Ile waży opona?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o masie opony. Które elementy konstrukcji opon ważą najwięcej? Czy cięższe modele opon są lepsze? Co ma wspólnego masa opon z osiągami? Jak istotnym parametrem jest masa opon? Przed jakimi dylematami stoją producenci z branży oponiarskiej?

Masa jest jednym z najistotniejszych parametrów każdej opony. Ostateczna masa to wynik wybranej budowy opony i rozwiązań zastosowanych w zakresie konstrukcji wewnętrznej. Wszystkie fabryki są zobowiązane respektować założoną wcześniej masę. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy dany rozmiar jest produkowany w różnych fabrykach.

masa przykładowej opony
Czy opony lżejsze będą lepsze? A może odwrotnie? Od czego to zależy?

Rola masy opony i jej obniżenie

Mniejsza masa opony pozwala na:

  • zmniejszenie oporów toczenia, a więc spadek zużycia paliwa,
  • zmniejszenie masy nieresorowanej, a więc lepsze osiągi: hamowanie, przyśpieszenie, większa precyzja kierowania, komfort prowadzenia, obniżenie zużycia elenentów zawieszenia.

Większość producentów decyduje się na zmniejszenie masy opon wraz każda kolejną generacją. Przekłada się to wyższe osiągi oraz niższe koszty produkcji i pozyskania materiałów. Trochę inaczej sytuacja może wyglądać w przypadku opon wysokich osiągów, gdzie masa jest jeszcze istotniejszym parametrem. Mogą tam mieć zastosowanie zaawansowane technologie i materiały, które pomimo że będą lżejsze mogą być droższe.

Metody stosowane w celu obniżenia masy opon:

  • zmniejszenie grubości poszczególnych elementów
  • "odchudzanie opon" - zmniejszanie masy poszczególnych elementów opony (zwężenie opasań, zwężenie bieżnika - czoła opony itd.)
  • stosowanie lżejszych koncepcji budowy opony
  • stosowanie lżejszych materiałów (kordów stalowych i tekstylnych wykonanych z lekkich włókien).

Masa w procesie produkcyjnym opon odgrywa istotna rolę. Masa każdej opony jest precyzyjnie określona. Istnieje oczywiście możliwość wystąpienia małych odstępstw mieszczących się w przyjętej tolerancji. Limity te są zwykle bardziej restrykcyjne jeśli chodzi o opony homologowane.

Opony niemieszczące się w tolerancji traktowane są jako niezgodne i nie trafiają do klientów. Zbyt mała lub zbyt duża masa względem masy specyfikowanej może sugerować brak pewnych elementów opony, użycie niewłaściwych elementów lub obecność ciała obcego, ewentualnie brak stabilności procesu produkcyjnego.

bieżnik 4mm opony zimowej
Bieżnik ma największy procentowy udział w masie opony.

Ile ważą przykładowe opony?

Rynek opon przeznaczonych do samochodów osobowych jest zróżnicowany, a ilość dostępnych rozmiarów jest bardzo duża. Od 13-calowych opon do niewielkich miejskich samochodów po modele przeszło 20-calowe do samochodów typu SUV i aut sportowych. Opony różnią się od siebie także masą. Oto kilka przykładów:

  • Opona w rozmiarze 155/70 R13 może ważyć około 6,5 kg.
  • 185/70 R13 między 7,0 a 7,2 kg.
  • 175/65 R14 między 6,5 a 7,2 kg.
  • 195/65 R15 między 8,2 a 9 kg.
  • W przypadku opon 20-calowych masa może wynieść do 15 kg.

Ile wynosi masa opon?
Opony do aut sportowych bywają statystycznie cięższe.

Rozbieżności w wadze opon

Spore rozbieżności w przypadku masy większych rozmiarów ogumienia wynikają z rożnych rozwiązań stosowanych w danych modelach opon. Muszą one gwarantować doskonalsze osiągi, a także znosić większe prędkości i obciążenia. Zdarza się, że w ramach tego samego modelu i rozmiaru, opony cechujące się wyższym indeksem prędkości i ogumienie typu extra load (XL) są cięższe. Dzieje się tak dlatego, że wyposażone są one dodatkowymi elementami, które wzmacniają ich konstrukcje i posiadają masywniejszą budowę.

Dowiedzieliśmy się już ilu kilogramów może sięgać masa opon w poszczególnych rozmiarach. Sprawdźmy jaki udział w masie należy do poszczególnych elementów opony. Każda produkowana obecnie opona radialna przeznaczona do samochodów osobowych musi składać się z elementów takich, jak: drutówki wraz z wypełniaczem, kapy butylowej, warstwy kordu tekstylnego (osnowy), boku z paskiem stopowym, bieżnika, opasań czoła (opasań stalowych i bardzo często ekranu – paska o kącie zero stopni).

budowa opony
Budowa opony.

Udział elementów opony w jej masie

Zależnie od przeznaczenia opony, indeksów prędkości i nośności, koncepcji budowy oraz procesu produkcji stosowanego przez wytwórcę, budowa opony może być uzupełniana o różne inne elementy. Trzeba jednak pamiętać, że ich udział w całkowitej wadze jest zazwyczaj mniejszy niż podstawowych elementów i nie przekracza on kilku procent na element.

W przypadku elementów podstawowych największy udział należy bieżnik, którego masa stanowi ok 35% całkowitej wagi opony. Przykładowo dla opony w rozmiarze 205/55 R16 może ona wynieść 2,8-3,2 kg. Masa bieżnika opon 13-calowych oscyluje w granicach ok. 2 kg. W przypadku modeli opon niskoprofilowych cechujących się niskimi bokami, ale znaczącym obwodem i szerokim czołem, udział bieżnika w masie całkowitej jest większa i może przekroczyć ok. 40%. Bieżnik to jedyny element opony, którego waga ulega zmianie podczas użytkowania opony. W naturalny sposób ulega on zużyciu, a stopniowe ścieranie wierzchniej warstwy sprawia, że zmniejsza się jego masa względem wyjściowej wagi.

waga bieżnika

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo