Eko opony, nazywane także zielonymi, zapewniać mają mniejsze zużycie paliwa. W czasach coraz wyższych cen paliw to ważny argument dla klientów.

W ramach wprowadzenia do artykułu zobacz jak opony wpływają na zużycie paliwa:

Testy opon, przeprowadzane m.in. w Polsce, a jakie miałem kilkakrotnie obserwować z bliska, pokazały, że to prawda. Oszczędność paliwa wynosiła powyżej 0,2 l/100 km dla auta kompaktowego (Ford Focus) z silnikiem 1,6 l bez doładowania, co w praktyce po kilkudziesięciu tysięcach kilometrów zrekompensuje nabywcy dopłatę wynikającą z wyższej ceny. To jednak tylko jedna strona medalu..

Główną wadą eko opon pozostaje mniejsza przyczepność, przekładająca się np. na dłuższą drogę hamowania, nawet o kilka metrów ze 100 km/h na suchej jezdni czy 80 km/h na mokrej nawierzchni oraz mniejsze prędkości wykonywania manewrów omijania przeszkody, takich jak „najazd na babę/chłopa z dziećmi” czy test łosia. Eko opony są mniej bezpieczne niż najlepsze produkty na rynku, w szczególności dostępne w podobnej cenie opony premium.

toyota hybryda
Mniejsze zużycie paliwa kosztem gorszej przyczepności - tak w skrócie można opisać eko opony.

Eko opony - ile paliwa pozwalają zaoszczędzić?

Przyjmijmy że ok. 0,5 l/100 km przy takim samym stylu jazdy i oponach zbliżonej klasy dla auta kompaktowego o masie ok. 1,2 tony. Dokładne wyliczenie jest praktycznie niemożliwe ze względu na wiele punktów odniesienia – porównywana zwykła opona, natężenie ruchu, tempo jazdy itd.

Opony ekologiczne - nieznane fakty

1. Pod względem zużycia paliwa pojazdu najlepszym produktom dorównują... najtańsze opony, w tym z Dalekiego Wschodu. Oczywiście eko opony zapewniają od nich o wiele wyższy poziom bezpieczeństwa.

2. Między oponami danej klasy i typu, w tym nazywanymi eko, występują różnice paliwa sięgające 0,3 l/100 km, a nawet powyżej 0,5 l/100 km.

3. Jeśli zaczniemy jeździć oszczędniej, np. na skutek świadomości, że auto ma eko opony, to możemy zaoszczędzić znacznie więcej paliwa, np. 30% po mieście. Chodzi o efekt placebo podobny do przypadku tankowania paliw premium, które w silnikach nowoczesnych aut (bez zmiany oprogramowania) zwiększają moc na ogół o ok. 1% i to nie zawsze na plus (tak pokazują pomiary na hamowni), a mimo to kierowcy mówią o odczuwalnie lepszych osiągach...

4. Należy przyjąć, że eko potencjał kierowcy po mieście to 15-30%, w przypadkach z tzw. ciężką stopą nawet więcej, podczas gdy ogumienia kilka do kilkunastu procent. Na trasie różnice są dwu- trzykrotnie mniejsze, podobnie na autostradzie.

vw golf a ecodriving
Eko opony są dobrym wyborem dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy.

Ekologiczne opony nie są dla każdego

Jeśli ktoś prowadzi spokojnie i nie wykorzystuje możliwości samochodu to zakup eko opon będzie dobrym wyborem, który po kilkudziesięciu tysiącach km przyniesie oszczędności. Trzeba liczyć się jednak z dłuższą drogą hamowania niż w najlepszych oponach, ale znacznie krótszą niż w tanich produktach.

Osobom jeżdżącym dynamicznie albo ostro odradzam eko opony. Lepiej niech kupią sobie opony typu HP, a jeśli zapragną jeździć na nich ekonomicznie to wiele z nich doskonale się do tego nadaje, chociaż często producenci nie zdają sobie z tego w ogóle sprawy albo oficjalnie się do tego nie przyznają. Wymaga to oczywiście dopasowania stylu jazdy, którego podstaw każdy może się nauczyć w ciągu kilku czy kilkunastu godzin.

Czym różni się opona eko od modelu UHP i wszechstronnej opony klasy premium? Dowiesz się z poniższego filmu przygotowanego przez specjalistów z firmy Continental:

Warunek konieczny oszczędnej jazdy

Niezależnie od wybranych opon o oszczędnościach możemy mówić tylko przy prawidłowym ciśnieniu w kołach. Takie ma... ok. 20% samochodów. O ile wpływ zbyt niskiego ciśnienia na zużycie paliwa uważam za „przereklamowany”, to jego wpływ na bezpieczeństwo wprost przeciwnie. Za niskie ciśnienie to w dłuższej perspektywie ok. dwukrotne skrócenie trwałości konstrukcji opony oraz ryzyku wypadku w każdym zakręcie i w czasie mocnego hamowania. Podstawą bezpiecznej i oszczędnej jazdy jest dobry stan techniczny ogumienia i pojazdu.