Nawet najlżejsze uszkodzenie opony może powodować poważne problemy w podróży. Małe przebicie wiąże się z koniecznością wezwania pomocy lub samodzielnej wymiany ogumienia. Pierwsze rozwiązanie może okazać się bardzo czasochłonne, natomiast drugie wymaga podstawowych umiejętności manualnych i nieco siły, a przy okazji jest zajęciem, przy którym łatwo się pobrudzić. Aby tego uniknąć, wystarczy zastosować opony samouszczelniające, czyli wyposażone w technologię zasklepienia małych uszkodzeń. Można dzięki niej zapomnieć o podróży z zestawem kluczy, lewarkiem i kołem zapasowym, bo zwyczajnie się one nie przydadzą.

Opona bez powietrza.Można tego uniknąć. Czy warto sięgnąć po samouszczelniające się opony?

Opona z systemem samouszczelniającym

Kilku producentów z segmentu premium na w swojej ofercie modele wyposażone w technologię wewnętrznego uszczelniania. W przypadku najpopularniejszych marek jest to:

Opona z Contiseal.Przekrój opony z technologią ContiSeal.

Dokładny sposób działania każdego systemów może się różnić w detalach, jednak efekt pozostaje bardzo podobny –  małe przebicie opony nie wymaga zatrzymywania się i naprawy, ponieważ uszkodzenie zostaje uszczelnione, co umożliwia bezpieczne kontynuowanie podróży. W wielu przypadkach kierowca nie wie, że przez chwilę groziła mu utrata powietrza w ogumieniu, ponieważ często jedyną sygnalizacją przebicia jest spadek ciśnienia, czego nie doświadcza się w modelach samouszczelniających.

Warto dodać, że uszczelnianie ma zapewniać pełną mobilność w każdych warunkach, czyli umożliwiać kontynuowanie podróży pomimo przebicia ogumienia. Ten sam problem rozwiązuje także technologia Run Flat, czyli wzmocnionych ścian opon, która pozwala na jazdę przez kilkadziesiąt kilometrów po utracie ciśnienia w kole. Doskonale widać tutaj dwa podejścia do wyeliminowania tego samego problemu. Jedno skupia się na zdolności samodzielnej naprawy, natomiast drugie koncentruje się na poprawie wytrzymałości konstrukcji do tego stopnia, aby bezpiecznie dało się kontynuować podróż nawet z uszkodzą gumą.

Pirelli z technologią Seal InsideBudowa opony Pirelli wyposażonej w Seal Inside.

Firmami najintensywniej rozwijającym wspomniane technologie są obecnie Continental oraz Pirelli. Dlatego na przykładzie opon tych firm sprawdzimy, jak one działają. Bridgestone z kolei częściej stosuje w swoim modelach rozwiązanie Run Flat.

Contiseal – opony samouszczelniające Continental

Skuteczność tego rozwiązania tkwi między innymi w jego prostocie. Opony wykonane w tej technologii mają dodatkową warstwę lepkiego uszczelniacza pod bieżnikiem. Pozwala ona na zasklepienie uszkodzenia nieprzekraczającego 5 milimetrów. Wystarczy to na poradzenie sobie z najpopularniejszymi awariami, czyli rozcięciem lub przedziurawieniem ogumienia przez szkło, gwóźdź, kamień lub inny osty przedmiot. Przykładem modelu dostępnego z opcją Contiseal może być AllSeasonContact.

System działa natychmiastowo, a uszczelnienie nie wpływa na sposób prowadzenia pojazdu. Można bezpiecznie kontynuować jazdę ze standardową prędkością, należy jednak jak najszybciej odwiedzić wulkanizatora w celu sprawdzenia stanu bieżnika i zapobieżeniu ewentualnym dalszym usterkom.

Contiseal, czy warto zdecydować się na to rozwiązanie? Jeżeli model, który chcemy wybrać, jest dostępny w wersji z tą technologią, to jest to ciekawa opcja, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć samodzielnej wymiany ogumienia w razie awarii.

Seal Inside – opony samouszczelniające Pirelli

Pirelli Seal Inside to system uszczelniania opon opracowany przez Pirelli. Nie wymaga ono specjalnych obręczy, ani czujników monitorowania ciśnienia TPMS, dlatego ogumienie wyposażone w tę technologię można stosować każdym samochodzie. Wystarczy, aby pasował rozmiar opony. W wersji z Seal Inside występuje na przykład model Cinturato All Season Plus.

Jak to działa? Bardzo podobnie, jak sposoby innych producentów opon. We wnętrzu ogumienia, pod bieżnikiem znajduje się specjalna warstwa materiału. W razie uszkodzenia szczeliwo przywiera do miejsca, z którego wydostaje się powietrze, a opona zostaje uszczelniona. System zadziała zarówno w przypadku wyjęcia elementu, który przeciął bieżnik (szkło lub gwóźdź), jak i przy pozostawieniu go w strukturze opony. Jeżeli użytkownik wyciągnie obcy obiekt, to szczeliwo zostanie zaciągnięte przed ciśnienie do pozostałego otworu i uszczelni krawędzie.

"Opony, które się nie przebijają", oszczędzą Ci konieczności zatrzymania pojazdu z powodu utraty ciśnienia w kołach. Ma to szczególne znaczenie w przypadku podróżowania po trasach, gdzie nie ma rozbudowanej infrastruktury, za granicą lub po prostu po autostradach. Uszczelnienie poradzi sobie z większością przyczyn przebicia (nawet około 85%), dlatego z tą technologią na pewno komfortowo dojedziesz do celu.