Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Historia opon Hankook

OPONEO.PL, 

Siódmy największy producent ogumienia na świecie jest zarazem największą i najstarszą firmą oponiarską w Korei Południowej. Choć od jej założenia minęło ponad pół wieku, szefowie marki Hankook wciąż kierują się dewizą, jaka przyświecała jej twórcom: „Droga musi być dokładnie zaplanowana, by dotrzeć do pełnej satysfakcji”.

Hankook, czyli Korea Południowa

Choć słowa te brzmią trochę jak jeden z cytatów żywcem wzięty ze słynnej „Sztuki wojennej Sun Zi”, obrazują metodyczność funkcjonowania koreańskiej firmy od dziesięcioleci. Za datę wyznaczającą jej początek uznaje się rok 1941, gdy w Seulu powstała spółka Chosun Tire Industrial Co. LTD. Założono ją w czasach burzliwych i to nie tylko dla Korei, pozostającej wtedy pod japońską okupacją. Rok przed tym, jak kraj odzyskał niepodległość, w pierwszej fabryce w Yeongdeungpo rozpoczęła się produkcja premierowych opon marki Chosun.

Współczesny zakład Hankook. Fot. Hankook
Współczesny zakład Hankook (fot. Hankook).

Hankook, czyli Korea Południowa

Pierwsza dekada upłynęła na mozolnym budowaniu całego przedsiębiorstwa od zera – począwszy od maszyn, przez technologie i wykwalifikowane kadry, aż po profesjonalne strategie biznesowe. W latach pięćdziesiątych firma rozwijała się w zadowalającym tempie, korzystając z rosnących potrzeb przemysłu motoryzacyjnego. W 1962 roku opony marki Chosun po raz pierwszy trafiły na eksport – początkowo na rynek azjatycki, ale był to kolejny krok pokazujący systematyczny progres. Sześć lat później spółka zadebiutowała na Koreańskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wtedy też zmieniona została jej nazwa – Chosun Tire Industrial zostało przemianowane na Hankook Tire Manufacturing. Nowy szyld doskonale odnosił się do rodowodu firmy, stojącej u progu ogólnoświatowej ekspansji. Hankook oznacza w języku koreańskim po prostu „Koreę Południową”.

Nowoczesne laboratorium Hankook do badania poziomu hałasu generowanego przez opony. Fot. Hankook
Nowoczesne laboratorium Hankook do badania poziomu hałasu generowanego przez opony (fot. Hankook).

Rozwój oparty na wiedzy

Aby ekspansja ta była możliwa, przedsiębiorstwo musiało mieć mocne podstawy. Dlatego w 1977 roku wzbogaciło się o nową fabrykę w Incheon, zaś dwa lata później otworzyło kolejną w Daejeon. W tamtych czasach był to największy zakład produkujący opony na świecie. Z takim zapleczem, Hankook mógł odważnie przebijać się na inne rynki, a efekty tego były widoczne bardzo szybko. W 1980 roku firma przekroczyła barierę 100 milionów dolarów obrotu eksportowego. Rok później, jej szefowie zachęceni świetnymi wynikami finansowymi, postanowili utworzyć przedstawicielstwo w Stanach Zjednoczonych. W ten sposób powstała spółka Hankook Tire America Corporation.

Ponieważ dla ludzi zarządzających firmą „droga zawsze musiała być dokładnie zaplanowana”, nieodłącznym elementem jej rozwoju, było poszerzanie swojej wiedzy w danej dziedzinie (od lat firma przeznacza ok. pięć procent dochodów na programy badawcze). Dlatego w 1982 roku Hankook stworzył swój pierwszy Centralny Instytut Badawczy w Daejon, a kilka miesięcy później świętował inaugurację centrum do spraw badań i rozwoju w Stanach Zjednoczonych. Akron Technical Center, jak sama nazwa wskazuje, wybudowany w mieście w stanie Ohio, zwanym światową stolicą opon, był pierwszym takim ośrodkiem koreańskiej firmy utworzonym za Oceanem. W latach dziewięćdziesiątych Hankook zwrócił się ku Chinom, zakładając swoją filię w Pekinie, a następnie budując fabryki w Jiaxing i Jiangsu (w Jiaxing otwarty został również instytut badań). Równolegle, kolejny zakład powstał w koreańskim Keumsan, zaś nowe centrum badawcze zostało uruchomione w Europie. Na jego siedzibę wybrano Hanower w Niemczech. Dzięki tym zabiegom, w 1995 roku obrót eksportowy spółki przekroczył kolejną granicę, tym razem na poziomie pół miliarda dolarów.

Hankook bieże udział w licznych imprezach motoryzacyjnych. Fot. Hankook
Hankook jest również aktywny w dziedzinie sportów motorowych.

Awans do siódemki największych

Nowe milenium firma przywitała otwarciem Europejskiego Centrum Dystrybucji w Rotterdamie. Jednak prawdziwym wydarzeniem o charakterze strategicznym było podpisanie porozumienia z koncernem Michelin w 2003 roku. W wyniku tego kroku, Hankook poszerzył swoją strefę wpływów o pierwszą europejską filię we Francji, a następnie o kolejne, w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Hiszpanii, Turcji, Rosji i we Włoszech. W 2007 roku pierwsze opony zjechały z taśmy produkcyjnej w najnowszego zakładu firmy na Węgrzech. Cała instalacja przemysłowa wybudowana za ponad 500 milionów euro robi wrażenie – na powierzchni 560 tys. metrów kwadratowych w miejscowości Dunaujvaros, już w pierwszych miesiącach funkcjonowania zakładu powstawało 15 tysięcy opon dziennie (czyli około pięć milionów opon rocznie). Ta kampania wywindowała koreańską firmę na siódme miejsce w rankingu największych na świecie producentów ogumienia.

Satysfakcja może być większa, musi być zaplanowana

W 2004 roku Hankook przedstawił nową identyfikację wizualną marki. Przewodnim hasłem jej produktów stało się „Driving Emotion”. Rok później nawiązał technologiczną współpracę partnerską z niemiecką firmą tuningową Hamann Motorsport. W ostatnich latach koreańska spółka mocniej angażuje się również w sporty samochodowe. W sezonach 2007-2009 Hankook dostarczał opony do wyścigów IMSA Prototype Lites, będące bezpośrednim zapleczem American Le Mans Series, w których zresztą koreańska marka też jest obecna. Podobnie jest w przypadku serii Asian Le Mans.

Dziś Hankook zatrudnia ponad 14 tysięcy pracowników w swoich fabrykach i innych ośrodkach oraz dystrybuuje opony w 180 krajach całego świata. Około 70 procent dochodów firmy generowane jest ze sprzedaży zagranicą. Ogumienie koreańskiej marki trafia do oryginalnego wyposażenia samochodów takich producentów, jak Audi, Chevrolet, Chrysler, Ford, Hyundai, Kia, Opel, Renault i Volkswagen. To z pewnością satysfakcja, choć jak powiedzieliby założyciele firmy Hankook, satysfakcja ta może zawsze być większa. A droga do tego z pewnością jest już zaplanowana.

 

Zobacz ofertę opon Hankook

 

dlaczego warto kupić w oponeo

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Napisz komentarz
Dodaj komentarz

Informacje o plikach cookies