Historia opon Yokohama

Yokohama to jeden z gigantów nie tylko japońskiego, ale i całego globalnego rynku oponiarskiego. Jest siódmym największym producentem ogumienia na świecie, koncernem z blisko stuletnią historią i bogatymi tradycjami.

Owoc japońskiego boomu

Założenie przedsiębiorstwa oponiarskiego w Jokohamie w 1917 roku, w wyniku porozumienia zawartego pomiędzy spółką Yokohama Cable Manufacturing i amerykańskim producentem ogumienia B.F. Goodrich, miało miejsce w kluczowym momencie najnowszej historii japońskiego cesarstwa. Dzięki reformom w kraju rósł poziom industrializacji, szybko rozwijał się przemysł ciężki, energetyczny, zwiększały się moce produkcyjne i zatrudnienie, a w trakcie I wojny światowej Japonia zyskała nowe możliwości eksportowe. Yokohama Rubber Company była jedną z wielu nowych firm kiełkujących na fali gospodarczego boomu azjatyckiego państwa. Już w 1919 roku na przedmieściach Jokohamy powstała pierwsza fabryka, wyposażona w amerykańskie maszyny, zdolna do wytwarzania nie tylko opon, ale i całej gamy gumowego asortymentu odpowiadającego rosnącym potrzebom przemysłu.

W 1921 roku Yokohama wypuściła na rynek swoją premierową i pierwszą w ogóle w Japonii oponę kordową, kilkakrotnie wytrzymalszą od tych, które do tej pory można było kupić w Kraju Kwitnącej Wiśni. Wkrótce oferta marki poszerzyła się m.in. o ogumienie do samochodów ciężarowych, ale po zaledwie dwóch kolejnych latach dalszy rozwój firmy został zahamowany wskutek trzęsienia ziemi, które zniszczyło fabrykę Hiranuma. Jej mozolna odbudowa, a następnie inwestycja w kolejny, dziesięciokrotnie większy zakład w Turumi (rok 1929), pozwolił Yokohamie złapać drugi oddech na początku kolejnej dekady.

yokohama stare logo yokohama stare logotypy 2
Stare logo Yokohamy.

 

Sprawdź ofertę opon Yokohama

Opony dla cesarza

Takie produkty, jak choćby gumowe pasy transmisyjne zastępujące te wykonane ze skóry (Yokohama stworzyła pierwszy w Japonii pas typu V) czy pierwsze opony z bieżnikiem w kształcie litery „Y”, dziś uważane są za kluczowe w dziejach industrializacji Japonii w czasach sprzed II wojny światowej. Mówiąc o industrializacji, należy przede wszystkim wspomnieć o rozwijającym się przemyśle samochodowym, który mógł liczyć na solidne wsparcie ogumienia Yokohama. Od 1935 roku opony tej marki trafiały do wyposażenia największych japońskich producentów – Nissana i Toyoty. Yokohama wyprodukowała nawet specjalny zestaw opon do samochodu japońskiego cesarza.

W trakcie drugiej wojny światowej przedsiębiorstwo przestawiło się na działalność na rzecz armii. Koniecznością tamtych czasów było otwarcie nowej fabryki w Mie w 1944 roku, w której powstawały między innymi opony do samolotów wojskowych. Po wojnie szefowie Yokohamy stanęli przed zadaniem podobnym do tego, które ówczesna rzeczywistość postawiła przed władzami Japonii: odbudowy dawnego potencjału. Popyt nie tylko na ogumienie, ale i masę produktów niezbędnych w różnych gałęziach gospodarki, skłonił Yokohamę do przejęcia w 1950 roku zakładu Mishima, który wcześniej należał do spółki Meiji Rubber Manufacturing. Rok później firma wzbogaciła się o kolejny zakład, tym razem w Hiratsuka.

fabryka yokohamy
Fabryka Yokohamy na Filipinach.

Rozwój w powojennym świecie

To nie koniec ważnych posunięć w powojennym porządku. Yokohama odnowiła swoje partnerstwo z B.F. Goodrich, dzięki czemu solidnie odświeżyła katalog swoich opon (w 1954 roku przedstawiła pierwszą w Japonii oponę bezdętkową). W 1955 roku zawarła kolejne przymierze – z amerykańskim przedsiębiorstwem Aeroquip Corporation, zyskując w ten sposób prawa patentowe i kontrakty w branży lotniczej. Produkcja ogumienia do samolotów (a także innych części, jak węże czy uszczelki) stała się istotną częścią funkcjonowania firmy. W 1957 roku Yokohama zaprezentowała swoje pierwsze opony do odrzutowców. Dodajmy, że w latach 50. Yokohama weszła też na tokijską giełdę i do Tokio, z Jokohamy, przeniosła swoją siedzibę.

W kolejną dekadę firma wchodziła z premierowymi modelami ogumienia z syntetycznej gumy oraz oponami z nylonowym kordem. Kolejną innowacją marki był całoroczny model Hamaking, który przez lata dominował nie tylko na rodzimym rynku. Świadectwem dalszego rozwoju Yokohamy było m.in. otwarcie następnej fabryki w Shinshiro w 1964 roku oraz utworzenie własnego centrum badawczego. To tam powstawały pierwsze opony radialne do samochodów osobowych (1967 rok), ciężarowych i autobusów, a także m.in. ogumienie do aut wyścigowych oraz ogumienie typu high performance. Gdy firma umacniała swoją pozycję na rynku azjatyckim, nie zapominała też o ekspansji zagranicznej. W 1969 roku założono jej amerykańską filię – Yokohama Tire Corporation. Rok później podobny oddział zaczął działać w sąsiedniej Kanadzie, w 1976 roku w Australii, a w 1988 roku – w Niemczech.

wspolczesne logo opon yokohama
Współczesne logo Yokohamy.

Z Japonii na podbój świata

W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Yokohama systematycznie poszerzała swoją ofertę przemysłową. Otworzyła dwie nowe fabryki zajmujące się wyłącznie produkcją przewodów hydraulicznych oraz opon o dużych rozmiarach, takich jak model OTR adresowany do dużych, 200-tonowych industrialnych samochodów ciężarowych. Trudno byłoby zliczyć wszystkie dziedziny gospodarki, w których obecne były towary sygnowane przez japońską firmę – Yokohama uczestniczyła w wytwarzaniu sprzętu sportowego, przeciwpożarowego, budowlanego, a nawet komponentów rakiet.

Wracając do ekspansji międzynarodowej japońskiej marki: oprócz otwierania zagranicznych oddziałów (kolejne: na Filipinach w 1998 roku, fabryka w Chinach w 2003 roku, oddziały w Rosji i Tajlandii w 2005 roku oraz w Indiach w 2006 roku), u progu XXI wieku firma zaczęła inwestować również w mniejsze przedsiębiorstwa oponiarskie i to nie tylko w Azji. W 1984 roku Yokohama stała się właścicielem 10-procentowego udziału w południowokoreańskiej spółce Hankook Tyre oraz 26-procentowego w malezyjskim IT International. Stworzyła też spółkę joint venture z innym japońskim producentem ogumienia, Toyo Tyre and Rubber i przejęła amerykańską firmę Mohawk Rubber Company, wraz z jej fabryką w Ohio oraz dwoma zakładami bieżnikowania w Kalifornii i Alabamie. Dziś Yokohama jest siódmym największym imperium oponiarskim na świecie, jej oddziały rozsiane są w ponad dwudziestu krajach na pięciu kontynentach.

Od kilkunastu lat Yokohama angażuje się w sporty motorowe, będące najlepszą areną dla prezentowania zdobyczy przemysłu oponiarskiego. W Stanach Zjednoczonych firma patronuje takim imprezom jak American Le Mans czy Red Line Time Attack. Dostarcza też ogumienie do cyklów IMSA GT3 Cup Challenge, World Touring Car Championship czy Macau Grand Prix. Co ciekawe, motosport nie jest jedyną dyscypliną, w jakiej reklamuje się japońska marka. Yokohama jest sponsorem dwóch klubów zawodowej ligi koszykówki NBA: Boston Celtics i San Antonio Spurs.


dlaczego warto kupić w oponeo

Galeria

opony yokohma reklama 1

opony yokohama reklama 2

opony yokohama reklama 3

opony yokohama reklama 4

opony yokohama reklama 5

opony yokohama reklama 6

opony yokohama reklama 7

reklama opon yokohama 9

reklama opon yokohama 10

reklama opon yokohama 11

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze
Re: Historia opon Yokohama
dawid 2011-12-01 Odpowiedz

mistrz yokohama

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo