Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Etykiety na oponach

OPONEO.PL, 

Etykiety na oponach pojawią się na rynku od 1 listopada 2012 roku. O czym będą informowały, jaką funkcję będą pełniły? Przeczytaj i dowiedz się.

O czym będą informowały etykiety na oponach?

Efektywność paliwowa - opory toczenia

  • Efektywność paliwowa w przypadku opon określana jest przez współczynnik oporów toczenia.
  • Współczynnik ten wyrażany jest przez wartość kg/t (ilość kilogramów na tonę). Obrazowo - jeśli opona ma współczynnik 12kg/t, to pojazd, będący w ruchu, zużywa taką samą ilość energii, jak gdyby wspinał się po pochyłości 1,2%.
  • Efektywność energetyczna danej opony będzie wyrażana w klasach: A, klasa najwyższa: 6,5 kg/t; G, klasa najniższa, wynosząca 12 kg/t.

Efektywność paliwa - opory toczenia
Współczynnik oporów toczenia RRC (kg/t) Klasa efektywności energetycznej
RRC ≤ 6.5 A
6.6 ≤ 7.7 B
7.8 ≤ RRC ≤ 9.0 C
pusta D
9.1 ≤ RRC ≤ 10.5 E
10.6 ≤ RRC 12.0 F
RRC ≤ 12.1 G
 

Poziom hałasu zewnętrznego generowanego przez opony

  • O poziomie hałasu generowanego przez oponę poinformuje nas piktogram głośnika i wartość decybeli, bez podziału na klasy.
  • Najniższa dopuszczalna wartość 72 dB jest o 4 dB niższa od przeciętnej głośności obecnych opon na rynku.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

  • Przyczepność na mokrej nawierzchni określa się przez długość drogi hamowania pojazdu w tych warunkach.
  • Klasa najwyższa A oznacza, że dany model opony hamuje lepiej o 55% procent od opony porównawczej. Klasa G oznacza natomiast, ze dany model opony hamuje o 10% lepiej od opony porównawczej.
  • Klasy przyczepności na mokrej jezdni będą odpowiać zakresom współczynnika przyczepności G. Jest on stosunkiem przyczepności standardowej porównawczej opony badawczej do przyczepności danej opony.

Przyczepność na mokrej nawierzchni
G - współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni Klasy przyczepności na mokrym
155 ≤ G A
140 ≤ G 154 B
125 ≤ G ≤ 139 C
Pusta D
110 ≤ G ≤ 124 E
G ≤ 109 F
Pusta G
 

Które opony będą wyłączone z etykietowania?

Uregulowanie to obejmie swoim zasięgiem opony montowane jako pierwsze wyposażenie i dostępne na rynku wymiany do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, z wyłączeniem:

  • poziomu przyczepności na mokrej nawierzchni dla opon dostawczych i ciężarowych,
  • poziomu efektywności energetycznej i hałasu dla profesjonalnych opon off-roadowych,
  • opon bieżnikowanych,
  • opon z kolcami,
  • opon do użytku tymczasowego (typ T),
  • opon mających średnicę osadzenia mniejszą niż 254 mm (10”) lub większą niż 635mm (25”),
  • opon o indeksie prędkości mniejszym niż 80 km/h (indeks F),
  • opon zaprojektowanych dla pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz przed 1 październikiem 1990 roku.

Jak będą wyglądały etykiety?

Etykiety będą miały formę naklejek umieszczanych na bieżniku. Ich minimalny rozmiar wynikający z przepisów będzie wynosił 75mm na 110mm.

Wzór etykiety na oponie - część obligatoryjna

Wzór etykiety na oponie - część obligatoryjna.

Kiedy etykiety pojawią się na oponach?

Przepisy wejdą w życie od 1 listopada 2012 i do tego czasu państwa członkowskie muszą do nich dostosować swoje ustawodawstwo.

Skąd będziemy wiedzieć, co oznaczają etykiety?

Informacje zawarte na etykietach opon, jeśli mają być dla nas przydatne, muszą być przede wszystkim szeroko dostępne. Aby zapewnić dostępność tych informacji i umożliwić klientom porównanie klas efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu, Unia Europejska przewidziała akcję informacyjną, której zasady zawarła w przepisach.

Strony internetowe dystrybutorów, będą musiały dodatkowo zawierać:

  • wyjaśnienie piktogramów umieszczonych na etykietach,
  • klauzulę, że poziom zużycia paliwa i bezpieczeństwo na drodze silnie zależy od zachowań kierowcy, w tym głownie że: eco-driving może znacznie obniżyć zużycie paliwa, ciśnienie powietrza powinno być regularnie sprawdzane, aby podnieść poziom przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności energetycznej.

Wszystko po to, aby kupujący dokonywał świadomego wyboru mając komplet informacji dotyczących danej opony.

Co dalej?

Komisja Europejska nie później niż po 5 latach od wprowadzenie w życie tych przepisów, dokona przeglądu limitów dla poszczególnych klas efektywności energetycznej i przyczepności na mokrej nawierzchni, być może rozważy też dodanie kolejnych kryteriów takich jak odporność na aquaplanning i zachowanie opony podczas jazdy na zakręcie oraz objęcie obowiązkiem etykietowania opon bieżnikowanych.

Kto następny?

Europa nie jest odosobniona jeśli chodzi o przepisy dotyczące etykietowania opon. Podobne przepisy powstają właśnie w USA i w Japonii. W USA władze stanu Kalifornia i organizacja NHTSA przewidują zakres informacji rozszerzony względem przepisów europejskich o trwałość opon.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (9)
Dynx 2009-11-26
Wygląda to co całkiem rozsądnie- dobrze że nie skupili się tylko na oporach toczenia i uwzględnili też przyczepność. Moim zdaniem dobrze by było gdyby podawano też trwałość opon. Odpowiedz
Mir 2012-04-09
Dobrze, że nie skupili się tylko na oporach toczenia i uwzględnili też przyczepność. Moim zdaniem dobrze byłoby, gdyby podawano też trwałość opon na etykiecie. ps. cieszę się ,że jest portal oponeo-). Pozdrawiam Cały Zespół Opoeneo.pl i ich czytelników! Odpowiedz
Weeedel 2009-12-29
Kolego chiał bym Ciebie zapytac co masz na mysli mowiac TRWAŁOSC ? Bo w sumie pomysł wydaje sie byc doby ale ja zrobie na yokohamie wdrive 20tys moja Impreza 340Km a TY 130tys km Matizem jezdzac tylko po błocie. Odpowiedz
Sean 2010-01-11
Weeedel 2009-12-29
Kolego chiał bym Ciebie zapytac co masz na mysli mowiac TRWAŁOSC ? Bo w sumie pomysł wydaje sie byc doby ale ja zrobie na yokohamie wdrive 20tys moja Impreza 340Km a TY 130tys km Matizem jezdzac tylko po błocie.
Przejdź do komentarza
Wiec dla Ciebie trwałośc powinna być ważnym parametrem. To jest istotna rożnica zrobić 15tys, a 20tys. Odpowiedz
KumhoOctavia 2009-12-08
Etykiety na oponach na moje nie są czytelne. Zdecydowanie cieszy mnie sam fakt ze beda. Ciekawi mnie jak beda po 2012 wygladaly koncerny dalekowschodnie. Czy swoja jakoscia beda nawiazywały walke z duzymi koncernami ... Ciekawe czy te etykiety beda w pełni obiektywne i jest jeszcze jedno halo. Hamowanie na mokrej no dobra a trwałosc ? Zgodnie z moja wiedza czesto jest tak ze opona trwała traci na trakcji i odwrotnie. Co o tym myślicie ? Odpowiedz
Jaco 2010-01-12
KumhoOctavia 2009-12-08
Etykiety na oponach na moje nie są czytelne. Zdecydowanie cieszy mnie sam fakt ze beda. Ciekawi mnie jak beda po 2012 wygladaly koncerny dalekowschodnie. Czy swoja jakoscia beda nawiazywały walke z duzymi koncernami ... Ciekawe czy te etykiety beda w pełni obiektywne i jest jeszcze jedno halo. Hamowanie na mokrej no dobra a trwałosc ? Zgodnie z moja wiedza czesto jest tak ze opona trwała traci na trakcji i odwrotnie. Co o tym myślicie ?
Przejdź do komentarza
A mi się wydaje, że są całkiem czytelne i sprawa jest jasna. Dokładnie jak z lodówkami. Tylko że lodówki nie mają części dotyczącej hamowania:) Wybieram oponę, która ma najlepsze klasy, pewnie tak będzie, żeby nie kupowąć gorszych niż klasa C. Odpowiedz
Cyga 2010-05-05
Nareszcie ktoś pomyslal. Dla kogos kto sie nie zna lub ma mala wiedze na temat opon fajne rozwiazanie. Odpowiedz
Reggy 2010-05-05
Cyga 2010-05-05
Nareszcie ktoś pomyslal. Dla kogos kto sie nie zna lub ma mala wiedze na temat opon fajne rozwiazanie.
Przejdź do komentarza
Myslę że jeszcze większą korzyścią dla wszystkich kierowców, będzie to że teraz producenci będą musieli dbać o to żeby w sposób zrównoważony i skuteczny poprawiać wszyskie osiągi opon. Odpowiedz
terry 2010-07-27
Reggy 2010-05-05
Myslę że jeszcze większą korzyścią dla wszystkich kierowców, będzie to że teraz producenci będą musieli dbać o to żeby w sposób zrównoważony i skuteczny poprawiać wszyskie osiągi opon.
Przejdź do komentarza
Nie słychać ostatnio nic więcej w temacie etykiet , natomiast myślę, że producenci ostro się przygotowują. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz