Prześlij opinię o sklepie
Kontakt
Wybór i zakup opon
52 341 88 00 52 586 28 00 801 11 43 43
Wybór i zakup felg
52 341 88 80 52 586 28 80 801 11 53 53
Realizacja zamówienia
52 341 88 70 52 586 28 70 801 11 43 43
Zwrot i reklamacja
52 341 88 98 52 586 28 98 801 11 43 43
Sprawdź zamówienie
Pn-Pt: 7-22Sb-Nd: 8-16

W tym miejscu znajdziesz ostatnio obejrzane produkty.

W tym miejscu znajdziesz produkty dodane do porównania. Przejdź do zakupów

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Ok
Masz produkty
w koszyku.
Sprawdź swoje zamówienie Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Które opony zimowe wybrać?

OPONEO.PL

Sprawdź jak wybrać dla siebie najlepsze opony zimowe. Poznaj najważniejsze kwestie związane z doborem opon zimowych. Artykuł ten sprawi, że nie będziesz miał żadnego problemu z wyborem odpowiednich opon zimowych.

Spis treści

Wybór najodpowiedniejszych opon zimowych należy poprzedzić stosownym namysłem. Poniżej prezentujemy tematy, które - krok po kroku - warto wziąć pod uwagę przy wyborze opon.

Dlaczego warto kupić w Oponeo?

Rozmiar opony (wraz z indeksami prędkości i nośności)

Zanim zdecydujesz się na konkretny model musisz ustalić jaki masz rozmiar opon. Jest to podstawowa kwestia, bo rozmiar opony definiuje zakres bieżników, z których będziemy wybierać. Pamiętaj również o dobraniu indeksów prędkości i nosności zgodnych z zaleceniami producenta.

rozmiar opony pasek
Oznaczenie rozmiaru opon, od lewej: szerokość, wysokość profilu, typ konstrukcji, średnica felgi, indeks nośności i indeks prędkości.

Rozmiar znajduje się na ścianie bocznej opony w postaci ciągu liczb i litery. W większości wypadków przybiera na przykład formę 205/55 R16. Pierwsza liczba określa w milimetrach szerokość opony, druga to procentowy stosunek do szerokości (w tym przypadku 55% z 205 mm), a trzecia to podana w calach średnica felgi, na jaką należy zamontować oponę w tym rozmiarze. Litera "R" informuje, że opona posiada konstrukcję radialną.

Indeks prędkości i nośności znajduje się przy informacji o rozmiarze opony, np. 205/55 R16 91 V.

Indeks nośności to w tym przypadku liczba 91. Jest to maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości. Gdy opona ma indeks nośności 91, oznacza to, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 615 kg. Mnożąc tę wartość przez ilość opon w aucie powinniśmy uzyskać liczbę nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem (taką informację znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym, w polu F1). Nigdy nie używaj opon z niższym indeksem nośności niż zalecane dla Twojego samochodu. 

Indeks prędkości w przypadku naszej przykładowej opony 205/55 R16 91 V określany jest za pomocą litery V. Informuje on o maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla danej opony i tutaj wynosi ona 240 km/h. W przypadku opon zimowych dopuszczalne jest zastosowanie niższego indeksu prędkości, ale nie może być on niższy niż Q (do 160 km/h). Przy takim zabiegu we wnętrzu samochodu należy umieścić naklejkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.

Powrót do spisu treści.

samochod jadacy w sniegu
Odpowiedni dobór opon zimowych zapewni Ci bezpieczeństwo w czasie zimy.

Cena (podział opon ze względu na klasy)

Wyróżniamy trzy podstawowe klasy opon. Podział wynika z zastosowanych mieszanek, wzorów bieżnika czy zaawansowania technologicznego. Przekłada się to na wszystkie parametry: cenę, żywotność, opory toczenia, żużycie paliwa, przyczepność itd.

  Opony klasy ekonomicznej
(budżetowej)
Opony klasy średniej
(medium)
Opony klasy wysokiej
(premium)
Dla kogo?
  • pokonywane małe
    przebiegi roczne,
  • jazda głównie po mieście,
  • samochód klasy miejskiej,
  • spokojny styl jazdy.
  • oczekiwany dobry
    poziom osiągów,
  • jazda zarówno w mieście, jak i na trasie,
  • samochód klasy średniej lub kompaktowej,
  • umiarkowany styl jazdy.
  • pokonywane duże
    przebiegi roczne,
  • częsta jazda w trasie,
  • agresywny i dynamiczny
    styl jazdy,
  • auto o dużej mocy.
oponeo poleca

Powrót do spisu treści.

Średnie przebiegi a wybór opon

  Przebiegi zimą powyżej 5 tysięcy kilometrów Przebiegi zimą poniżej 5 tysięcy kilometrów
Jakie opony?
Opony klasy średniej lub wyższej - charakteryzujące się wysoką odpornością na zużycie.
 
Opony klasy średniej lub ekonomicznej o kierunkowej lub asymetrycznej rzeźbie bieżnika.
oponeo poleca

Powrót do spisu treści.

Teren użytkowania

Jazda głównie w mieście po drogach z błotem pośniegowym, odśnieżonych lub suchych. 

W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie używanie opon, które wyhamują Twoje auto w sytuacjach awaryjnych oraz zagwarantują bezpieczne prowadzenie. Optymalnym wyborem będą kierunkowe opony klasy średniej lub ekonomicznej.

oponeo poleca 
Dayton DW 510 EVO.

 

Jazda z wyższymi prędkościami, głównie w trasie – po jezdniach nieodśnieżonych, jak i odśnieżonych.

W tym wypadku należy wybrać opony, które zapewnią cichą pracę i komfort  jazdy. Powinieneś zatem pomyśleć o oponach asymetrycznych klasy wysokiej lub średniej, ewentualnie o oponach kierunkowych klasy premium.

oponeo poleca 
Goodyear UltraGrip 9.

 

Trudne warunki górskie.

Jeśli mieszkasz w terenie pagórkowatym i często musisz poruszać się w trudnych warunkach, wybierz opony kierunkowe o agresywnej rzeźbie bieżnika, wyposazone w dużą ilość lameli i rowki w kształcie litery "V".

oponeo poleca 
Uniroyal MS Plus 77.

Powrót do spisu treści.

opony zimowe continental contiwintercontact ts850
Wybór dobrych opon zimowych jest bardzo duży.

Preferowany styl jazdy

Jazda spokojna.

Przy spokojnej jeździe, głównie w mieście bez gwałtownych przyspieszeń i manewrów dobrym wyborem będą opony kierunkowe klasy ekonomicznej 

oponeo poleca 
Dębica Frigo 2.

 

Jazda umiarkowana.

Jeśli jeździsz w sposób umiarkowany pojazdem średniej klasy, głównie w warunkach miejskich, ale nie tylko, kierunkowe opony klasy ekonomicznej lub średniej w zupełności odpowiadają na Twoje potrzeby. 

oponeo poleca 
Uniroyal MS Plus 6.

 

Jazda dynamiczna.

Do jazdy agresywnej, dynamicznej, dobierz opony kierunkowe co najmniej klasy średniej lub asymetryczne klasy wyższej. 

oponeo poleca 
Dunlop SP Winter Sport 4D.

Powrót do spisu treści.

audi a3 w warunkach zimowych
Opony należy dostosować do stylu jazdy, miejsca użytkowania i posiadanego samochodu.

Typ pojazdu a opony

Do samochodów małolitrażowych optymalnym wyborem są opony z bieżnikiem kierunkowym klasy średniej lub ekonomicznej (w zależności od pozostałych preferencji). 

oponeo poleca 
Zeetex Ice Plus S-100.

 

Do samochodów ze średniego segmentu cenowego najczęściej stosuje się opony klasy średniej i wyższej, asymetryczne oraz kierunkowe. 

oponeo poleca 
Fulda Kristall Control HP.

 

Do pojazdów sportowych, limuzyn i SUV-ów o dużej mocy silnika najlepszym rozwiązaniem są opony klasy premium, zapewniajace maksymalne osiągi przy wysokich prędkościach. 

oponeo poleca 
Nokian WR A3.

Powrót do spisu treści.

Podział opon ze względu na rzeźbę bieżnika

Typ bieżnika oponeo poleca

Symetryczny - posiada identycznie ułożenie bloków po obu stronach bieżnika. Opony z bieżnikiem symetrycznym można montować w dowolny sposób – nie ma określonych wymagań co do kierunku toczenia. Symetryczny bieżnik jest najtańszy do zaprojektowania i nie wymaga stosowania zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Opony symetryczne sprawdzą się w małych i średnich autach osobowych oraz samochodach dostawczych.

Asymetryczny - charakteryzuje się różną rzeźbą po lewej i prawej stronie opony. Bieżnik ten ma umieszczoną na boku informację o sposobie montażu. Przykładowe oznaczenie „inside” oznacza, że jest to bok wewnętrzny, który powinien być zamontowany w kierunku „do auta”.Zewnętrzną część opony posiada masywniejsze klocki bieżnika, których zadaniem jest zapewnienie stabilności na zakrętach, zwiększenie tzw. trakcji bocznej oraz zapobieganie przedwczesnemu zużyciu opony. Wewnętrzna strona bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody oraz przyczepność podłużną. Specyfika budowy bieżnika asymetrycznego umożliwia dopracowanie parametrów obu połówek bieżnika pod przeznaczenie danej opony.

Kierunkowy - jest najczęściej stosowanym typem bieżnika w oponach zimowych. Charakteryzuje się wyznaczoną na boku strzałka, która wskazuje kierunek toczenia. Klocki bieżnika układają się we wzór przypominający literę „V”. Najważniejszą, z punktu widzenia warunków zimowych, zaletą bieżnika kierunkowe jest wysoki współczynnik odprowadzania wody i błota pośniegowego oraz wysokie właściwości trakcyjne.

Powrót do spisu treści.

Dwie czy cztery opony zimowe?

Zawsze korzystaj z czterech opon zimowych.

Najkorzystniejsze jest używanie na obu osiach tego samego modelu opony. Chociaż eksploatacja dwóch różnych bieżników z przodu i z tyłu nie jest zakazana, to powinno się takich sytuacji unikać. Dwie różne opony będą reagować inaczej w określonych okolicznościach, co może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania samochodu i wystąpienia niebezpiecznych sytuacji.

Podobnie w przypadku używania jednocześnie opon letnich lub całorocznych i zimowych. Jest to sytuacja jeszcze bardziej niebezpieczna. Zważywszy na różne charakterystyki opon przeznaczonych na dany sezon.

Pamiętaj – tylko użytkowanie czterech opon zimowych tego samego modelu i o takiej samej głębokości bieżnika zapewnia bezpieczeństwo.

Powrót do spisu treści.

Niezależne testy opon zimowych i opinie użytkowników

Przy wyborze opon możesz również sugerować się wynikami testów przeprowadzanych przez niezależne instytuty. Do najbardziej znanych i cieszących się największym uznaniem należą testy prowadzone przez niemiecki automobilklub ADAC. 

ADAC to niezależny niemiecki automobilklub istniejący od 1904 roku. Instytut zajmuje się m.in. tematyką bezpieczeństwa na drodze. Zrzesza obecnie około 14 milionów członków.

Zobacz wyniki najnowszych testów opon: prasowe testy opon zimowych.

Przy wyborze opon warto kierować się również opiniami innych użytkowników. W ten sposób najłatwiej dowiedzieć się, jak dana opona sprawuje się podczas całego okresu eksploatacji. Zapoznaj się z największą w polskim Internecie bazą opinii o oponach zimowych na Oponeo.pl.

Powrót do spisu treści.

dlaczego warto kupić w oponeo

Powrót do spisu treści.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze (57)
Jurek 2009-10-14
Artykuł bardzo ciekawy, dużo się dowiedziałem i na pewno pomoże mi to wybrać odpowiedniejsze opony. Jedyną wadą jest brak podpisów pod zdjęciami jaka to opona by mieć dokładniejszy wzór Odpowiedz
JOANNA 2014-10-18
Witam serdecznie,prosze o pomoc w wyborze opon zimowych dla OPEL ASTR II 1.7cdti I Odpowiedz
paula 2013-11-16
mam nissana qashqaia silnik 1,6 benzyna jakie opony wybrać Odpowiedz
Marcin 2012-11-18
Witam słyszał ktoś może o oponach firmy Meteor?? Co o nich sądzicie?? Odpowiedz
paradox 2012-10-25
Zdecydowanie continental nigdy nie zawiodły , a mam trudne warunki dojazdu do pracy drogowcy tez zapominaja odsniezyć Odpowiedz
Macko 2011-08-24
Mam dylemat, proszę o poradę. Mam autko Opla Astre kombi w dieslu. Mam 2 oponki Uniroyal MS Plus 66 oraz 2 Dębice Frigo Directional.Jeżdzę po mieście i na trasie. Chciałbym wymienić te Dębice na inne 2 oponki. Jakie radzicie? Myślałem o Dunlopach 3D. Odpowiedz
G 2011-08-27
Macko 2011-08-24
Mam dylemat, proszę o poradę. Mam autko Opla Astre kombi w dieslu. Mam 2 oponki Uniroyal MS Plus 66 oraz 2 Dębice Frigo Directional.Jeżdzę po mieście i na trasie. Chciałbym wymienić te Dębice na inne 2 oponki. Jakie radzicie? Myślałem o Dunlopach 3D.
Przejdź do komentarza
Ja dokupiłbym 2 Uniroyal MS Plus 66 Odpowiedz
Cezary 2011-06-24
Przy wyborze opon kieruj się zasadą, że kupujesz takie, na jakie cię stać. Nawet jeżdżąc spokojnie można mieć ekstremalne sytuacje i dobra opona może cię "wybronić". Kiedyś w tak prostym samochodzie jak maluch montowali fabrycznie nowe opony Michelin a później Dębicy. Pierwsze przyklejały się do asfaltu podczas hamowania awaryjnego, a drugie wytwarzały jeden głośny pisk i płynęły. Niestety, bezpieczeństwo kosztuje, ale tu akutat nie opłaca się oszczędzać. Dobre opony poza ceną mają jeszcze jedną "wadę"; przez dobre trzymanie prowokują do szybszej jazdy. Odpowiedz
janko 2010-10-25
Szkoda że na ten artykuł trafiłem teraz, a nie w tamtym roku kiedy kupowałem zimówki. Wybór byłby pewnie zdecydowanie łatwiejszy. Odpowiedz
irek 2010-10-23
Teraz po przeczytaniu tego artykułu dowiedziałem się czemu barum w rozmiarze 205/55 R16 nie spisuje się w moim aucie po prostu nie ta klasa opony. Fajny artykuł polecam. Odpowiedz