Test opon zimowych 2012/2013 - rozmiar 205/55 R16

Ukazał się kolejny test opon zimowych w jednym z najpopularniejszych rozmiarów 205/55 R16. Zobacz wyniki oraz dowiedz się dlaczego warto korzystać z opon zimowych.

Dostosowanie jazdy samochodem do warunków panujących na drodze to podstawowa zasada prowadzenia pojazdów. Jest to jedna z pierwszych rzeczy, których uczy się przyszłych kierowców na kursach nauki jazdy. Jednym z elementów dostosowania samochodu do warunków drogowych jest dobór odpowiednich opon. W tym artykule pokażemy dlaczego warto używać zimą opon przystosowanych do tej pory roku oraz przedstawimy najlepsze modele opon zimowych w popularnym rozmiarze 205/55 R16 według redakcji magazynu "Auto Straßenverkehr".

Wyniki testu opon zimowych:

Miejsce Model opony Ocena Sprawdź ofertę
1.  Nokian WR D3 bardzo dobry Kup opony Nokian WR D3
2.  Continental ContiWinterContact TS850 bardzo dobry Kup opony Continental ContiWinterContact TS850
3.  Semperit Speed Grip 2 dobry Kup opony Semperit Speed Grip 2
4.  Dunlop SP Winter Sport 4D dobry Kup opony Dunlop SP Winter Sport 4D
5.  Goodyear UltraGrip 8 dobry Kup opony Goodyear UltraGrip 8
6.  Toyo Snowprox S953 zadowalający Kup opony Toyo Snowprox S953
7.  Michelin Alpin A4 zadowalający Kup opony Michelin Alpin A4
8.  Fulda Kristall Control HP zadowalający Kup opony Fulda Kristall Control HP
9.  Pirelli SnowControl III zadowalający Kup opony Pirelli SnowControl III
10.  Vredestein Snowtrac 3 dostateczny Kup opony Vredestein Snowtrac 3 
11. Hankook i*cept RS W442 dostateczny Kup opony Hankook i*cept RS W442
12. Bridgestone Blizzak LM-32 niedostateczny Kup opony Bridgestone Blizzak LM-32
13. Nankang Snow Viva 2 niedostateczny Kup opony Nankang Snow Viva 2

opona nokian wr d3
Najlepsza opona w teście - Nokian WR D3.

Przewaga opon zimowych nad letnimi

Podczas jazdy samochodem wykonujemy różne manewry, takie jak ruszanie (także pod górę), hamowanie, skręcanie i omijanie przeszkód. Manewry te wykonywane na oponach letnich w warunkach zimowych mogą skończyć się rozbiciem auta.

Hamowanie

Opony zimowe posiadają odpowiednio dostosowaną rzeźbę bieżnika (między innymi sieć lameli, czyli nacięć na bieżniku) i mieszankę gumową poprawiającą przyczepność w niskich temperaturach. Samochód na oponach letnich zimą ma około 30% dłuższą drogę hamowania od samochodu na "zimówkach" w takich samych warunkach. Dotyczy to także samochodów z systemem ABS. To rozwiązanie nie dopuści oczywiście do zablokowania kół na śliskiej nawierzchni, ale znacznie gorsza przyczepność kół do podłoża sprawi, że auto i tak wpadnie w poślizg. Nie pomoże także zachowanie większej odległości od pojazdu jadącego przed autem wyposażonym w opony letnie zimą - należy pamiętać o sytuacjach wymagających hamowania awaryjnego. Na marginesie warto dodać, że auta jadące na oponach letnich w zimowych warunkach bardzo często blokują ruch, bo poruszają się wolniej od samochodów wyposażonych w opony zimowe.

Ruszanie pod górę

Opony zimowe mają także ogromną przewagę nad letnimi przy ruszaniu na wzniesieniach w czasie zimy. Kierowcy, których auta wyposażone są zimą w opony letnie bardzo często doświadczają zjawiska kręcenia się kół w miejscu przy próbie ruszenia pod górę na śniegu lub/i oblodzonej nawierzchni. Opony zimowe wgryzają się w taką nawierzchnię, co sprawia, że problem z ruszeniem w takich warunkach praktycznie przestaje istnieć.

Omijanie przeszkód

Kolejnym aspektem jest omijanie przeszkód. Wyobraź sobie sytuację, gdy nagle musisz ominąć przeszkodę, chociażby zwykłą dziurę na drodze. Na oponach letnich, które ledwo co trzymają się śniegu każdy nagły ruch kierownicą sprawia, że samochód zaczyna "tańczyć na drodze". Wyposażenie samochodu w opony zimowe znacznie podnosi bezpieczeństwo w takich nagłych sytuacjach.

Zakręcanie

Kłopotliwe może być też pokonywanie zakrętów na oponach letnich w warunkach zimowych. Większość zakrętów pokonujemy odruchowo, dostosowując prędkość do krzywizny łuku i warunków otoczenia. Wtedy jazda jest bezpieczna, samochód prowadzi się przewidywalnie, posiadając margines przyczepności w razie, gdyby kierowca źle ocenił krzywiznę zakrętu. Na oponach letnich skręcanie staje się trudnych manewrem. Każdy zakręt wymaga od niego znacznego obniżenia prędkości (samo hamowanie też nie będzie łatwe), jednocześnie przy szczątkowej przyczepności, dopiero zainicjowanie zakrętu daje odpowiedź czy wystarczająco zredukował prędkość. Zbyt szybkie wejście w zakręt będzie skutkowało podsterownością i znacznie większym promieniem skrętu - efektem będzie niewyrobienie zakrętu.

Powyższe argumenty wyraźnie przemawiają za użytkowaniem opon zimowych w warunkach, które tego wymagają. A jakie modele opon tego typu polecają dziennikarze "Auto Straßenverkehr"? Zobacz poniżej.

UWAGA! Nie polecamy również rozwiązania odwrotnego, czyli jazdy na oponach zimowych latem. Do czego może prowadzić taka praktyka zobacz w artykule: Opony zimowe do jazdy przez cały rok? To niebezpieczne.

 

Dlaczego warto u nas kupić?
*Sprawdzony sprzedawca - firma obecna na rynku od 2001, lider internetowej sprzedaży opon i felg.
*Bezpieczeństwo zakupów - wszystkie informacje wykorzystywane w procesie realizacji płatności szyfrowane są w oparciu o technologię SSL, nad realizacją Twojego zamówienia czuwa zespół doświadczonych pracowników.
*Gwarancja dostępności - 500 000 opon gotowych do wysyłki.
*Nowe, oryginalne produkty - sprzedajemy opony nie starsze niż 1,5 roku od daty produkcji (wg norm ten okres wynosi 3 lata).
*Bezpłatna dostawa w 24h - firma posiada nowoczesne centrum logistyczne, a przesyłki dostarcza profesjonalna firma kurierska.
*Dostawa z montażem - możliwość montażu zakupionych opon w ponad czterystu serwisach partnerskich na terenie całego kraju w dogodnym dla Ciebie terminie (opony po zakupie wysyłamy od razu do wybranego serwisu).

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo