylko miejsce ogranicza ich liczbę. Niezwykle ważny aspekt stanowi również ciężar ładunku przewożonego na górze, który w przypadku większości aut osobowych musi mieścić się w limicie do 50 kg, natomiast w wersjach kombi czy terenowych nie może przekroczyć 70 kg.

Jak zamontować rower na dachu samochodu?

Montaż roweru na bagażniku dachowym może sprawiać nieco kłopotów, wiąże się to jednak z jego masą, a nie z samymi mocowaniami. Producenci dbają o to, aby jak najbardziej ułatwić cały proces, dlatego dostępne są różne rozwiązania.

Zamocowanie akcesorium wymaga jednak dodatkowych komponentów, a dokładnie belek poprzecznych oraz tzw. stóp niezbędnych do przytwierdzenia całości do dachu samochodu lub relingów.

Pierwszym rodzajem są bagażniki, do których mocuje się oba koła. Przebiega to bardzo sprawnie – wystarczy umieścić opony w specjalnych rynienkach, a następnie przypiąć obręcze paskiem. Kolejny krok stanowi przytwierdzenie ramy za pomocą ramienia z zaciskiem. Czasem tylko jedno z kół zabezpieczane jest paskiem, natomiast drugie zapina się w specjalnych obejmach. To lepszy wybór dla osób dysponujących karbonowymi ramami.

Dostępne są również modele, wymagające odkręcenia przedniego koła. W tego typu produktach rower mocowany jest do bagażnika poprzez przypięcie tylnej obręczy oraz widelca.

Bardzo praktycznym akcesorium jest również bagażnik rowerowy na przyssawki, który daje dużą dowolność w kwestiach montażowych. Można go zamocować zarówno na tylnej szybie, jak i na dachu, dzięki czemu kierowca sam może zdecydować, które miejsce bardziej odpowiada mu do przewożenia roweru. Takie modele nie wymagają również użycia żadnych narzędzi, co sprawia, że zakładanie go na samochód przebiega szybko i bezproblemowo. Dodatkowy atut to niewielkie rozmiary.

Jak przewozić rowery na haku?

Jedynym z najwygodniejszych akcesoriów jest bagażnik na rowery na hak. Nie wymaga podnoszenia jednośladów na dużą wysokość, a w dodatku dostępne są specjalne rampy, po których bez problemu można wtoczyć dwa kółka na platformę. Mocowanie akcesorium odbywa się poprzez zapięcie obręczy w rynienkach z paskami, podobnie jak ma to miejsce w modelach dachowych oraz zaciśnięcie specjalnej obejmy na ramie.

Dostępne są modele wyposażone w praktyczną funkcję odchylania. Pozwalają one na opuszczenie platformy z rowerami w taki sposób, aby możliwe było wygodne, bezproblemowe otwarcie bagażnika samochodowego.

samochód i rowery w lesieRower MTB na bagażniku hakowym.

Istnieje wiele rodzajów bagażników na hak dostosowanych do przewożenia różnej liczby rowerów. Zazwyczaj umożliwiają one transport od 1 do 3 sztuk. Do dokupienia są również osobne adaptery, a także wersje fabrycznie przeznaczone do utrzymania aż czterech jednośladów.

Bagażnik rowerowy na hak – montaż

Do zamocowania tego akcesorium na samochodzie niezbędny będzie oczywiście hak, na którym zamontujemy rowery. Koniecznie należy pamiętać o podłączeniu wtyczki zapewniającej zasilanie oraz prawidłowe funkcjonowanie oświetlenia. Przed wyruszeniem w trasę trzeba się jeszcze upewnić, czy tablica rejestracyjna jest dobrze widoczna i czytelna. Najlepsze wyjście stanowi wyrobienie jednej dodatkowej (w urzędach istnieje taka możliwość) i przymocowanie jej do bagażnika na stałe.

Bagażnik rowerowy na klapę samochodu

Bagażnik na rowery na klapę stanowi dobrą alternatywę dla wersji dachowych i mocowanych na haku. Jest to rozwiązanie wygodne, dosyć uniwersalne oraz tanie. Nie trzeba stosować przy nim żadnych dodatkowych części. Pasuje do większości typów nadwozia – m.in. kombi, hatchbacków, vanów.

Niestety, mocno ogranicza on widoczność z tyłu auta oraz uniemożliwia otwarcie zwykłego bagażnika. Kierowcy muszą się także liczyć z tym, że przewożąc w ten sposób rower, mogą uszkodzić lakier lub tylną klapę. Dodatkowo montaż trzeba przeprowadzić tak, aby nie zasłonić tablicy rejestracyjnej ani świateł, bo za to przysługuje mandat. Warto także pamiętać o tym, że nie da się modelu mocowanego w ten sposób założyć do samochodu ze spoilerem.

Przewóz rowerów na takim bagażniku to raczej rozwiązanie stosowane w przypadkach pojazdów, które nie dają innej możliwości montażu lub przez osoby niemające zamiaru wydawać dużych kwot na akcesorium do transportu jednośladów.

Jak zamontować bagażnik rowerowy na klapę samochodu?

Jak zamocować bagażnik na rowery tego typu? W bardzo prosty sposób. Wystarczy oprzeć konstrukcję na pojeździe oraz przypiąć ją do tylnej klapy samochodu za pomocą specjalnych pasków wyposażonych w haczyki. Pasy muszą być mocno napięte, żeby haki nie wysunęły się z krawędzi, do których będą przymocowane.

Jeżeli obawiamy się zarysowania karoserii, można przed montażem bagażnika nakleić taśmę klejącą w miejscach styku z samochodem. W ten sposób choć trochę zabezpieczymy lakier na wypadek, gdyby na bagażniku znajdował się np. piasek lub inne zabrudzenia, mogące spowodować zarysowania.

Jak przewozić rower elektryczny?

Transport rowerów elektrycznych wydaje się nieco bardziej problematyczny przede wszystkim ze względu na ich masę. To konstrukcje, które z reguły są znacznie cięższe od standardowych modeli i potrafią osiągać nawet ponad 20 kg (choć współczesne wersje z wyższych półek często ważą mniej niż wiele standardowych rowerów). Najlepszym wyborem będzie w tym przypadku bagażnik na rowery elektryczne na hak. Zazwyczaj produkty przeznaczone do transportu klasycznych jednośladów mają nośność na tyle dużą, aby unieść także e-bike’a, jednak warto dokładnie sprawdzić to przed zakupem.

Jeśli chodzi o samo przewożenie, to przed założeniem elektryka na platformę, warto najpierw wyciągnąć z niego baterię, co sprawi, że będzie on trochę lżejszy. Przełoży się to nie tylko na mniejsze obciążenie bagażnika, ale przede wszystkim ułatwi nam podniesienie roweru przy mocowaniu go na platformie i może zapobiec nadwyrężeniu kręgosłupa.

Jak przewozić rowery samochodem? Jest wiele sposobów!

Jak widać, istnieje wiele sposobów na przewożenie rowerów samochodem. Wybór jednego z nich zależy od preferencji kierowcy oraz budżetu, jaki planuje przeznaczyć na ewentualny zakup bagażnika samochodowego na rowery. Przede wszystkim należy jednak pamiętać o obowiązujących przepisach, aby ustrzec się mandatu i nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Wówczas rowerowy wyjazd na pewno okaże się udany!