Sprawdź swoje zamówienie

Wpisz numer zamówienia oraz nazwisko w przypadku klienta indywidualnego, lub NIP w przypadku firmy.

Sprawdź status

Sprawdź status zamówienia

Czy znalazłeś informacje, których szukałeś?

Ciśnienie w oponach

OPONEO.PL, 

Sprawdź, dlaczego warto dbać o ciśnienie w oponach. Poznaj wyniki badań i konsekwencje utrzymywania niewłaściwego ciśnienia w oponach.

Dlaczego warto zadbać o właściwe ciśnienie?

Ze względów bezpieczeństwa

  • Jak podaje amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogumienie ze zbyt niskim ciśnieniem sprawia, że droga hamowania wydłuża się aż o 22 procent.
  • Badania Bridgestone pokazały, że aż 6% wypadków śmiertelnych na drogach powoduje przebicie opony, jej rozerwanie lub spadek ciśnienia powietrza.

Ze względu na oszczędność

  • Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują zwiększenie spalania i znacznie skracają swoje przebiegi
  • Badania, które przeprowadzono w Kanadzie wykazały, iż prawidłowe ciśnienie w oponach skutkuje 2 tygodniami jazdy bez tankowania w skali roku (dla przeciętnego kierowcy).
  • Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie sprawia, że przebieg opony może wpłynąć na skrócenie przebiegu ogumienia nawet o 40% (zgodnie z badaniami Bridgestone).

Ze względów ekologicznych

  • Wg badań Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone kierowcy w Unii Europejskiej w 2008 roku spalili niepotrzebnie 3.9 mld litrów paliwa i zużyli przedwcześnie 29,6 mln opon. Wskutek tego zmarnowano 7.8 mld euro, a do atmosfery dostało się 9.2 megaton CO2. Są to wyniki przeglądu kontrolnego ogumienia, które przeprowadzono w 14 krajach Unii Europejskiej w 2008 roku na 31178 autach osobowych.

Informacja o właściwym poziomie ciśnienia znajduje się często na klapce wlewu paliwa.

Informacja o właściwym poziomie ciśnienia znajduje się często na klapce wlewu paliwa.

Co jest powodem utraty ciśnienia?

Zgodnie z badaniami amerykańskiego Department Of Transport, zbyt niskie ciśnienie w 85% przypadków jest wynikiem niewielkiego i stopniowego, ale jednocześnie regularnego i stałego ubytku powietrza w oponie. Tylko w 15% sytuacji zbyt niskie ciśnienie jest spowodowane przez utratę w wyniku uszkodzeń (np. najechania na krawężnik lub uderzenia).

Jakie są przyczyny naturalnej utraty ciśnienia?

  • niewłaściwy montaż opony,
  • wpływ temperatury,
  • niewielkie uszkodzenia,
  • nieszczelny zawór lub wentyl.

Jak często trzeba kontrolować ciśnienie?

Ciśnienie w kołach powinno być sprawdzane zapobiegawczo raz na dwa tygodnie, a obowiązkowo przynajmniej raz w miesiącu.

prawidlowe cisnienie niski profil opony

Prawidłowe ciśnienie w oponie o niskim profilu.

W jaki sposób sprawdzać ciśnienie?

  • Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych kołach.
  • Nie poleca się kontroli ciśnienia w oponach „na oko”, szczególnie w przypadku opon o profilu niższym niż 65.
  • Najrozsądniej jest wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego lub na stację benzynową.

Jakie powinienem mieć ciśnienie w oponach?

Zalecane przez producentów

Gdzie znajdę informacje o ciśnieniu zalecanym do mojego samochodu?

Sprawdź naszą tabelę ciśnień i dowiedz się, jakie ciśnienie opon jest zalecane do Twojego pojazdu.

niskie cisnienie opona o niskim profilu

Zbyt niskie ciśnienie w oponie niskoprofilowej.

Informacje o prawidłowym ciśnieniu znajdziesz również:

  • w schowku,
  • na wlepce na słupku znajdującym się przy drzwiach kierowcy,
  • na klapce wlewu paliwa,
  • w instrukcji pojazdu.

Czy można dostosować ciśnienie w oponach do własnych preferencji?

Tak, można je dostosować w pewnym zakresie. Nie poleca się jednak przekraczać +/- 10 % od wartości, która zalecana jest dla danej opony.

Kiedy warto pomyśleć o regulacji ciśnienia?

  • podczas jazdy z przyczepą,
  • w przypadku zbyt dużej zmiany obciążenia samochodu,
  • w trakcie jazdy miejskiej po dziurawej drodze (niższe ciśnienie może podwyższyć komfort jazdy na miejskich dziurach),
  • podczas dłuższej jazdy po dość równej drodze ze znaczną prędkością (trochę wyższe ciśnienie pomoże w zmniejszeniu oporów toczenia).

Uwaga! Pod żadnym pozorem nie można zmieniać ciśnienia w oponach znajdujących się na tej samej osi.

Wówczas, nawet niewielkie odchylenia w wartości ciśnienia np. prawego koła spowodują "zjeżdżanie" samochodu na prawą lub lewą stronę drogi.

Kopiowanie treści surowo wzbronione. Zobacz konsekwencje prawne
Komentarze (21)
Ciśnienie w oponach 2009-06-18
Świetny artykuł, wreszcie coś można znaleźć w sieci sensownego. pozdrawiam Odpowiedz
Cichy 2011-01-08
w upaly bedzie wyzsze cisnienie w kolach, czyli jak temp. powietrza wzrosnie o dobre kilka stopni, to nalezy sie spodziewac, ze bedzie trzeba troche powietrza z kol spuscic. ponadto sprawdzamy cisnienie na zimnych oponach (tj. po tym jak samochod stal kilka godz.), bez zabawy w odejmowanie 0,3 bara.. pozdro Odpowiedz
Golf V Gti 2010-07-19
Continental mi sie skonczył po 27tysiacach bo nie sprawdzałem cisnienia, ale opona była kozak. POstanowiłem kupic raz jesce bo opowiedziano mi ze moze cisnienia nie pilnowałem ronice były niewieliie ale dopompowuje jezeli tak moge to nazwac i teraz juz mam 36tys i jest jescze troche do TWI Odpowiedz
Przedstawiciel. 2010-04-15
Im lepsza guma tym bardziej trzeba ppilnowac ! Odpowiedz
Sean 2010-04-19
Przedstawiciel. 2010-04-15
Im lepsza guma tym bardziej trzeba ppilnowac !
Przejdź do komentarza
Ująłbym to inaczej: Im lepsza guma tym bardziej warto pilnować:-) Odpowiedz
Edek 2010-01-07
Zgadza sie tylko wszystko w granicach rozsadku i mozna ustawic auto bardziej pod siebie. Kierowcy rajdowi tez maja swoje preferencje w zaloeznosci od koła profilu opony i trasy. Odpowiedz
0robson0 2009-09-14
Szczerze mówiąc nie miałem pojęcia, że ciśnienie w oponach ma, aż tak duże znaczenie. Kiedy wydawało mi się, że jest mało to uzupełniałem, ale tak naprawdę nigdy nie przykładałem do tego wagi. Po przeczytaniu artykułu stanowczo zmienię swoje podejście. Odpowiedz
sim 2010-06-11
Cytat z artykułu: "Jeśli zdarzy nam się konieczność pomiaru na ciepłych kołach, do wyniku należy DODAĆ 0,3 bara." Poprawka - w powyższym przypadku raczej należy ODJĄĆ te 0,3 bara, bo tylko wtedy otrzymamy rzeczywistą (na zimnych oponach)wartość ciśnienia. Odpowiedz
Pytaie 2010-06-14
Czyli w upały powinno byc mniej powietrza tak ? Odpowiedz
mee 2009-10-19
Super artykuł. Czyli jeśli napompować sobie o 0,2 bara więcej niż zaleca producent (2,2) to wychodzi, że co 3 miesiące należałoby sprawdzić ciśnienie i dopompować około 0,2 (z 2,2 do 2,4). Wtedy oscylujemy cały czas w zakresie 2,2-2,4 (nie przekraczamy 10% różnicy) i przy tym nie latamy co chwila na stację. Odpowiedz
Reggy 2009-10-19
mee 2009-10-19
Super artykuł. Czyli jeśli napompować sobie o 0,2 bara więcej niż zaleca producent (2,2) to wychodzi, że co 3 miesiące należałoby sprawdzić ciśnienie i dopompować około 0,2 (z 2,2 do 2,4). Wtedy oscylujemy cały czas w zakresie 2,2-2,4 (nie przekraczamy 10% różnicy) i przy tym nie latamy co chwila na stację.
Przejdź do komentarza
Ja się staram sprawdzać ciśnienie co 1000 km. Warto bocisnieni niższe o 20% to szybsze o 30% zuzycie bieżnika i szkodliwa sytuacja dla konstrukcji wewnetrznej opony zwłaszca przy sporym obciążeniu. Najlepiej zopatrzyc sie w ręczny manomet za grosze i nie trzeba latać po stacjach benzynowych. cała operacja trwa góra 2 minuty, a głowa spokojna. pozdr Odpowiedz
robert 2009-11-07
wiecej takich artykułów Odpowiedz
CupraR 2009-12-01
Ja zawsze staram sie miec mniej niz zaleca producent, własnie o te kilka % moje auto jest za twarde i tym zyskuje na komforcie. Moim zdaniem artykuł bardzo dobry mało jest takiej widzy w internecie , od dzis mój max to -10% ;) Odpowiedz
MadEinChina 2009-12-02
jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu Odpowiedz
Red 2010-01-11
MadEinChina 2009-12-02
jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu
Przejdź do komentarza
Ja muszę dolewać teraz płyn do spryskiwacza raz na tydzień i nie uważam, żeby to była strata czasu. Poświecam wtedy też minutę na sprawdzenie ciśnienia. Mały manometr kosztuje kilka złotych nie jest może super dokładym urządzeniem, ale obras sytuacji daje. Odpowiedz
Weedel 2010-02-04
Red 2010-01-11
Ja muszę dolewać teraz płyn do spryskiwacza raz na tydzień i nie uważam, żeby to była strata czasu. Poświecam wtedy też minutę na sprawdzenie ciśnienia. Mały manometr kosztuje kilka złotych nie jest może super dokładym urządzeniem, ale obras sytuacji daje.
Przejdź do komentarza
Znam kolego problem kiedys jezdziłem mazda 323F która ma zbiornik spryskiwacza 2litry i dolewałem 2-3 razy w miesiacu. Z ciekawostek dodam ze jakos mocno on uchodził ze zbiorniczka. Teraz po zmianie na nowe auto BMW okazuje sie ze zbiornik ma prawie 7 litrów i dolewam raz na 4 miesiace. Wracajac do tematu i konczac ET ja zawsze sprawdzam cisnienie przy tankowaniu paliwa jak wizualnie opona wyglada mi na mało dodmuchana :) Odpowiedz
Def 2010-02-05
Weedel 2010-02-04
Znam kolego problem kiedys jezdziłem mazda 323F która ma zbiornik spryskiwacza 2litry i dolewałem 2-3 razy w miesiacu. Z ciekawostek dodam ze jakos mocno on uchodził ze zbiorniczka. Teraz po zmianie na nowe auto BMW okazuje sie ze zbiornik ma prawie 7 litrów i dolewam raz na 4 miesiace. Wracajac do tematu i konczac ET ja zawsze sprawdzam cisnienie przy tankowaniu paliwa jak wizualnie opona wyglada mi na mało dodmuchana :)
Przejdź do komentarza
Doświadczony kierowca, który zna swój samochód zwykle czuje i widzi, gdy coś jest nie tak. Jednak wielu osobą brakuje doświadzczenie (czasami to też kwestia płci:-), a i nasze zmysły są zawodne. dlatego co pomiar to pomiar. Odpowiedz
MarioRR 2009-12-07
MadEinChina 2009-12-02
jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu
Przejdź do komentarza
Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej. Odpowiedz
Def 2010-01-12
MarioRR 2009-12-07
Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej.
Przejdź do komentarza
Tankować Ci się nie chce bo trzeba kasę bulić:-) Odpowiedz
Marianiano 2009-12-16
MarioRR 2009-12-07
Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej.
Przejdź do komentarza
Mowi sie coraz głosniej o obowiazkowych czujnikach cisnienia wtedy kontrola cisnienia opon bedzie prostrza dla szarego uzytkownika. Mam nadzieje ze nie wplynie to na ceny aut i bedzie to porzadek dzienny jak radio w seryjnycm wyp. Nie chce mi sie sprawdzac cisnienia co 1000km bo u mnie to 3 razy w miesiacu. Odpowiedz
cyga 2010-04-26
Kolejny ciekawy artykuł. najbardziej spodobały mi się czujniki stosowane przez firme Pirelli. Czasem można zapomnieć o sprawdzaniu ciśnienia a one nas w jakimś stopniu informują, co sie przekłada na dłuższa żywotność opony i bezpieczeństwo. Odpowiedz
Napisz komentarz
Dodaj komentarz