Zmiana opon letnich na zimowe to jedna z czynności odgrywających niezwykle ważną rolę w kontekście bezpieczeństwa podróżowania. Ogumienie jest przecież jedynym elementem samochodu, który ma styczność z podłożem. Dlatego warto pamiętać o tym, aby było ono dopasowane do warunków panujących na drodze. Zatem od kiedy zimowe opony powinny znaleźć się na kołach naszego samochodu? Odpowiedzi udzielamy w tym artykule!

wymian opon na zimoweWymiana opon na zimowe nie zajmuje dużo czasu.

Kiedy zmiana opon na zimowe będzie najlepszym rozwiązaniem?

Wskazanie konkretnej daty można właściwie uznać za niemożliwe. Wszystko dlatego, że w tej kwestii decydujący głos ma pogoda, która, jak wszyscy dobrze wiedzą, jest czynnikiem nieprzewidywalnym i potrafi zaskoczyć nawet doświadczonych meteorologów. Przyjmuje się jednak, że podstawowy wyznacznik tego, kiedy należy zmienić opony na zimowe, to średnia temperatura. Gdy zacznie ona utrzymywać się poniżej 7°C, najwyższa pora udać się do wulkanizatora. Dlaczego? Spytaliśmy o to eksperta marki Continental:

Czy granica 7°C jest wiarygodnym wyznacznikiem momentu na wymianę opon?

Gdy średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza warto zastanowić się nad wymianą ogumienia z letniego na zimowe. Wówczas mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, nie zapewniając takich parametrów, jakie założył ich producent. Tutaj idealnie sprawdzają się opony zimowe z mieszanką gumy, która nawet przy dużych temperaturach minusowych jest miękka i elastyczna.


Oprócz wspomnianej temperatury granicznej 7 stopni warto również zwrócić uwagę na pory dnia, kiedy najczęściej przemieszczamy się pojazdem. Średniodobowa temperatura to średnia pomiędzy najniższą temperaturą w nocy a najwyższą w dzień. Gdy jednak poruszamy się głównie w nocy lub nad ranem, warto ogumienie wymienić wcześniej, gdyż wtedy średnia temperatura jest znacznie niższa.

Paweł Skrobisz            

Kierownik Działu Technicznego

logo continental

Zasada „7 stopni” jasno wskazuje na to, że nie warto czekać z wymianą opon letnich na zimowe do ostatniej chwili. Dobrze zrobić to zanim spadnie śnieg lub drogi pokryje gołoledź. Przełoży się to nie tylko na nasze bezpieczeństwo i komfort podróżowania, ale także pozwoli nam zaoszczędzić czas, który spędzilibyśmy w długiej kolejce do wulkanizatora.

Przed wyjazdem sprawdź, kiedy zimowe opony są obowiązkowe

Wielu kierowców zastanawia się, czy przepisy w jakikolwiek sposób określają, kiedy trzeba zmienić opony na zimowe. W Polsce – pomimo niewątpliwych zalet tego rozwiązania – zmiana ogumienia na zimowe nie jest obowiązkowa, jednak wyruszając za granicę warto sprawdzić normy prawne w odwiedzanym przez nas kraju. Przykładowo w Niemczech zimówki muszą być zamontowane, jeżeli warunki pogodowe ulegną pogorszeniu i spadnie śnieg. Co więcej, w wielu państwach wskazane są konkretne terminy ich użytkowania (choćby na Słowacji, w Szwecji czy we Włoszech). Jeżeli nie dostosujemy się do prawa i nie dopełnimy obowiązku zmiany opon na zimowe, mandat może znacząco uszczuplić nasz budżet na podróż. Ciekawostkę stanowi fakt, że opony zimowe w Norwegii mogą być użytkowane przez cały rok, co oczywiście związane jest z klimatem.

Jeżeli zastanawiasz się, w jakich krajach wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa, sprawdź nasz artykuł:

Obowiązek opon zimowych w Europie. Kiedy i w jakich państwach konieczna jest zmiana opon na zimowe?

Co zyskujemy, kiedy zmieniamy opony na zimowe?

W odpowiedzi na pytanie, kiedy wymiana opon ma największy sens, pomocne mogą być ich parametry. Ogumienie zimowe, w przeciwieństwie do letniego, dobrze radzi sobie w trudnych warunkach, takich jak:

  • niskie temperatury,
  • śnieg,
  • błoto pośniegowe,
  • lód.

Dlatego opony najlepiej zmienić na zimowe jeszcze zanim wystąpią ciężkie warunki. Kiedy spadnie śnieg, dojazd do zakładu wulkanizacyjnego na letnim ogumieniu będzie bardzo niebezpieczny, a w razie konieczności pokonywania nieodśnieżonych dróg, niemal niemożliwy.

Samochód jadący po ośnieżonej drodzeOpony zimowe należy założyć jeszcze zanim drogi pokryje biały puch.

Modele przeznaczone na zimę są produkowane z mieszanek gumowych bogatych w krzemionkę, a ich właściwości zapewniają maksymalne parametry oraz odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach. Modele dedykowane na cieplejsze dni przy niskich temperaturach twardnieją, a co za tym idzie, tracą część swoich właściwości, w tym przyczepność.


Wybierz modele zimowe!


Współczesne rzeźby bieżników są wynikiem komputerowych symulacji. Ogumienie zimowe ma "wgryzać się" w śnieg i szybko uwalniać od niego, aby mogło pracować cały czas z maksymalnie dużą powierzchnią styku. Założenia te spełnia gęsto ponacinany bieżnik z licznymi lamelami i wyraźnymi klockami. Widać to choćby na przykładzie takich popularnych modeli jak: Michelin Alpin 6, Nokian Tyres WR Snowproof, Bridgestone Blizzak LM005, Goodyear Ultra Grip 9+ czy Dębica Frigo 2.

Testy wykazują, że opony letnie mają nawet o 30% dłuższą drogę hamowania zimą niż modele dedykowane na ten sezon. Zatem kupno kompletu dostosowanego do wymagających warunków jest inwestycją w bezpieczeństwo nasze, przewożonych przez nas pasażerów i innych uczestników ruchu. Przekłada się to również na komfort jazdy.

Ciekawostka!

Badania przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research na zlecenie Oponeo wskazują, że Polacy, pomimo braku nakazującej tego ustawy, wymieniają opony na zimowe. Tak zadeklarowało 83,5% respondentów. Prawie 34,5% decyduje się na montaż zawsze w tym samym miesiącu, a 22,4% czeka, aż temperatura będzie oscylować w okolicach zera.


Kiedy trzeba zmienić opony na zimowe – czy ABS i ESP mogą je zastąpić?

Wraz z pojawieniem się nowych technologii, takich jak ABS czy ESP, w głowach niektórych kierowców narodziły się pytania o to, czy te innowacyjne rozwiązania eliminują konieczność stosowania dopasowanego do warunków ogumienia. Odpowiedź jest jednak przecząca.


Kontrolka ESPNowoczesne systemy niewiele pomogą bez dopasowanego do warunków ogumienia.

Wszelkie wspomagające kierowcę systemy kontroli trakcji są bez wątpienia bardzo przydatne, zwłaszcza zimą. Jednak systemy ABS i ESP w żaden sposób nie zastępują zimówek, a wręcz przeciwnie, są one skuteczne tylko w połączeniu z sezonowym ogumieniem zapewniającym odpowiednią przyczepność. Kiedy zmiany opon na zimowe zabraknie, sama mechanika nie poradzi sobie w trudnych warunkach, takich jak np. ośnieżone nawierzchnie.

Opony zimowe – kiedy wymienić komplet letni, a kiedy nie ma takiej konieczności?

Wielu kierowców zastanawia się, kiedy zimowe opony można sobie odpuścić. Z całą pewnością wtedy, gdy mieszkamy w obszarze, w którym nie występują trudne warunki, takie jak mróz i ośnieżone lub oblodzone drogi. W Polsce jednak, mimo zmian klimatycznych, nadal mamy do czynienia z zimą, czasem nawet srogą, dlatego jedyną alternatywę dla zimówek może stanowić ogumienie wielosezonowe.

Decydując się na takie rozwiązanie musimy pamiętać, że rezygnujemy z części parametrów letnich, ale też z części osiągów zimowych. Różnice w konstrukcji i mieszance gumowej opon dedykowanych na konkretny sezon zapewniają nam zupełnie inne właściwości, dopasowane do typowych dla danego okresu warunków atmosferycznych. Dlatego w niskich temperaturach i na śniegu to zimówki zawsze będą sprawdzały się najlepiej.

Kiedy należy zmienić opony na zimowe, a kiedy wystarczą nam modele całoroczne? Czy są one alternatywą wartą uwagi? Na to pytanie ponownie pomógł nam odpowiedzieć ekspert marki Continental:

Opony całoroczne niewątpliwie oszczędzają czas i pieniądze kierowców, ale czy na pewno są w stanie zapewnić wszystko to, co ogumienie dedykowane na konkretny sezon?

Opony całoroczne zawsze są pewnego rodzaju kompromisem. Nie da się stworzyć opon, które będą idealnie zachowywały się zarówno przy 30°C w lecie, jak i przy -20°C w zimie. Dlatego firma Continental stoi na stanowisku, by w lecie używać opon letnich, a w zimie zimowych, gdyż tylko takie rozwiązanie zapewnia optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach na drodze. Modele całoroczne mogą być dobrym rozwiązaniem, gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane) oraz robi małe przebiegi, np. użytkowany jest jako drugi w rodzinie, do dojazdów do pracy czy szkoły.

Paweł Skrobisz            

Kierownik Działu Technicznego

logo continental