Niezależnie od miejsca zakupu opony, najważniejszy jest jej montaż na feldze. Przedstawiamy opis czynności, które wykonuje się w czasie montażu opon na feldze.

Zadanie to powinno zostać powierzone w ręce profesjonalistów, którzy są odpowiednio wyszkoleni i posiadają specjalistyczne narzędzia. Samemu lepiej tego nie próbować, bo bez odpowiednich umiejętności i sprzętu można uszkodzić oponę i felgę. Prawidłowy montaż jest niezbędny dla:

  • bezpieczeństwa,
  • optymalnych osiągów,
  • długiego czasu użytkowania bez awarii.

serwis opon
Opony należy montować tylko w profesjonalnym serwisie.

Montaż opon - jak prawidłowo przeprowadzić?

Przed montażem niezbędne jest wykonanie kilku czynności:

  • sprawdzenie odpowiedniego dobrania wszystkich elementów: opony, felgi i samochodu,
  • sprawdzenie, czy opony nie posiadają żadnych widocznych wad i uszkodzeń (dotyczy to zarówno uszkodzeń eksploatacyjnych, jak i wad fabrycznych oraz tych wynikających z niejednorodności opon),
  • oczyszczenie opony oraz obrzeża obręczy (w przypadku opon używanych wcześniej),
  • przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących montażu (odpowiedniego kierunku lub strony w przypadku opon kierunkowych lub asymetrycznych.

Właściwy montaż polega na:

  • założeniu felgi krótszą półką osadczą do góry,
  • założeniu zaworu ( w przypadku zaworu gumowego wykorzystuje się pastę montażową oraz narzędzie do przeciągania zaworów, w przypadku metalowego zaleca się wymianę uszczelki, następnie należy założyć nakrętkę wentylu, która chroni przed zabrudzeniami i wilgocią),
  • nasmarowaniu felgi i stopek opony na całym obwodzie (należy użyć pasty, które nie szkodzi gumie),
  • odpowiednim umieszczeniu na montażownicy i uruchomienie urządzenia kierując oponę do wnęki felgi (te same czynności powtarza się dla drugiej stopki – należy pamiętać o prawidłowym jej umieszczeniu we wgłębieniu felgi,
  • uwolnieniu ramienia montażownicy i zdjęcia koła z jej stołu.

UWAGA! Prawidłowy montaż niezbędny jest do zachowania szczelności opony oraz prawidłowego poziomu ciśnienia. Wielu producentów radzi, aby wymienić zawór na nowy przy każdym montażu opony.

wentyle opon
Zawór jest wbrew pozorom jedną z najważniejszych części koła.

Montaż opon - pompowanie

Do pompowania opon należy użyć urządzenia, które pozwala na kontrolę ciśnienia i posiada mechanizm ograniczający ciśnienie maksymalne. W procesie montażu oponę pompuje się do bardzo wysokiego ciśnienia (najczęściej do wartości 3,5 atmosfery). Zapewnia to właściwe osadzenie opony na feldze. Informacje do dopuszczalnej maksymalnej wartości ciśnienia można zwykle znaleźć na boku opony.

Podczas pompowania nie należy stać blisko opony. Po jego zakończeniu sprawdza się prawidłowość osadzenia opony w feldze. Kolejną czynnością jest obniżenie ciśnienia i zamontowanie wkładki zaworu (pompowanie odbywa się z wyjętą wewnętrzną częścią zaworu). Na koniec ciśnienie koryguje się do zalecanej wartości.

maksymalne cisnienie opon
Na boku opony można znaleźć informacje o maksymalnym ciśnieniu powietrza do jakiego można ją napompować.

Montaż opon - wyważanie

Ostatnią fazą montażu jest wyważenie koła. Gwarantuje to usunięcie rozbieżności masy opony i felgi. Jeśli koło nie jest wyważone pojawiają się wibracje, które powodują dyskomfort, a także następuje przedwczesne zużycie opon, elementów zawieszenia i układu kierowniczego.

ZAPAMIĘTAJ! Co jakiś czas przyjrzyj się oponom. Jeśli zauważysz, że zużywają się nierównomiernie, poleć kontrolę zbieżności i geometrii. Zapobiegniesz przyspieszonemu zużyciu Twoich opon!

Dowiedz się więcej:

Naprawa opon w warsztacie

kierunek rotacji opon

strona zewnetrzna opony

UWAGA! Opony kierunkowe należy montować zgodnie z kierunkiem rotacji (zwykle napis "Rotation" i strzałka z kierunkiem na oponie), a asymetryczne odpowiednią stroną (widoczna powinna być strona z napisem "Outside", "Exterior", lub "Side Facing Outwards").