Prowadzisz samochód, słuchasz muzyki lub rozmawiasz niezobowiązująco z pasażerem i nagle zauważasz, że coś jest nie tak. Jedziesz po idealnie prostej drodze, a kierownica jest skręcona nieco w lewo. Gdy ją prostujesz, okazuje się, że samochód ściąga na prawo. Tak być nie powinno. Dlaczego tak się dzieje i jak można znaleźć przyczynę? Dowiedz się, jak samodzielnie przeprowadzić wstępną diagnozę. 

Przyczyny ściągania samochodu mogą być różne. Często konieczna jest wizyta w stacji diagnostycznej.Przyczyny ściągania samochodu na boki mogą być różne. Często konieczna jest wizyta w stacji diagnostycznej.

Samochód ściąga na prawo lub lewo – powodów może być wiele

Najczęstszymi przyczynami jest nierówne ciśnienie w oponach lub problemy z geometrią zawieszenia. Powodem może być też zapieczony zacisk lub inne uszkodzenie układu hamulcowego albo zużycie zawieszenia, na przykład belki skrętnej. To także typowy problem po kolizjach, szczególnie źle naprawionych. Ściąganie samochodu na prawo czy lewo najlepiej wyjaśnić jeszcze przed zakupem autem. Większość przyczyn wymaga oględzin specjalisty, ale da się też pewne rzeczy wykluczyć samodzielnie.

Jak auto ściąga podczas jazdy, to najłatwiej sprawdzić koła

To bardzo popularny problem – uszkodzenia felg lub ogumienia mogą sprawiać, że samochód ściąga w prawo lub lewo, w końcu to koła mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Zacznij od sprawdzenia ciśnienia we wszystkich oponach. To trywialne, ale nierzadko zdarza się, że to właśnie jest przyczyną problemu. Jeśli nic się nie zmieni, warto dokładnie obejrzeć ogumienie i felgi pod kątem uszkodzeń. Znalezienie czegoś podejrzanego ułatwi zaplanowanie diagnostyki, omówionej w kolejnym punkcie.

Źle wyważone koła a ściąganie samochodu na jedną stronę

Czy złe wyważenie kół może być przyczyną ściągania samochodu na boki? Niemal na pewno nie – koła musiałyby mieć tak ogromną różnicę wagi na obwodzie, że znoszenie auta byłoby najmniejszym problemem. Złe wyważenie objawia się bowiem przede wszystkim drganiami na kierownicy i hałasem opon.

Przyczyną ściągania może być układ hamulcowy.Przyczyną ściągania może być układ hamulcowy.

Twój samochód ściąga na jedną stronę? Sprawdź opony!

Można to zrobić w czterech prostych krokach. Przyda się klucz do kół i lewarek – przed Tobą kilka roszad, choć przy odrobinie szczęścia może uda się trafić za pierwszym razem. Od czego zacząć? Jeśli masz taką możliwość, sprawdź najpierw geometrię zawieszenia. Jeśli nic nie rzuca się w oczy, przejdź do zbadania samych kół.

Krok 1

Zamień przednie koła miejscami. Czas na przejażdżkę. Pamiętaj, że opony są założone niezgodnie z kierunkiem (większość współczesnych opon to modele kierunkowe), dlatego nie rozpędzaj się do dużych prędkości i nie wykonuj gwałtownych manewrów. 

Jeśli nadal auto ściąga w prawo lub lewo tak, jak to robiło, znaczy to, że problem leży w tylnych kołach lub gdzieś indziej. W takim wypadku przejdź do punktu trzeciego. Jeśli natomiast ściąganie zmniejszyło się lub zmieniło kierunek, to znaczy, że winnego znajdziesz wśród przednich kół.

Krok 2

Twoje auto ściąga w lewo podczas jazdy? Zamień przednie koło z tylnym po tej stronie. Auto ściąga na prawo? W takim razie zrób to z tej właśnie strony samochodu. Czas na kolejną jazdę próbną. Jeśli ściąganie ustanie lub zdecydowanie się zmniejszy, to opona, którą przełożono na tylną oś, jest uszkodzona. Natomiast w przypadku, gdy charakterystyka jazdy nie ulegnie zmianie, problemem jest ta z przednich opon, która została na swoim miejscu z przodu.

Krok 3

W pierwszym kroku z kręgu podejrzanych wyeliminowałeś przednie koła. Czas sprawdzić tylne. Zamień je stronami i rusz w drogę. Nic się nie zmieniło? To oznacza, że problem nie jest związany z oponami i czeka Cię wizyta w serwisie. Może się jednak zdarzyć, że auto zacznie ściągać w drugą stronę, co oznacza uszkodzenie jednej z tylnych opon.

Krok 4

Po stronie, na którą ściąga samochód, zamień tylne koło z przednim. Problem nasilił się? W takim razie przyczyna leży w kole przełożonym na przód. Jeśli natomiast nic się nie zmieniło, to winnym jest opona pozostawiona z tyłu. Ot i cała filozofia.

Przyczyny ściągania samochodu na boki - krok po kroku

Jeśli to nie koła ściągają auto na jedną stronę – odwiedź serwis

Przed wizytą w serwisie dobrze jest się przygotować i zrobić „rachunek sumienia”. Czy ostatnio doszło do najechania na głęboką dziurę? A może były robione jakieś naprawy blacharskie albo wymiany elementów zawieszania lub napędu? Na szczęście wiele problemów ze ściąganiem auta da się naprawić stosunkowo tanio. Warto to zrobić niezwłocznie, aby oszczędzić opony, których żywotność znacznie się zmniejsza przy takich problemach. Udaj się do sprawdzonego serwisu i powierz sprawę fachowcom. W końcu to kwestia bezpieczeństwa!