Ciśnienie w oponach

Sprawdź, dlaczego warto dbać o ciśnienie w oponach. Poznaj wyniki badań i konsekwencje utrzymywania niewłaściwego ciśnienia w oponach.

Dlaczego warto dbać o właściwe ciśnienie?

Ze względów bezpieczeństwa

  • Badania Bridgestone pokazały, że aż 6% wypadków śmiertelnych na drogach spowodowanych jest rozerwaniem, przebiciem lub spadkiem ciśnienia powietrza w oponie.
  • Jak podaje amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania aż o 22 procent.

Ze względu na oszczędność

  • Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują większe zużycie paliwa oraz znacząco skracają swoje przebiegi
  • Badania przeprowadzone w Kanadzie wykazały, że posiadanie właściwego ciśnienia w oponach, daje przeciętnemu kierowcy w skali roku 2 tygodnie jazdy bez tankowania.
  • Zgodnie z badaniami Bridgestone, zbyt niskie ciśnienie może skrócić przebieg opony nawet o 40 procent.

Ze względów ekologicznych

  • Według badań Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone, w 2008 roku kierowcy Unii Europejskiej zużyli przedwcześnie 29,6 mln opon i spalili niepotrzebnie 3.9 mld litrów paliwa. Przez co zmarnowano 7.8 mld euro i uwolniono do środowiska 9.2 megaton CO2. Takie są wyniki z przeglądu kontrolnego opon przeprowadzonego na 31178 samochodach osobowych w 14 krajach UE w 2008.

Informacja o właściwym poziomie ciśnienia znajduje się często na klapce wlewu paliwa.

Informacja o właściwym poziomie ciśnienia znajduje się często na klapce wlewu paliwa.

Co powoduje utratę ciśnienia?

Zgodnie z badaniami amerykańskiej Department Of Transport, niskie ciśnienie w 85 procentach przypadków wynika ze stopniowego, niewielkiego, ale regularnego ubytku powietrza z opon, a tylko 15 procent pochodzi z utraty w wyniku uszkodzeń (np. uderzenia lub najechania na krawężnik).

Jakie są przyczyny naturalnej utraty ciśnienia?

  • niewłaściwy montaż,
  • wpływ temperatury,
  • niewielkie uszkodzenia,
  • nieszczelny wentyl lub zawór.

Jak często należy sprawdzać ciśnienie?

Ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać prewencyjnie przynajmniej raz na dwa tygodnie, obowiązkowo raz w miesiącu.

prawidlowe cisnienie niski profil opony

Prawidłowe ciśnienie w oponie o niskim profilu.

Jak sprawdzać ciśnienie?

  • Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych kołach.
  • Nie poleca się kontroli ciśnienia „na oko”, szczególnie w przypadku opon o profilu niższym niż 65.
  • Najrozsądniej jest wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego lub na stację benzynową.

Jakie powinienem mieć ciśnienie w oponach?

Zalecane przez producentów

Gdzie znajdę informacje o ciśnieniu zalecanym do mojego samochodu?

Sprawdź naszą tabelę ciśnień i dowiedz się, jakie ciśnienie jest zalecane do Twojego auta.

niskie cisnienie opona o niskim profilu

Zbyt niskie ciśnienie w oponie niskoprofilowej.

Informacje o prawidłowym ciśnieniu znajdziesz również:

  • Na wlepce na słupku przy drzwiach kierowcy,
  • w schowku,
  • na klapce wlewu do paliwa,
  • w instrukcji pojazdu.

Czy można dostosowywać ciśnienie opon do swoich preferencji?

W granicach rozsądku tak. Nie poleca się jednak przekraczać +/- 10 procent od wartości zalecanej dla danego koła.

Kiedy warto pomyśleć o regulacji ciśnienia?

  • w przypadku dużej zmiany obciążenia auta,
  • podczas jazdy z przyczepą,
  • podczas dłuższej jazdy w trasie po w miarę równej drodze z duża prędkością (nieco wyższe ciśnienie zmniejszy opory toczenia),
  • w trakcie jazdy miejskiej po dziurach (nieco niższe ciśnienie podwyższy komfort jazdy po miejskich dziurach).

Uwaga! W żadnym razie nie wolno dokonywać zmian ciśnienia opon w obrębie tej samej osi.

W tym przypadku, nawet niewielkie, kilku procentowe odchylenia w ciśnieniu lewego koła od prawego powodują "zjeżdżanie" auta na lewą lub prawą stronę drogi.

Podoba Ci się artykuł?
Daj nam plusa


Dziękujemy

Komentarze
Ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach 2009-06-18 Odpowiedz

Świetny artykuł, wreszcie coś można znaleźć w sieci sensownego. pozdrawiam

Ciśnienie w oponach
Cichy 2011-01-08 Odpowiedz

w upaly bedzie wyzsze cisnienie w kolach, czyli jak temp. powietrza wzrosnie o dobre kilka stopni, to nalezy sie spodziewac, ze bedzie trzeba troche powietrza z kol spuscic. ponadto sprawdzamy cisnienie na zimnych oponach (tj. po tym jak samochod stal kilka godz.), bez zabawy w odejmowanie 0,3 bara.. pozdro

Re: Ciśnienie w oponach
Golf V Gti 2010-07-19 Odpowiedz

Continental mi sie skonczył po 27tysiacach bo nie sprawdzałem cisnienia, ale opona była kozak. POstanowiłem kupic raz jesce bo opowiedziano mi ze moze cisnienia nie pilnowałem ronice były niewieliie ale dopompowuje jezeli tak moge to nazwac i teraz juz mam 36tys i jest jescze troche do TWI

Re: Ciśnienie w oponach
Przedstawiciel. 2010-04-15 Odpowiedz

Im lepsza guma tym bardziej trzeba ppilnowac !

Re: Ciśnienie w oponach
Sean 2010-04-19 Odpowiedz

Ująłbym to inaczej: Im lepsza guma tym bardziej warto pilnować:-)

Re: Ciśnienie w oponach
Edek 2010-01-07 Odpowiedz

Zgadza sie tylko wszystko w granicach rozsadku i mozna ustawic auto bardziej pod siebie. Kierowcy rajdowi tez maja swoje preferencje w zaloeznosci od koła profilu opony i trasy.

Re: Ciśnienie w oponach
0robson0 2009-09-14 Odpowiedz

Szczerze mówiąc nie miałem pojęcia, że ciśnienie w oponach ma, aż tak duże znaczenie. Kiedy wydawało mi się, że jest mało to uzupełniałem, ale tak naprawdę nigdy nie przykładałem do tego wagi. Po przeczytaniu artykułu stanowczo zmienię swoje podejście.

Re: Ciśnienie w oponach
mee 2009-10-19 Odpowiedz

Super artykuł. Czyli jeśli napompować sobie o 0,2 bara więcej niż zaleca producent (2,2) to wychodzi, że co 3 miesiące należałoby sprawdzić ciśnienie i dopompować około 0,2 (z 2,2 do 2,4). Wtedy oscylujemy cały czas w zakresie 2,2-2,4 (nie przekraczamy 10% różnicy) i przy tym nie latamy co chwila na stację.

Re: Ciśnienie w oponach
Reggy 2009-10-19 Odpowiedz

Ja się staram sprawdzać ciśnienie co 1000 km. Warto bocisnieni niższe o 20% to szybsze o 30% zuzycie bieżnika i szkodliwa sytuacja dla konstrukcji wewnetrznej opony zwłaszca przy sporym obciążeniu. Najlepiej zopatrzyc sie w ręczny manomet za grosze i nie trzeba latać po stacjach benzynowych. cała operacja trwa góra 2 minuty, a głowa spokojna. pozdr

Re: Ciśnienie w oponach
robert 2009-11-07 Odpowiedz

wiecej takich artykułów

Re: Ciśnienie w oponach
CupraR 2009-12-01 Odpowiedz

Ja zawsze staram sie miec mniej niz zaleca producent, własnie o te kilka % moje auto jest za twarde i tym zyskuje na komforcie. Moim zdaniem artykuł bardzo dobry mało jest takiej widzy w internecie , od dzis mój max to -10% ;)

Re: Ciśnienie w oponach
MadEinChina 2009-12-02 Odpowiedz

jakos tego nie widze zebym co dwa tygodnie sprawdzal cisnienie, szkoda czasu

Re: Ciśnienie w oponach
Red 2010-01-11 Odpowiedz

Ja muszę dolewać teraz płyn do spryskiwacza raz na tydzień i nie uważam, żeby to była strata czasu. Poświecam wtedy też minutę na sprawdzenie ciśnienia. Mały manometr kosztuje kilka złotych nie jest może super dokładym urządzeniem, ale obras sytuacji daje.

Re: Ciśnienie w oponach
Weedel 2010-02-04 Odpowiedz

Znam kolego problem kiedys jezdziłem mazda 323F która ma zbiornik spryskiwacza 2litry i dolewałem 2-3 razy w miesiacu. Z ciekawostek dodam ze jakos mocno on uchodził ze zbiorniczka. Teraz po zmianie na nowe auto BMW okazuje sie ze zbiornik ma prawie 7 litrów i dolewam raz na 4 miesiace. Wracajac do tematu i konczac ET ja zawsze sprawdzam cisnienie przy tankowaniu paliwa jak wizualnie opona wyglada mi na mało dodmuchana :)

Re: Ciśnienie w oponach
Def 2010-02-05 Odpowiedz

Doświadczony kierowca, który zna swój samochód zwykle czuje i widzi, gdy coś jest nie tak. Jednak wielu osobą brakuje doświadzczenie (czasami to też kwestia płci:-), a i nasze zmysły są zawodne. dlatego co pomiar to pomiar.

Re: Ciśnienie w oponach
MarioRR 2009-12-07 Odpowiedz

Tez nie wyobrażam sobie sprawdzania co 2 tygodnie tankować mi sie tak czesto nawet nie chce :) Ale fakt faktem zyje od dziś z postanowieniem ze bede sprawdzał przy każdej wizycie na stacji benzynowej.

Re: Ciśnienie w oponach
Def 2010-01-12 Odpowiedz

Tankować Ci się nie chce bo trzeba kasę bulić:-)

Re: Ciśnienie w oponach
Marianiano 2009-12-16 Odpowiedz

Mowi sie coraz głosniej o obowiazkowych czujnikach cisnienia wtedy kontrola cisnienia opon bedzie prostrza dla szarego uzytkownika. Mam nadzieje ze nie wplynie to na ceny aut i bedzie to porzadek dzienny jak radio w seryjnycm wyp. Nie chce mi sie sprawdzac cisnienia co 1000km bo u mnie to 3 razy w miesiacu.

Re: Ciśnienie w oponach
cyga 2010-04-26 Odpowiedz

Kolejny ciekawy artykuł. najbardziej spodobały mi się czujniki stosowane przez firme Pirelli. Czasem można zapomnieć o sprawdzaniu ciśnienia a one nas w jakimś stopniu informują, co sie przekłada na dłuższa żywotność opony i bezpieczeństwo.

Re: Ciśnienie w oponach
sim 2010-06-11 Odpowiedz

Cytat z artykułu: "Jeśli zdarzy nam się konieczność pomiaru na ciepłych kołach, do wyniku należy DODAĆ 0,3 bara." Poprawka - w powyższym przypadku raczej należy ODJĄĆ te 0,3 bara, bo tylko wtedy otrzymamy rzeczywistą (na zimnych oponach)wartość ciśnienia.

Re: Ciśnienie w oponach
Pytaie 2010-06-14 Odpowiedz

Czyli w upały powinno byc mniej powietrza tak ?

Dodaj komentarz
(Uwaga: Treść wpisu jest moderowana)

Informacje o plikach cookies


Dlaczego oponeo