Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Opony wzmacniane: wady i zalety

OPONEO.PL, 

Co to są opony wzmacniane? Poznaj wady i zalety opon wzmacnianych. Dowiedz się czy, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach warto kupować opony wzmacniane?

Co to są opony wzmacniane?

Każdy rozmiar opon ma zdefiniowany indeks nośności. Wartość tego indeksu jest ściśle określana przez organizacje techniczne zrzeszające producentów opon takie jak ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg). Opony wzmacniane są to opony dostosowane do obciążenia i ciśnienia większego niż przewidziane dla wersji standardowej danego rozmiaru. Projektuje się je, gdy charakter użytkowania opony wymusza dodatkową, większą od standardowej nośność.

Jakie oznaczenia mają opony wzmacniane?

Opony wzmacniane mają oznaczenia Reinforced (Reinf) lub Extra Load (XL). Rzadziej spotyka się oznaczenia typu EXL, RFD czy RF. Obecnie najpopularniejsze jest oznaczenie XL, które wypiera pozostałe oznaczenia funkcjonujące w ramach gam wprowadzonych na rynek kilka lat temu.

oznaczenia opon wzmacnianych extra load
Oznaczenia opon wzmacnianych - "extra load".

Czym się różnią opony wzmacniane od opon standardowych?

Oponę o podstawowej dla danego rozmiaru nośności nazywa się oponą SL (Standard Load). Różnica między oponą wzmacnianą (XL) i oponą SL polega na tym, że opona XL poza spełnianiem standardowych wymogów dla danego rozmiaru, ma możliwość zastosowania wyższego ciśnienia, w efekcie ma podwyższoną nośność.

Podniesienie indeksu nośności opony osiąga się przez ingerencję w czoło (część opony znajdującą się pod bieżnikiem) lub stopkę opony. Ingerencja taka polegać może na zastosowaniu wytrzymalszych materiałów, wzmocnieniu podstawowych elementów opony lub zastosowaniu elementów dodatkowych. Jednym z rozwiązań stosowanych w celu podniesienia indeksu nośności jest np. stosowanie dodatkowej warstwy osnowy.

Z zewnątrz opona wzmacniana i standardowa nie różnią się niczym, różnice kryją się wewnątrz opony. Dla użytkownika jedyną zauważalną różnicą będzie umieszczony na boku opony napis Extra Load lub Reinforced.

reinforced oznaczenia opon wzmacnianych
Oznaczenia opon wzmacnianych - "reinforced".

Czym się charakteryzują opony wzmacniane?

Opony o oznaczeniu XL mają większą nośność, ponieważ ich konstrukcja pozwala na zastosowanie większego ciśnienia powietrza wewnątrz opony. Dopuszczalne maksymalne obciążenie na koło zawsze związane jest z ciśnieniem powietrza. Jeśli pojazd ma homologację do opon wzmacnianych, informację o zalecanym ciśnieniu znajdziemy w książce pojazdu.

Poniższa tabela przedstawia wartości ciśnień stosowanych w kole i korespondujące z nimi wartości dopuszczalnego obciążenia. Wybrany został rozmiar 205/55 R16. Standardowo posiada on indeks nośności 91, co pozwala na maksymalne obciążenie 615 kg na koło. Wersje XL tego rozmiaru mają zwykle indeks 94, co podnosi maksymalne obciążenie na koło do 670kg.

Tabela zależności pomiędzy ciśnieniem i obciążeniem na przykładzie rozmiaru 205/55R16:

  205/55 R16 91 NL 205/55 R16 91 XL
Ciśnienie (kPa) 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290
Nośność (kg) 410 430 450 475 495 515 535 555 575 595 615 615 635 650 670

Większa nośność opony zwiększa wytrzymałość na wysokie prędkości. Dlatego, gdy w danym rozmiarze i modelu opony występuje kilka indeksów prędkości, oznaczenie XL będzie związane z opona o najwyższym indeksie prędkości.

Jakie korzyści dają opony wzmacniane?

Zalety opon wzmacnianych wynikające z ich podwyższonej nośności:

  • Przy takim samym użytkowaniu opon normalnych i wzmocnionych trwałość tych drugich będzie większa. Opony XL pozwalają na przejechanie większej ilości kilometrów bez uszkodzeń wewnętrznych, wynikających z użytkowania nawet w przypadku intensywnej eksploatacji. Warunkiem jest przestrzeganie ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu.
  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne powstałe np. podczas dynamicznego najazdu na krawężnik.
  • Lepsze właściwości trakcyjne i przyczepne opony. Większa sztywność opon zapewnia stabilność, lepsze zachowanie w zakrętach, szybszą reakcję na skręty, skuteczniejsze przenoszenie mocy pojazdu na nawierzchnię oraz większą odporność na przeciążenia (przyspieszanie, hamowanie, siły odśrodkowe w zakrętach).

Jakie są wady opon wzmacnianych?

Najbardziej charakterystyczne wady opon wzmacnianych to:

  • Wyższy poziom hałasu. Wymagania stawiane w czasie uzyskiwania homologacji hałasu względem opon wzmocnionych pozwalają im na wytwarzanie hałasu wyższego o 1dB niż opony normalne. 
  • Zastosowane wzmocnienia mogą wiązać się ze zwiększeniem grubości w strefie czoła (pod bieżnikiem) i w barku opony, co z kolei może powodować wzrost oporów toczenia i tym samym zużycia paliwa.
  • Wzmocnienia zwykle wiążą się ze wzrostem masy opony, co również przyczynia się do większej konsumpcji paliwa.
  • Modyfikacje względem opon normalnych mogą też mieć wpływ na pogorszenie komfortu, zmiany jednak będą minimalne i raczej niewyczuwalne dla kierowcy.

opona wzmacniana
Opony wzmacniane mają swoje wady i zalety.

Czy warto kupować opony wzmacniane?

Zwykle informację o konieczności stosowania opon z oznaczeniem XL znajdziemy w instrukcji pojazdu. Może to dotyczyć samochodów typu van, dużych sedanów, kombi, samochodów dostawczych. Często też opony wzmocnione stosowane są w autach sportowych o wysokich osiągach. Jeśli producent naszego pojazdu homologował do niego opony wzmacniane, należy bezwzględnie się do tego stosować. Kupowanie opon o standardowej nośności, bo są tańsze od XL jest naruszeniem warunków naszego bezpieczeństwa i może mieć nieprzyjemne konsekwencje (w przypadku kolizji lub wypadku ubezpieczalnia może nam nie wypłacić odszkodowania). Opony wzmacniane warto kupić gdy:

  • często jeździmy ze znacznym obciążeniem: ich zastosowanie może pozytywnie wpłynąć na długość okresu użytkowania całego kompletu
  • posiadamy samochód o dużej mocy silnika, zyskamy dzięki nim większą stabilność w zakrętach oraz lepsze reakcje na przyspieszanie i hamowanie z wysokich prędkości.
Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (25)
MirekSType 2010-02-10
Owszem moze i opony wzmacniane ale decydujac sie na XL rosnie nam spalanie spadam amortyzacja auta przez co szybciej wybijamy zawieszenie. Moim zdaniem tak jak napisał autor wszystko zgodnie z serwicem jest zalecany XL ładujemy własnie taki nie ma to nie ma potrzeby. Napewno wieksza trwałoscia opony nie zaoszczedzimy. Ciekawe jak to jest z tymi niskimi profilami wtedy chyba wiekszosc musi byc wzmacniana co przez sam "kształt" opony. Odpowiedz
DQNzk 2014-01-23
A ile wchodzi do Szarana? Odpowiedz
Mariusz 2013-04-07
MARIO! Audi Q7 w najmocniejszej wersji wazy 2,5T , a nie 3,2T . 700kg to jest jednak zasadnicza roznica. Dla porownania Fiat Punto I wazy 750kg. Odpowiedz
MARIO 2011-06-28
Nie sadze .ze gdy zalozysz opony xl wzrosnie spalanie ,ofszem opona wazy wiecej ale to jest tak jakbys mial ze soba pasazera .Z niskim profile jest tak ,ze naprzyklad wiekszosc opon np. 19,20,22 cali sa to opony xl bo wyobraz sobie audi q7 kture wazy 3200 kg na zwyklych oponach. Odpowiedz
mario 2011-06-28
witam ja pracuje w hiszpani i w moim warsztacie montujemy opony falken .Bardzo duzo montuje xl i powiem wam ,ze sa swietne, sam polecam klientom opony xl bo tutaj sa lepsze drogi i mozesz poszalec Odpowiedz
mario 2011-06-27
mam hyundaia h1 i opony 195.14 c 6pr czy moge zalozyc opony np.225.55 17 XL Odpowiedz
marex 2011-04-23
Witam zainteresowanych Wiec podam prosty przykład jaki spotkał mnie w niemczech szybki wyjazd malo czasu na zmiane ogómienia wiec jade na zimowych Debica index 91 V sprawy pozałatwiane powróty do domu na autobanie halt zjazd do stacji paliw i kontrola brak prawego kierunkowskazu i zaczeło sie sprawdzanie swiatełko zrobiłem na miejscu ale policmen doczepił sie do oponek że niezgodne bo powinienem miec 95 XL a ja mam 91 V i zapłaciłem 50 euro za złe ogumienie . Lepiej stosować sie do zalecen producenta co do indeksu jak ma byc XL to ma byc . Pozdrawiam . głupota nie boli tylko kasy szkoda . Odpowiedz
Reggy 2010-02-17
Z tym niskim profilem chodzi mniej więcej o to że dlatego często są to opony oznaczone Xl aby mogły przenosić konieczne obciążenie większe niż to wynikające bezpośrednio z rozmiaru. Każdy rozmiar ma przypisany indes nośności wynikający z ilosci powietrza jakie mieści się w danym rozmiarze. Jeśli więc opona jest wzmocniona może "dzwignąć" więcej niz wynikałoby to z założeń. Odpowiedz
IbizaR 2010-02-23
Reggy 2010-02-17
Z tym niskim profilem chodzi mniej więcej o to że dlatego często są to opony oznaczone Xl aby mogły przenosić konieczne obciążenie większe niż to wynikające bezpośrednio z rozmiaru. Każdy rozmiar ma przypisany indes nośności wynikający z ilosci powietrza jakie mieści się w danym rozmiarze. Jeśli więc opona jest wzmocniona może "dzwignąć" więcej niz wynikałoby to z założeń.
Przejdź do komentarza
A powiedz mi kolego teraz jeszcze, cz opony wzmaniane, mocno rożnia sie swoja masa ? Czy ta opona z profilem 40 w Xlu i bez bedzie tak samo komfortowa ? Odpowiedz
Marek z pola. 2010-02-16
Ja stosuje opony w XL tylko dlatego ze mam wrazenie ze mniej pływaja przy wiekszych predkosciach przynajmniej takie mam wrazenie. Moze i ktos powie ze zawieszenie mam nie przystosowane do tego, ale zmieniłem na KONI Sport. W sumie to pytaniem na miejscu by było do czego sa przystosowane nasze drogi ??? Odpowiedz
4x4 2010-03-12
Marek z pola. 2010-02-16
Ja stosuje opony w XL tylko dlatego ze mam wrazenie ze mniej pływaja przy wiekszych predkosciach przynajmniej takie mam wrazenie. Moze i ktos powie ze zawieszenie mam nie przystosowane do tego, ale zmieniłem na KONI Sport. W sumie to pytaniem na miejscu by było do czego sa przystosowane nasze drogi ???
Przejdź do komentarza
Nasze drogi są przystosowane do opon 4x4:-) Odpowiedz
Autorek 2010-03-02
Pewnie przy oponie wzmocnionej spadnie komfort jazdy. Bedzie napewno mocniejsza wytrzymalsz ana uszkodzenia ale..do normalnej jazdy nie polecam bo nie sa zwyczajnie potrzebne...po co wydac wiecej pieniedzy( bo sa drozsze) i spracic komfort jazdy Odpowiedz
Mann 2010-03-02
Twardsze czyli wzmacniane beda zapewnie glosniejsze. Zalety to chyba trudniej takie uszkodzic tak mi sie wydaje. ALe czy do zwykłych osobowych aut nalezy je stosowac to raczej watpie tym bardziej ze ceny sa wyzsze Odpowiedz
ignostik 2010-03-02
też mam takie zdanie, przy osobowych zadne wzmocnienia nie sa potrzebne, chyba ze mowimy o jakichs kapciach na tylnej osi, tam gumy bez wzmocnienia latwo sie nie znajdzie... Odpowiedz
LikeRR 2010-03-03
ignostik 2010-03-02
też mam takie zdanie, przy osobowych zadne wzmocnienia nie sa potrzebne, chyba ze mowimy o jakichs kapciach na tylnej osi, tam gumy bez wzmocnienia latwo sie nie znajdzie...
Przejdź do komentarza
A czy nie jest przypadkiem tak ze opona o wyzszym indeksie nosnosci ma mocniejsza budowe korpsusu jest ciezsza sztywniejsza i lepiej bedzie trzymała na boki ? Odpowiedz
ddder 2010-03-04
do sharana np wymagane są wzmacniane XL, do zwykłych osobówek nie. no i jeszcze kombi gdzie przewozimy ciezary a jesli puste kombi to nie koniecznie Odpowiedz
keddo 2010-03-04
jesli mialbym wybierac czy XL czy bez wolałbym XL - moim zdaniem nie zaszkodzi a raczej moze pomóc, niestety są drożse od normalnych Odpowiedz
DEF 2010-03-12
keddo 2010-03-04
jesli mialbym wybierac czy XL czy bez wolałbym XL - moim zdaniem nie zaszkodzi a raczej moze pomóc, niestety są drożse od normalnych
Przejdź do komentarza
Należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu co do indeksu nośności. I tyle. Odpowiedz
odp dla keddo - e46 2010-03-05
keddo 2010-03-04
jesli mialbym wybierac czy XL czy bez wolałbym XL - moim zdaniem nie zaszkodzi a raczej moze pomóc, niestety są drożse od normalnych
Przejdź do komentarza
Chyba kolego nie mowisz powaznie ? OPona o wyzszym indeksie jest twardsza, ciezsza co za tym idzie wieksze spalanie miejsza amortyzacja ! Nie ma co przesadzac ktos kto projektuje zawieszenie robi pod konkretny index !!! Odpowiedz
zygfryd 2010-03-06
do niektorych aut musza byc wzmocnione bo inaczej lipa: zuzyja sie za szybko Odpowiedz
IbizaR 2010-03-11
zygfryd 2010-03-06
do niektorych aut musza byc wzmocnione bo inaczej lipa: zuzyja sie za szybko
Przejdź do komentarza
Myslisz ze jak index bedzie odpowiedni i nie bedzie to Xl szybciej sie zuzyje ? Moim zdaniem za wysoki index mowie o ostro przesadzonych to same minus dostaje zawieszenie, wzrasta spalanie itd. Odpowiedz
Sean 2010-03-12
IbizaR 2010-03-11
Myslisz ze jak index bedzie odpowiedni i nie bedzie to Xl szybciej sie zuzyje ? Moim zdaniem za wysoki index mowie o ostro przesadzonych to same minus dostaje zawieszenie, wzrasta spalanie itd.
Przejdź do komentarza
Sposobów stosowanych przez producentów w celu podniesienia indeksu nośności w danym gabarycie jest wiele. Opona nie zawsze musi byc ciezsza i sztywniejsza (wystarczy np zastować wytrzymalsze opasania, które jednak mogą być lżesze niż standardowe i niekoniecznie muszą pogarszać komfort). Oczywiście są też rozwiązanie typowe - opona może przenosić większe obciążenia, ale jest sztywniejsza, głośniejsza, cięższa itp. Odpowiedz
Dapp 2010-03-05
Tez mysle, ze te XLki beda glosniejsze, chociaz jesli zalozymy je do auta w którym wlasnie takie sa wymagane to watpie abysmy poczuli jakas roznice. co innego gdybysmy je wrzucili na auto gdzie dedykowane sa zwykle opony ze zwyklym ideksem nosnosci. Odpowiedz
Robert 2010-04-17
Do swojej Alhambry(110KW) założyłem opony Bridgestone ER300 205/55 R16 94 H zalecane ciśnienie na pokrywie wlewu to 3.30 Bara. Niestety przy takim ciśnieniu zrobiła się "taczka" (auto głównie jeździ po mieście bez ładunku). Po zmniejszeniu ciśnienia do wartości 2.70 Bar. jazda po mieście to przyjemność. DMC samochodu to 2510 czyli na koło 630 kg - Nośność wg. w/w tabeli przy takim ciśnieniu jest optymalna. Odpowiedz
Reggy 2010-04-19
Robert 2010-04-17
Do swojej Alhambry(110KW) założyłem opony Bridgestone ER300 205/55 R16 94 H zalecane ciśnienie na pokrywie wlewu to 3.30 Bara. Niestety przy takim ciśnieniu zrobiła się "taczka" (auto głównie jeździ po mieście bez ładunku). Po zmniejszeniu ciśnienia do wartości 2.70 Bar. jazda po mieście to przyjemność. DMC samochodu to 2510 czyli na koło 630 kg - Nośność wg. w/w tabeli przy takim ciśnieniu jest optymalna.
Przejdź do komentarza
Witam, Twoich opon nie należy tak mocno pompować! Cisnienie 3.3 bara odnosi sie do opon dostawczych które można by załozyć do tego samochodu czyli oznaczonych 205/55 R16 C 99, a nie 205/55 R16 94 XL. Przy oponie która nie jest dostawcza 2,8 bara przy pustym aucie to maks. pozdrawiam Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Informacje o plikach cookies