Najlepsze opony letnie

W testach opon letnich 2010 ADAC wytypowało kilka modeli szczególnie polecanych. Dowiedz się więcej o najlepszych oponach letnich na rok 2010 wg ADAC.

Jaka opona jest - każdy widzi. Okrągła, czarna, ma napisy na boku i różne rowki oraz nacięcia na bieżniku. Czym jednak kierować się przy ich zakupie? Czy różnią się poszczególne modele między sobą? Na czym może polegać przewaga, lub chociaż różnica między jednym a drugim?
Producenci prześcigają się w stosowaniu różnego rodzaju innowacji i nowinek, które mają im zapewnić sukces rynkowy i zagwarantować zadowolenie klientów. Przyjrzymy się więc rozwiązaniom zastosowanym w oponach proponowanych na sezon 2010, które w tegorocznych testach ADAC zdobyły tytuł szczególnie polecanych.

Bridgestone Potenza RE050 A

To jedna z opon uważanych przez wielu kierowców za symbol pewności i wysokich osiągów. Pomimo, że Bridgestone Potenza RE050A jest obecna na rynku już od kilku lat, cały czas znajduje się w ścisłej czołówce. Ten status potwierdziła zdobywając ocenę szczególnie polecanej w tegorocznym teście ADAC w rozmiarze 225/45 R17.

Bridgestone RE050 A

Bridgestone RE050 A

Sprawdź ofertę Bridgestone RE050A w OPONEO

Potenza RE050A jest szczególnie ceniona przez kierowców za zrównoważone osiągi na suchej i mokrej nawierzchni oraz niski poziom hałasu. Wysokie osiągi, opona zawdzięcza pracy inżynierów, którzy wzorowali się na modelach Potenza stosowanych w Formule 1. Zewnętrzna część bieżnika została zaprojektowana w oparciu o technologię slick, a wewnętrzna część odpowiada za odprowadzanie wody. Opona posiada mieszankę gumową z zawartością krzemionki, co poszerza zakres optymalnych temperatur pracy opony, gwarantując osiągi w każdych letnich warunkach drogowych. Rzeźba bieżnika została zaprojektowana z myślą o jak najmniejszej emisji hałasu generowanego przez jego klocki. Ukośne rowki na barku odprowadzają wodę, zaś innowacyjne w kształcie żebra i klocki zapewniają precyzyjne prowadzenie i niski poziom hałasu.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Bridgestone RE050 A

Opona dostępna jest w rozmiarach od 16” do 20” w profilach od 55 do 30. Była wybierana przez wielu producentów na pierwsze wyposażenie miedzy innymi do: AMG C-Class, S-Class, CLS 55 & SL 55, Aston Martin V8 Vantage, DB9 , Audi A4, A6, S6 , TT, BMW serii 1, 3, 5, 6 oraz Z4, Ferrari Enzo, 575-Maranello Superamerica, F430, Scaglietti 612, Honda S2000, Lexus IS 250/350, Mercedes-Benz A-Class, B-Class, C-Class, Mitsubishi Lancer Evolution 8, Opel Astra i Zafira, Porsche 911, Cayman i Boxster, Seat Altea, Leon, Toledo, Subaru Impreza & Legacy, Volkswagen Cabrio EOS, Golf 5, Golf GTI, Golf Plus i Passat.

Continental ContiPremiumContact 2

Continental ContiPremiumContact 2 to kolejna opona od wielu lat ceniona przez kierowców i bardzo dobrze wypadającą w różnych testach. Podobnie było w tegorocznych testach ADAC, gdzie została oceniona jako szczególnie polecana w rozmiarze 185/65 R15.

Continental ContiPremiumContact 2

Continental ContiPremiumContact 2

Sprawdź ofertę Continental ContiPremiumContact 2 w OPONEO

Opony ContiPremiumContact 2 zastąpiły model ContiPremiumContact i mimo że na pierwszy rzut oka rzeźby wydają się podobne, to nowszy model wyposażony został w nową technologię, która znacząco poprawiła osiągi opony. Innowacyjne rowki 3-D pozwoliły na skrócenie dystansu hamowania na mokrej jak i na suchej nawierzchni. Trójwymiarowy kształt rowków skuteczniej odprowadza nadmiar wody zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie jazdy, co odsuwa granicę aquaplaning. Podczas jazdy na suchej nawierzchni, odpowiedni kształt rowków zapewnia większą stabilność opony i kierowalność samochodu. Układ i kształt tych rowków został tak dobrany, aby ograniczyć poziom szumów toczenia. Poza rowkami 3-D środkiem walki z aquaplaningiem jest zoptymalizowany pod kątem kształtu i pola powierzchni kontur opony. Inżynierowie Continentala opracowali również nowy skład mieszanki, która zapewnia dobrą przyczepność oraz długie przebiegi.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Continental ContiPremiumContact 2

Opona przeznaczona jest od samochodów klasy średniej i wyższej. Dostępna jest w wielu rozmiarach o średnicach osadzenia od 14 do 18 cali, o profilach od 70 do 40, w szerokościach od 155 do 245.

Continental ContiSportContact 3

W tegorocznym teście ADAC testowano też drugą oponę z palety Continentala - Continental ContiSportContact 3.

Continental ContiSportContact 3

Continental ContiSportContact 3

Sprawdź ofertę Continental ContiSportContact 3 w OPONEO

Przeznaczona ona jest do aut mocniejszych o sportowym charakterze. Nadrzędną ideą przy projektowaniu tego modelu było uzyskanie asymetrii: asymetryczny jest cały bieżnik zarówno rozkład rowków i nacięć na oponie, ale też poszczególne rowki. Oznacza to, że kształt lewej i prawej strony rowka jest inny. Takie rozwiązanie gwarantuje bardzo wysoki poziom stabilności i precyzję kierowania. A te dwa parametry są bardzo ważne podczas jazdy z dużymi prędkościami zwłaszcza przy wykonywaniu gwałtownych manewrów, kiedy to bieżnik opony poddawany jest oddziaływaniom sił poprzecznych. Zakrzywione brzegi stabilizują żebra bieżnika, zmniejszają ich deformację pod wpływem działających sił. Taki kształt żeber pozwala również na zachowanie sztywności wzdłużnej potrzebnej w czasie hamowania i przyśpieszania. Oczywiście konstruktorzy z Hanoweru nie zapomnieli o właściwościach opony na mokrej nawierzchni i brali je pod uwagę projektując kształt kanałów bieżnika.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Continental ContiSportContact 3

Opona przeznaczona jest do samochodów klasy wyższej i sportowych. Dostępna jest w wielu rozmiarach o średnicach osadzenia od 16 do 22 cali, o profilach od 55 do 25 i w szerokościach od 195 do 325.

Dunlop SP Sport MAXX TT

Dunlop SP Sport MAXX TT to propozycja producenta skierowana do kierowców aut wyższej klasy i sportowych.

Dunlop SP Sport Maxx TT

Dunlop SP Sport Maxx TT

Sprawdź ofertę Dunlop SP Sport Maxx TT w OPONEO

Najważniejsze rozwiązania technologiczne wpływające na wysokie osiągi tej opony to: zastosowanie Kevlaru , mieszankę bieżnika zawierającą w swoim składzie nanocząsteczki oraz technologię Dunlop Touch Technology. Kevlar, znany ze swej dużej wytrzymałości, został zastosowany w tej oponie w strefie stopki co zapewnia lepszą sztywność i przyleganie tej części opony do felgi. Przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni oraz odpowiednie przebiegi gwarantuje odpowiednio skomponowana mieszanka gumy zawierająca w swoim składzie odpowiednio wyselekcjonowane polimery, ale też nanocząsteczki oraz żywicę. Duży nacisk położono przy projektowaniu tej opony na właściwości bieżnika. Ślad opony jest większy i bardziej kwadratowy, co zapewnia większą stabilność i precyzję kierowania. Kolejnym elementem, który zapewnia te parametry jest technologia MRT (Multi Radius Tread), która polega na takim opracowaniu rzeźby bieżnika, które zapewnia optymalny rozkład ciśnienia podczas jazdy.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Dunlop Sp Sport Maxx TT

Dunlop SP Sport Maxx TT występuje w rozmiarach od 16 do 19 cali i szerokości od 195 do 255.

Dunlop SP Sport Fastresponse

Dunlop SP Sport Fastresponse posiada technologię Dunlop Touch Technology, którą zastosowano w Sp Sportt Maxx-ach TT.

Dunlop SP Sport Fastresponse

Dunlop SP Sport Fastresponse

Sprawdź ofertę Dunlop SP Sport Fastresponse w OPONEO

Dunlop SP Sport Fastresponse posiada technologię Dunlop Touch Technology, którą zastosowano w Sp Sportt Maxx-ach TT.
Mimo, że zastosowane w nich rozwiązanie jest w szczegółach inne niż w Dunlop SP Sport MAXX TT, to cel któremu służą jest dokładnie ten sam - zwiększenie wyczucia samochodu w każdych warunkach, przyczepności na suchej i mokrej drodze oraz zwiększenie ochrony przed aquaplaningiem.
Asymetryczny bieżnik tej opony składa się z trzech stref, z których każda ma inny charakter i cel. Podobnie jak w Dunlop SP Sport MAXX TT zadbano o to, aby odcisk opony był bardziej kwadratowy i większy co wpływa pozytywnie na zwiększenie stabilności i precyzję prowadzenia. Zastosowano również technologię MRT. Chociaż mieszanka bieżnika użyta w tej oponie jest innego typu niż w ta z SP Sport MAXX TT, to warto o niej wspomnieć. Zastosowana guma poprawia właściwości na mokrej nawierzchni oraz mam poprawioną odporność na zużycie. Wszystko to dzięki odpowiedniemu, silniejszemu i bardziej jednorodnemu połączeniu krzemionki i polimerów.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Dunlop SP Sport Fastresponse

Opona produkowana jest w indeksach prędkości T, H, V w średnicach osadzenia od 14" do 17" o wysokości profilu od 45 do 65 i szerokości od 185 do 225.

Michelin Pilot Sport 3

To nowość proponowana przez koncern Michelin na sezon letni 2010. Zastąpiła ona dedykowaną do mocnych aut o sportowym charakterze Pilot Sport 2.

Michelin Pilot Sport 3

Michelin Pilot Sport 3

Producent deklaruje że wszystkie parametry opony zostały poprawione względem poprzednik, w tym długość hamowania na mokrym o 3 metry, przebiegi o 10% oraz zmniejszone zostały opory toczenia.
Jakie innowacje pozwoliły francuskiemu producentowi to osiągnąć? Jako kluczowe można wymienić trzy elementy:

  • Green Power Compound – czyli mieszanka gumy bieżnika, która dzięki odpowiednio opracowanej formule elastomerów jednocześnie poprawia przyczepność i wydłuża żywotność. Jako wypełniacza w tej gumie zastosowano krzemionkę, która wpływa na obniżenie zużycia paliwa.
  • Technologia Anti-Surf – sposób na walkę z aquaplaningiem polegający na zaokrągleniu barków opony, dzięki czemu znajdują się one ponad powierzchnią drogi, co umożliwia skuteczniejsze odprowadzanie wody na boki rowkami poprzecznymi
  • Technologia Programowanych Odkształceń (Programmed Distortion)- czyli kształt rzeźby bieżnika, który zapewnia przyczepność, precyzję kierowania, równomierne zużycie oraz wraz z mieszanką bieżnika Green Power Compound pozwala utrzymywać optymalną temperaturę. Opona szybko się rozgrzewa, dzięki czemu już w kilka chwil od ruszenia osiąga właściwą przyczepność. Jednocześnie w czasie jazdy po osiągnięciu optymalnej temperatury pracy odpowiednie właściwości gumy i bieżnika zapobiegają nadmiernej kumulacji ciepła, co mogłoby pogarszać właściwości jezdne jak i zwiększać opory toczenia

 

Sprawdź ofertę Michelin Pilot Sport 3 w OPONEO

Skuteczność tych rozwiązań potwierdziły tegoroczne testy ADAC w rozmiarze 225/45 R17, w których opona została oceniona jako szczególnie polecana. Opony MICHELIN Pilot Sport 3 będzie sukcesywnie wprowadzane na rynek przez cały 2010 rok. Do końca roku na rynkach dostępnych 25 rozmiarów. Pilot Sport 3 uzyskała już homologacje na pierwsze wyposażenie do Audi A3, Citroën C4, Ford CMax, Mercedes S65 AMG, Mercedes E-Class i Mercedes SL.

Nokian H

W gronie opon wyróżnionych w tym roku przez ADAC znalazła się też opona 185/65 R15 Nokian H.

Nokian H

Nokian H

Sprawdź ofertę Nokian H w OPONEO

Nokian H i Nokian V mają taką samą rzeźbę bieżnika różnią się natomiast składem mieszanki i strukturą opony. Obydwie wersje są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem kategorii prędkości.
Zastosowano w Nokian H mieszanka Cool Silica dzięki zawartości krzemionki wpływa pozytywnie na zmniejszenie oporów toczenia, a więc mniejsze zużycie paliwa i emisję CO2, co doskonale wpisuje się w wizerunek firmy Nokian, która jest przyjazna środowisku. Dodatkowo skład mieszanki pozwala jej zachowanie właściwości w szerokim zakresie temperatur- nawet w stosunkowo niskich jak na opony letnie.

Rzeźba opony Nokian H ma asymetryczny przekrój. Charakterystyczne są cztery szerokie kanały obwodowe skutecznie ewakuujące wodę z powierzchni kontaktu. Dodatkowo dno i ścianki kanałów są polerowane, aby odbywało się to jeszcze skuteczniej. Środkowa część opony jest bardzo sztywna, co wpływa na pozytywne zachowanie w zakręcie oraz w czasie hamowania na suchej nawierzchni. W rzeźbie bieżnika zostało również zastosowane rozwiązanie określane mianem Splashstopper. Zmniejsza ono rozpryskiwanie się wody na boki i za koło co poprawia szeroko pojmowane bezpieczeństwo na drodze.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Nokian H

Opona produkowana jest w indeksach prędkości H i średnicy osadzenia od 14" do 16" o wysokości profilu od 55 do 65 i szerokości od 175 do 215.

Pirelli Cinturato P7

Gama opon Cinturato podzielona jest na trzy rodziny Cinturato P4, Cinturato P6 i Cinturato P7 - w zależności od rozmiaru i i klasy pojazdu, do którego dedykowany jest dany rozmiar.
Cinturato P7 to nowa, letnia opona Pirelli, łącząca w sobie ekologię i wysokie osiągi. Jest to więc odpowiedź włoskiego producenta na panujące obecnie trendy.

Pirelli Cinturato P7

Pirelli Cinturato P7

Sprawdź ofertę Pirelli Cinturato P7 w OPONEO

Mieszanki z których składa się opona nie zawierają szkodliwych olei aromatycznych. Poprzez odpowiedni skład mieszanki i budowę opony, ograniczono emisję CO2. Wszystko to przy jednoczesnej poprawie hamowania na mokrej i suchej nawierzchni oraz innych parametrów względem opony poprzedniej generacji. Asymetryczny wzór bieżnika jest wyposażony w cztery obwodowo biegnące kanały, które są odpowiedzialne za ewakuację wody na mokrej jezdni. Klocki w każdym żebrze mają inną kształt i zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić równomierne zużycie, wysoki komfort mechaniczny i akustyczny (niski poziom hałasu) oraz wyskoki poziom bezpieczeństwa i osiągów przez cały czas użytkowania opon. Mocną strona tej opony jest również opracowana specjalnie zawansowana technologicznie mieszanka odpowiednio dobranych polimerów.

 

Opona dostępna jest w szerokościach od 205 do 245, średnicach felgi od 16 cali do 18 cali i profilach od 60 do 40. Otrzymała homologację na pierwsze wyposażenie miedzy innymi od takich producentów jak Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Volvo.

Pirelli Cinturato P6

Modelem z linii Cinturato przeznaczonym do aut klasy średniej jest Cinturato P6. Cele które przyświecały twórcą tej opony były takie same jak w przypadku Cinturato P7.

Pirelli Cinturato P6

Pirelli Cinturato P6

Sprawdź ofertę Pirelli Cinturato P6 w OPONEO

Opona ma być przyjazna dla środowisku bez kompromisu jeśli chodzi o bezpieczeństwo i osiągi. Jednak droga do osiągnięcia tego celu została wybrana trochę inna. Zrezygnowano z rzeźby asymetrycznej na rzecz rzeźby symetrycznej, charakteryzującej się czterema obwodowymi kanałami, odpowiedzialnymi za odprowadzanie wody z drogi. Centralny pas bieżnika jest bardzo sztywny i stabilny co pozwala mu na utrzymanie ciągłego kontaktu z drogą i gwarantuje wysoką stabilność nawet przy dużych prędkościach. Za trakcję i hamowanie w każdych warunkach odpowiada też kształt i odpowiednie profilowanie pozostałych bloków bieżnika wraz z charakterystycznymi nacięciami.

Sprawdź opinie użytkowników OPONEO o Pirelli Cinturato P6

Opona produkowana jest w indeksach prędkości T, H, V i średnicy osadzenia od 14" do 16" o wysokości profilu od 50 do 65 i szerokości od 145 do 205. Znajduje się na oryginalnym wyposażeniu w takich producentów jak Seat oraz Volkswagen.

Uniroyal Rain Expert

Uniroyal jest marką znaną z opon doskonale sprawdzających się na mokrej nawierzchni, określanych mianem deszczowych. Model Rain Expert jak większość opon z palety tego producenta ma kierunkową rzeźbę bieżnika w kształcie litery V.

Uniroyal RainExpert

Uniroyal RainExpert

Sprawdź ofertę Uniroyal RainExpert w OPONEO

Poszczególne klocki układają się więc w literę V tworząc jednocześnie trzy lub cztery kanały obwodowe w zależności od szerokości czoła opony. Jest to doskonałe połączenie- klocki układające się w literę V rozbijają napotkaną wodę, która następnie jest ewakuowana przez rowki obwodowe. Rowki te mają specjalny podwójnie wklęsły kształt, który zapobiega powstawaniu wirów, zakłócających sprawną ewakuacje wody za obrys opony.

Oryginalnym rozwiązaniem, które nie występowało do tej pory w oponach letnich jest dodatkowy wskaźnik zużycia - wyższy niż standardowe TWI. Ma on wysokość 3mm, w myśl założenia że poniżej tej wysokości bieżnika drastycznie wzrasta ryzyko aquaplaningu i wydłuża się droga hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiędzy klockami bieżnika w kilku miejscach na obwodzie opony znajdują się niewielkie kostki gum , które wskazują nam fakt, że pomimo że opona zgodnie z prawem może być jeszcze użytkowana warto ją już wymienić. Rozlokowanie tych wskaźników wskazuje symbol kropli wody umieszczony na barku opony.

Opinie użytkowników OPONEO o Uniroyal RainExpert

Opony Uniroyal RainExpert dostępne są w 78 rozmiarach od 13 do 16 cali średnicy i w szerokościach od 135 do 235 mm.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Najlepsze opony letnie
Karol 2010-03-20 Odpowiedz

Fajne te Bridgestony, zobaczymy jak podejdą :)

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo