Ile waży opona?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o masie opony. Które elementy konstrukcji opon ważą najwięcej? Czy cięższe opony są lepsze? Co ma wspólnego masa opon z osiągami? Jak istotnym parametrem jest masa opon? Przed jakimi dylematami stoją producenci z branży oponiarskiej?

Masa to jeden z najistotniejszych parametrów każdej opony. Ostateczna masa to wynik wybranej budowy opony i rozwiązań zastosowanych w zakresie konstrukcji wewnętrznej. Wszystkie fabryki są zobowiązane respektować założoną masę. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy dany rozmiar jest produkowany w różnych fabrykach.

masa przykładowej opony
Czy opony lżejsze będą lepsze? A może odwrotnie? Od czego to zależy?

Rola masy opony i jej obniżenie

Mniejsza masa opony pozwala na:

  • zmniejszenie oporów toczenia, a więc zmniejszenie zużycia paliwa,
  • zmniejszenie masy nieresorowanej, a więc lepsze osiągi: przyśpieszenie, hamowanie, większa precyzja kierowania, komfort prowadzenia, obniżenie zużycia elenentów zawieszenia.

Większość producentów decyduje się na zmniejszenie masy opon wraz każda kolejną generacją. Przekłada się to wyższe osiągi oraz niższe koszty produkcji i pozyskania materiałów. Trochę inaczej sytuacja może wyglądać w przypadku opon wysokich osiągów, gdzie masa jest jeszcze istotniejszym parametrem. Mogą tam mieć zastosowanie zaawansowane technologie i materiały, które pomimo że będą lżejsze mogą być droższe.

Metody stosowane w celu obniżenia masy:

  • "odchudzanie opon" - zmniejszanie masy poszczególnych elementów opony (zwężenie bieżnika- czoła opony, zwężenie opasań itd.
  • zmniejszenie grubości poszczególnych elementów
  • stosowanie lżejszych materiałów (kordów tekstylnych i stalowych wykonanych z lekkich włókien)
  • stosowanie lżejszych koncepcji budowy opony.

Masa w procesie produkcyjnym opon odgrywa istotna rolę. Masa każdej opony jest precyzyjnie określona. Istnieje oczywiście możliwość wystąpienia małych odstępstw mieszczących się w przyjętej tolerancji. Limity te są zwykle bardziej restrykcyjne jeśli chodzi o opony homologowane.

Opony niemieszczące się w tolerancji traktowane są jako niezgodne i nie trafiają do klientów. Zbyt mała lub zbyt duża masa względem masy specyfikowanej może sugerować brak pewnych elementów opony, użycie niewłaściwych elementów lub obecność ciała obcego, ewentualnie brak stabilności procesu produkcyjnego.

bieżnik 4mm opony zimowej
Bieżnik ma największy procentowy udział w masie opony.

Ile ważą przykładowe opony?

Rynek opon osobowych jest bardzo zróżnicowany. Ilość dostępnych rozmiarów jest ogromny. Poczynając od 13-calowych opon do małych miejskich autek, aż po przeszło 20-calowe do aut sportowych i SUV-ów. Bardzo zróżnicowane są też masy opon. Spójrzmy na kilka przykładów:

  • Opona w rozmiarze 155/70 R13 może ważyć około 6,5 kg.
  • 185/70 R13 między 7,0 a 7,2 kg.
  • 175/65 R14 między 6,5 a 7,2 kg.
  • 195/65 R15 między 8,2 a 9 kg.
  • W przypadku opon 20-calowych masy zaczynają zbliżać się do 15 kg.

Ile wynosi masa opon?
Opony do aut sportowych bywają statystycznie cięższe.

Rozbieżności w wadze opon

Duże rozbieżności w masie większych rozmiarów opon wynikają z różnorodności rozwiązań stosowanych w tych oponach, które muszą zapewniać wyższy poziom osiągów, znosić większe obciążenia i prędkości. W ramach tego samego rozmiaru i modelu często zderza się, że opony o wyższym indeksie prędkości oraz opony typu extra load (XL) są cięższe, gdyż muszą posiadać masywniejszą budowę i wyposażone są w dodatkowe elementy wzmacniające ich konstrukcje.

Wiemy już ile mogą ważyć opony w poszczególnych rozmiarach. Zobaczmy teraz ile ważą oraz jaki jest udział w masie całkowitej poszczególnych elementów. W zasadzie każda produkowana obecnie osobowa opona radialna musi składać się z następujących elementów: kapy butylowej, drutówki wraz z wypełniaczem, boku z paskiem stopowym, warstwy kordu tekstylnego (osnowy), opasań czoła (opasań stalowych i bardzo często ekranu – paska o kącie zero stopni) oraz oczywiście bieżnika.

budowa opony
Budowa opony.

Udział elementów opony w jej masie

W zależności od koncepcji budowy, przeznaczenia opony, indeksów nośności i prędkości, a także procesu technologicznego stosowanego przez producenta, budowa ta może być uzupełniana o inne dodatkowe elementy. Ich masa i udział w wadze całkowitej jest jednak zwykle mniejszy niż wymienionych wyżej elementów podstawowych i nie przekracza kilku procent na element.

Wśród elementów podstawowych największy udział ma bieżnik, który stanowi około 35% masy opony. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R16 może to być około 2,8-3,2 kilogramów. W przypadku małych opon 13-calowych masa bieżnika oscyluje w okolicach 2 kilogramów. W przypadku opon nisko profilowych o niskich bokach, ale szerokim czole i znacznym obwodzie, masa i udział bieżnika w masie całkowitej będzie wzrastała i może przekroczyć 40%. Bieżnik jest zasadniczo jedynym elementem opony którego masa zmienia się w czasie użytkowania opony. W sposób naturalny opona ulega zużyciu i stopniowe ścieranie się bieżnika doprowadza do zmniejszania masy tego elementu względem jego masy wejściowej.

waga bieżnika

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo